RE : Mail-server på TDC bredbånd , jeg ka ~
Fra : Ukendt

Dato : 05-03-03 19:03

Jeg takker for hjælpen på mit indlæg fra den 03-03-03

men jeg har ikke rigtigt forstået det med DNS.

Skal min primære og alternative DNS stå til TDC`s eller til DanDomains ??

Som jeg forstår det skal den stå til min udbyders DNS , men det er jo
DanDomain der peger på min IP adresse ?

Og så til min Router :

Jeg har åbnet følgende porte så de peger på ip adressen på mailserveren .
25 , 110 , 53 , 143
skulle det ikke være nok ?

Min mailserver ( WorkgroupMail ) kan godt hente mine POP3 konti.

Er der ikke en der har rigtig tolmodighed til at gejde mig igennem denne
svære stund

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-03 21:58

"Grisling" <xxxxxx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min mailserver ( WorkgroupMail ) kan godt hente mine POP3 konti.
>
> Er der ikke en der har rigtig tolmodighed til at gejde mig igennem denne

Nu kan jeg sende , men ej modtage mail ? (
lettere forvirret , hvad kan problemet være

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-03-03 23:48

Grisling wrote:

> Nu kan jeg sende , men ej modtage mail ? (
> lettere forvirret , hvad kan problemet være

Det kan være mange ting, men som beskrevet i den forrige mail ser
din DNS opsætning ud til at være iorden.

Prøv at oprette to POP3 konti på din mailenable og se om du kan
sende fra den ene til den anden med din mailklient. Posten
forbliver internt i dit system når du sender til dit eget domæne.
Indtil du kan det er det ikke værd at bokse med at få ting sendt
ind udefra. Et hint kan være at højreklikke på en af de mailboxes
du har oprettet, vælge properties, emails og checke at der står
[SMTP:navn@domæne.com]. Jeg har oplevet en fejlkonfiguration hvor
..com var glemt og så fungerer det naturligvis ikke..

Når du nu sender testmails fra en konto til en anden, så kan du
samme sted, under messages, se hvad der ligger og venter. Det kan
være en fordel i testfasen da du ikke behøver bekymre dig om det
er din emailklient der ikke henter tingene ordentligt..

Hvis alt andet svigter må du igang med at kigge på logfilerne for
at se hvad det er der ikke fungerer..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-03 23:52

POP3 kører ok

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-03-03 22:28

Grisling wrote:

> POP3 kører ok

Okay, dvs. det er kun "udefra" det svigter?!? Opret dig en
hotmailkonto og brug den til at sende testmails til en konto på
dit domæne, mens du kigger i logfilerne for at se efter en evt.
grund til de bliver afvist.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-03-03 23:32

Grisling wrote:

> men jeg har ikke rigtigt forstået det med DNS.
>
> Skal min primære og alternative DNS stå til TDC`s eller til DanDomains ??

Lad os se på hvad der står om dit domæne i DNS. Når jeg spørger
Cybercity's DNS om hvad den har på mantzius.com svarer den:

Server: dns1.cybercity.dk
Address: 212.242.40.3

Non-authoritative answer:
mantzius.com MX preference = 20, mail exchanger =
backup-mx.post.tele.dk
mantzius.com MX preference = 10, mail exchanger =
mail.mantzius.com

mantzius.com nameserver = NS.DANDOMAIN.dk
mantzius.com nameserver = NS2.DANDOMAIN.dk
backup-mx.post.tele.dk internet address = 195.41.53.68
mail.mantzius.com internet address = 80.62.83.57
NS.DANDOMAIN.dk internet address = 194.255.15.1
NS2.DANDOMAIN.dk internet address = 194.255.15.2

Alt i alt ser det helt fornuftigt ud.

Taget fra toppen og ned, så starter cybercitys DNS med at
præsentere sig selv.

"Non-authoritative answer" kan jeg sgutte lige huske betydningen
af, men det er ikke kritisk.

Herefter får jeg at vide at vil jeg maile til domænet skal jeg
først prøve mail.mantzius.com og herefter backup-mx.post.tele.dk
(de bliver forsøgt i nummerorden med det laveste nummer først).

Så får jeg oplyst at NS.DANDOMAIN.dk og NS2.DANDOMAIN.dk er de
DNS'er der indeholder de originale oplysninger om domænet
mantzius.com. Cybercitys DNS og alle andre DNS'er har blot en kopi
af disse oplysninger. Det betyder at hvis du vil have ændret noget
er det Dandomain du skal have fat i.

Endelig kommer der så ipnumre på de servere der omtales..

Som sagt ser det korrekt ud..

> Som jeg forstår det skal den stå til min udbyders DNS , men det er jo
> DanDomain der peger på min IP adresse ?

Tænker du her på den DNS adresse du skal indsætte i MailEnable's
SMTP del?? Den adresse bruges kun af MailEnable når den skal sende
mail, det skal blot være adressen på en vilkårlig DNS der kan
fortælle din MailEnable hvilket ipnummer den fx. skal sende emails
til anderledes.dk til. Om du bruger TDC's, Dandomains, Cybercitys
eller en helt fjerde DNS til det er ligegyldigt.

> Og så til min Router :
>
> Jeg har åbnet følgende porte så de peger på ip adressen på mailserveren .
> 25 , 110 , 53 , 143
> skulle det ikke være nok ?

Port 25 skal du åbne hvis du vil kunne modtage mails på din server
udefra.
Port 110 skal du åbne hvis du har brug for at kunne tømme din POP3
mail når du er "i byen". Hvis ikke du har nogle "eksterne brugere"
så luk den bare igen..
Port 53 skal du åbne hvis du driver egen DNS og gerne vil have at
folk kan nå den udefra. Det gør du dog næppe, så luk du bare port
53 igen.
Port 143 er hvis du vil kunne checke post via IMAP når du er "i
byen". Så vidt jeg husker understøtter MailEnable ikke IMAP, så
med mindre du har et POP3-til-IMAP program kørende på din server,
kan du godt lukke den port igen.

Håber det hjalp en smule i rigtig retning.

> Min mailserver ( WorkgroupMail ) kan godt hente mine POP3 konti.

Det er da en begyndelse..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 05-03-03 23:35

On Wed, 05 Mar 2003 23:31:33 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote:

>"Non-authoritative answer" kan jeg sgutte lige huske betydningen
>af, men det er ikke kritisk.

"Jeg kender svaret, men det er noget jeg har lært ved at spørge mig
frem" kan det vel oversættes til.

>Herefter får jeg at vide at vil jeg maile til domænet skal jeg
>først prøve mail.mantzius.com og herefter backup-mx.post.tele.dk
>(de bliver forsøgt i nummerorden med det laveste nummer først).

En del spammerer afleverer til højest mx (for at omgå evt. spam
filterering, men det er knap så vigtigt at nævne).

--
Morten!

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-03 23:46

"Morten Kjaer Nielsen" <nospam.5juni2002.dk@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse news:iouc6v4dn4sovlk45lesu7e90586het1bv@4ax.com...

> [...]
>
> En del spammerer afleverer til højest mx (for at omgå evt. spam
> filterering, men det er knap så vigtigt at nævne).

Skal Mailserveren hedde mail.mantzius.com ?

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-03-03 22:26

Grisling wrote:

> Skal Mailserveren hedde mail.mantzius.com ?

Ja, også selv om dit domæne kun hedder mantzius.dk. I MailEnable
skriver du dog kun mantzius.dk.

--
Hygge..
Thomas