Argosoft mailserver pro
Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 23-02-03 14:48

Hej

Jeg har netop installeret Argosoft mailserver pro v. 1.8.2.2.

Jeg kan sagtens få den til at sende post, men den modtager ikke dem, jeg
sender til en konto på serveren.

Er der nogen som kan hjælpe, da dokumentationen ikke giver noget svar ?

Hilsen
Jon

Fra : Anders Lund

Dato : 23-02-03 14:50

Jon Klose Larsen wrote:
> Jeg kan sagtens få den til at sende post, men den modtager ikke dem,
> jeg sender til en konto på serveren.
Hvilke fejl får du?
Hvordan konstatere du at den ikke modtager posten?
Er din DNS sat korrekt op?

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 23-02-03 15:13

"Anders Lund" <spam2003@andersonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke fejl får du?
> Hvordan konstatere du at den ikke modtager posten?
> Er din DNS sat korrekt op?

Jeg får ingen fejl, men jeg har konstateret at den ikke modtager post, da
jeg har prøvet at sende til den (10 gange) og intet er dukket op.

Min DNS er sat korrekt op, i følge den indbyggede test, og MX giver også
korrekt resultat.

Når jeg sender, så er der absolut ingen problemer.

Jon

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 23-02-03 16:04

Nu fik jeg løst lidt af mit problem...

Det er TDC som spærrer for port 25.. derfor får jeg intet mail hjem.

Som hjælp henviste de mig til følgende text...

*********
For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver porten)
blokeret i TDC's router, og derfor skal man i DNS sætte en sekundær
mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind, og dette gøres som følger:

mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.
*********
Men det siger mig ikke så meget.... nogen der kan hjælpe med det ?

Jon

Fra : Anders Lund

Dato : 23-02-03 17:39

Jon Klose Larsen wrote:
> [...]
> *********
> Men det siger mig ikke så meget.... nogen der kan hjælpe med det ?

Det er DNS opsætning... snak med personen som har sat DNS op for dit domæne.

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 23-02-03 17:54

Den 23-02-2003 17:38, skrev Anders Lund:

> Det er DNS opsætning... snak med personen som har sat DNS op for dit domæne.

Alternativt kan du sætte serveren til at lytte på en anden port, f.eks.
2525 og huske at også at ændre værdien i de klienter du benytter.

--
Mvh / Regards
Morten K. Hansen

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 23-02-03 18:33

"Morten K. Hansen" <spam@hansen-winkel.dk> skrev i en meddelelse

> Alternativt kan du sætte serveren til at lytte på en anden port, f.eks.
> 2525 og huske at også at ændre værdien i de klienter du benytter.

Dette er desværre ikke en løsning som jeg lige kan bruge... specielt fordi
det ikke er alle mine brugere der kan finde ud af at ændre port-opsætningen.

Ellers kan jeg godt se hvad du mener og er sikker på at det så også ville
virke... det er bare ikke formålstjenstlig i dette tilfælde.

Jon

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-02-03 21:37

"Morten K. Hansen" wrote:

> Alternativt kan du sætte serveren til at lytte på en anden port, f.eks.
> 2525 og huske at også at ændre værdien i de klienter du benytter.

Den løsning holder ikke, for så kan han kun modtage emails fra
folk der ved at lige præcis hans mailserver kører på en astandard
port, men det er da en nem måde at dæmme op for den værste spam
på..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 23-02-03 22:30

Den 23-02-2003 21:37, skrev Thomas Strandtoft:

> [...]
> folk der ved at lige præcis hans mailserver kører på en astandard
> port, men det er da en nem måde at dæmme op for den værste spam

Doh, det har du da ret i

Jeg gør det selv, men det er i kombination med en backup server, for at
kunne sende post fra den.

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 23-02-03 18:31

> Det er DNS opsætning... snak med personen som har sat DNS op for dit
domæne.

Det er mig selv som har sat DNS op for min mailserver... og der skulle bare
indtastes min normale ISP´s DNS i et felt.. så virkede det til at sende
mail.

Hvad jeg ikke helt kan forstå med ovenstående, er om jeg skal finde IP på
backup-mx.post.tele.dk og så sætte det ind i stedet eller om det er noget
helt andet ????

Jon

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-02-03 22:04

Jon Klose Larsen wrote:

> [...]
> indtastes min normale ISP´s DNS i et felt.. så virkede det til at sende

Den DNS du indtaster i Argosoft har kun betydning når du sender
fra din server. Vil du fx. sende en mail til mig, har din server
brug for at få et ipnummer på den mailserver der har anderledes.dk
liggende og dette ipnummer slår Argosoft op hos den DNS du har
bedt den bruge.

> Hvad jeg ikke helt kan forstå med ovenstående, er om jeg skal finde IP på
> backup-mx.post.tele.dk og så sætte det ind i stedet eller om det er noget
> helt andet ????

Det er noget helt andet.

