Sende udefra via egen mailserver
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-03-03 22:53

Jeg har sat min egen mailserver op, hvor familiemedlemmer har fået en
mailadresse. De kan sagtens hente mail via serveren, men kan ikke få lov
at sende. Jeg går ud fra, at det skyldes TDCs spamblokering, men er der
nogen vej uden om? Eller er de nødt til at nøjes med at hente fra
serveren og så benytte deres egen internetudbyder til at sende gennem?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 03-03-03 23:23

Den 03-03-2003 22:53, skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> nogen vej uden om? Eller er de nødt til at nøjes med at hente fra
> serveren og så benytte deres egen internetudbyder til at sende gennem?

Hvis du kan sætte serveren op til at lytte på andre porte end 25,
tilføjer du f.eks. port 2525.

Så fortæller du dine familiemedlemmer at de skal forbinde til denne port
i stedet. Dette sætter de op de deres respektive mailklienter, det burde
ikke volde problemer.
--
Mvh / Regards
Morten K. Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-03-03 23:29

Kim Ludvigsen <Ludvig@mail.dk> skrev :

>Eller er de nødt til at nøjes med at hente fra
>serveren og så benytte deres egen internetudbyder til at sende gennem?

Ja, man kan kun sende gennem den udbyder, man er opkoblet med.
Men det skulle der da ikke være problemer ved.
Det kan vel være ligegyldigt, om man bruger A eller Bs
smtpserver.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-03-03 23:48

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Ja, man kan kun sende gennem den udbyder, man er opkoblet med.

Det er nu ikke korrekt. Hvis du har brugernavn og password til en
"fremmed" SMTP server, så kan du godt sende gennem denne. Du kan
også gøre som spammerne og lede efter en SMTP server der ikke
forlanger brugernavn..

> Men det skulle der da ikke være problemer ved.
> Det kan vel være ligegyldigt, om man bruger A eller Bs
> smtpserver.

Helt enig, det skulle da lige være hvis en smtp server tillader at
man poster større mails end det ens isp tilbyder.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-03-03 00:08

Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev :

>Det er nu ikke korrekt. Hvis du har brugernavn og password til en
>"fremmed" SMTP server, så kan du godt sende gennem denne.

Selvfølgelig, men det er jo ikke det normale ved nogen danske
udbydere og derfor svaret lidt uvedkommende.

Der bliver oplyst, at de henter post fra TDC og så forsøger de så
formentlig også at poste gennem denne.

Og det kan de ikke, der bruges ikke username/password for at
kunne sende.

>Helt enig, det skulle da lige være hvis en smtp server tillader at
>man poster større mails end det ens isp tilbyder.

Det kunne det være, men så vil postkassen næppe tillade at
modtage så store mails.

Igen de fleste har 10 MB til rådighed i deres postkasse.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 04-03-03 15:16

On Mon, 03 Mar 2003 22:53:05 +0100, Kim Ludvigsen <Ludvig@mail.dk>
wrote:

> [...]
>nogen vej uden om? Eller er de nødt til at nøjes med at hente fra
>serveren og så benytte deres egen internetudbyder til at sende gennem?

Du kan godt omgå denne "beskyttelse" men det kræver at du ejer et domæne
navn som du kan bruge til jobbet.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-03 19:10

Hvordan omgå du det ?????
"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:98d96v4potfvmbgfci3094gbiu10qum5v1@4ax.com...

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 04-03-03 20:09

On Tue, 4 Mar 2003 19:10:19 +0100, "Grisling" <xxxxxx> wrote:

>Hvordan omgå du det ?????

ved at oprette 2 mx records under domænet.

For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver porten)
blokeret i TDC's router, og derfor skal man i DNS sætte en sekundær
mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind, og dette gøres som følger:

mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

TDC MX record 1 MX record 2
Vært eksempel.dk eksempel.dk
Mail udveksler eksempel.dk *) backup-mx.post.tele.dk
Præference 10 20
Levetid 43200 43200

*) Mail sendes til denne adresses A record, dvs. eksempel.dk skal
eksistere som en A record, hvis du har flere servers, så har du måske
lavet en mail.eksempel.dk som A record (IKKE CNAME, KUN A RECORD). i så
fald skal mail.eksempel.dk indskrives.

(Dette er sakset fra GratidDNS.dk)

Såfremt at du har Cybercity er det en anden server der skal stå i den
anden mxrecord.
Flemming Jacobsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-03-03 21:14

Thunderbird[7100] wrote:

> [...]
> mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind, og dette gøres som følger:
>
> Såfremt at du har Cybercity er det en anden server der skal stå i den

Og det giver et problem, når flere forskellige personer med forskellige
internetudbydere skal kunne sende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 04-03-03 21:48

On Tue, 04 Mar 2003 21:14:19 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Og det giver et problem, når flere forskellige personer med forskellige
>internetudbydere skal kunne sende.

Nej det gør ej. Ikke hvis at de har en afsender adresse som stammer fra
serveren som står på forbindelsen.
Flemming Jacobsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-03-03 21:12

Thunderbird[7100] wrote:
> On Mon, 03 Mar 2003 22:53:05 +0100, Kim Ludvigsen <Ludvig@mail.dk>

> Du kan godt omgå denne "beskyttelse" men det kræver at du ejer et domæne
> navn som du kan bruge til jobbet.

Det gør jeg, men det har ikke umiddelbart kunnet lade sig gøre. Vi har
dog løst problemet ved, at de sender via deres internetudbyder og så
blot sætter familieadressen på som afsender i deres mailklient.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 04-03-03 21:49

On Tue, 04 Mar 2003 21:12:10 +0100, Kim Ludvigsen
> [...]

>dog løst problemet ved, at de sender via deres internetudbyder og så
>blot sætter familieadressen på som afsender i deres mailklient.

Hvilken udbyder er det da i har ?. For hvis de får en email adresse på
serveren og sætter den op som SMTp server under den specifikke konto så
virker det.
Flemming Jacobsen