Tæger
Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 13-03-01 18:08

Jeg kender ikke en tægetang, men vores dyrlæge har engang lært mig at fjerne
tæger. Spyt på din pegefinger og kør den rundt på tægens bagkrop, så den
bliver godt rundtosset. Efter et øjeblik kan du trække den hel ud. Virker
hver gang.
Hilsen Margit

Fra : Mari

Dato : 13-03-01 21:45

"Margit & Sv. Aa. Jensen" <saaj@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> bliver godt rundtosset. Efter et øjeblik kan du trække den hel ud.

Det kan du også gøre uden at smøre noget på eller gøre den rundtosset.
Problemet for "uøvede" fingre er, at man nemt kommer til at klemme på
flåten - og at den så kaster op i bidsåret. Derved bliver
borrelia-bakterien overført. En tægetang koster omkring 20-30 kr. så
alle burde have råd til en eller flere af slagsen.

Tægetangen holder omkring hovedet - uden at klemme omkring kroppen. Når
tangen er placeret trækker/drejer man i et sejt træk så den slipper.

HUSK - at flåten skal uskadeliggøres. Når den har suget blod - og hvis
den er i sidste stadie - så udvikles næste generation af flåter. Jeg
lægger den imellem toiletpapir eller køkkenrulle, klemmer til og skyller
den ud i toilettet. Nogle sætter en lighter til og svider den. Det gør
jeg ikke, for jeg har set flåter eksplodere i en flamme - og jeg vil
nødigt at indholdet eksploderer så jeg får det i munden, øjnene eller i
et sår. Det er jo stadig pga. infektionsfaren, at den
fjernes/uskadeliggøres.

--

Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n