Hvis jeg vil sende en mail til dig, så spørger min mailserver en
DNS server (jeg bruger Cybercitys) om hvad ipnummeret til din
mailserver er. Oplysningerne den modtager er noget i stil med:

mail.jonkloselarsen.dk. IN A 10.20.30.40
jonkloselarsen.dk. IN MX 10 mail.jonkloselarsen.dk.

Min server ved så at den skal sende mails til
navn@jonkloselarsen.dk til ipnummer 10.20.30.40 og det forsøger
den så, på port 25 som er standard.

Problemet er at TDC har lukket for port 25 på dit ipnummer, så min
mailserver må til sidst opgive og sende en "beklager" besked
tilbage til mig.

Du skal derfor have rettet dit DNS opslag så min server får:

mail.jonkloselarsen.dk. IN A 10.20.30.40
jonkloselarsen.dk. IN MX 10 mail.jonkloselarsen.dk.
jonkloselarsen.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Igen prøver min mailserver at sende til port 25 på dit ipnummer
når jeg mailer til navn@jonkloselarsen.dk, og igen svigter det da
din port 25 er lukket, men i stedet for at opgive sender den
mailen til backup-mx.post.tele.dk som ikke har en blokering på
port 25. Min server er glad og tilfreds, den fik afleveret mailen.
Backup-mx.post.tele.dk ligger herefter inde med mailen til dig, og
denne server prøver så at sende den videre til dit ipnummer for at
se om din server lytter. Da TCC ikke har blokeret for port 25
mellem backup-mx.post.tele.dk og din server, når mailen til slut
frem..

Det du skal gøre er at kontakte dem du har købt dit domænenavn af
og bede dem indsætte:

mail.jonkloselarsen.dk. IN A 10.20.30.40
jonkloselarsen.dk. IN MX 10 mail.jonkloselarsen.dk.
jonkloselarsen.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

...i deres DNS. Husk at rette ipnummeret til det på din server og
jonkloselarsen.dk til det dit domæne nu engang hedder inden du
mailer dem. De taster rettelserne ind på deres DNS og i løbet af
et døgns tid synkroniserer alle øvrige DNS servere deres lister
til at indeholde de nye data.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 23-02-03 23:11

Mange tak, Thomas, for den klare og præcise forklaring.
Nu forstår jeg det helt klart

Altid rart at lære noget nyt !

Jon

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-02-03 20:03

Jon Klose Larsen wrote:

> Mange tak, Thomas, for den klare og præcise forklaring.

Velbekomme..

> Nu forstår jeg det helt klart

Jeg var ellers i tvivl om jeg havde fået gjort det for indviklet?

> Altid rart at lære noget nyt !

Jamen så siger jeg at det altid er rart når det nytter noget at
øse af erfaringerne..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Lars Lund

Dato : 25-02-03 18:06

Thomas Strandtoft wrote:

> Velbekomme..

> Jeg var ellers i tvivl om jeg havde fået gjort det for indviklet?

> Jamen så siger jeg at det altid er rart når det nytter noget at
> øse af erfaringerne..

Ja også herfra tak for en god on forståelig forklaring.

Hvad jeg desværre ikke ved er om stofa/telia har den samme poltik med
port 25 som tdc.

--

\lars lund, Aalborg, ikke@larslund.dk

Erstat "ikke" med "ll" i mailadressen før @ ved svar på denne mail.

Replace "ikke" with "ll" in the mailadress before @ replying direct on
this mail.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-02-03 21:48

Lars Lund wrote:

> Hvad jeg desværre ikke ved er om stofa/telia har den samme poltik med
> port 25 som tdc.

Det skal jeg ikke kunne sige, men det viser sig hurtigt når du har
sat din mailserver op og du ikke kan sende til den fra fx. en
hotmailkonto.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 23-02-03 21:06

Jon skrev:

> "Anders Lund" skrev

>>> domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.

> Det er mig selv som har sat DNS op for min mailserver...

Du skal også have det opsat på de DNS-servere der oversætter dit
domæne-navn til en IP-adresse.

> og der skulle bare indtastes min normale ISP´s DNS i et felt..

I et felt? Hvor henne? I hvilket program?

Opsætning af MX-records skal normalt laves af den person der er admini-
strator for dine DNS-servere.

> Hvad jeg ikke helt kan forstå med ovenstående, er om jeg skal finde
> IP på backup-mx.post.tele.dk og så sætte det ind i stedet eller om
> det er noget helt andet ????

Dine MX-records skal opsættes som TDC siger, eller kan du ikke modtage
emails fra omverden gennem din mail-server (fordi andre mailservere ik-
ke kan slå op hvilken mailserver de skal sende til).

Læs eventuelt Martin Højriis Kristensens webside om problemet (den er
vist nede, derfor bruger jeg Googles cache-funktion):

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-01-04 02:56

Den ligger p.t. på:
<url: http://makr.starthotel.dk/go.php?backupmx>