USB-modem til ADSL?
Fra : Lars Christian Jense~

Dato : 13-03-01 17:49

Jeg skal have en ADSL-forbindelse fra Mobilix i løbet af en måneds tid. Jeg
kan få lov at vælge mellem et USB-modem eller et, der kræver installering af
netkort i min computer. Hvad er at foretrække - og hvorfor. Jeg kører Win98,
hvis det har nogen betydning.

mvh
Lars

Fra : U. Pedersen

Dato : 13-03-01 18:18

On Tue, 13 Mar 2001 17:49:22 +0100, "Lars Christian Jensen"
<lars.christian.jensen@berlingske.dk> wrote:

> [...]
>netkort i min computer. Hvad er at foretrække - og hvorfor. Jeg kører Win98,

så ville jeg vælge modellen uden USB, da du ellers ikke vil ha
mulighed/(må for WOL) for at koble merer end *en* pc på et netværk
--
   m.v.h.
   U.P.

Problemet i dag er ikke at komme på internettet. Problemet er at komme af igen.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-03-01 20:50

In article <mglsat85mq33t953afnevk5kc8ve476276@4ax.com>, U. Pedersen wrote:

>så ville jeg vælge modellen uden USB, da du ellers ikke vil ha
>mulighed/(må for WOL) for at koble merer end *en* pc på et netværk

Hvad har World Online at sige om Mobilix ADSL?

--
Andreas Plesner Jacobsen | You will outgrow your usefulness.

Fra : U. Pedersen

Dato : 13-03-01 23:23

On Tue, 13 Mar 2001 19:49:56 +0000 (UTC), apj@nerd.dk (Andreas Plesner
Jacobsen) wrote:

>Hvad har World Online at sige om Mobilix ADSL?
ja det ved jeg nu heller ikke, det må være sættenissen som har været
på tasterne

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 13-03-01 23:25

apj@nerd.dk (Andreas Plesner Jacobsen) writes:
> Hvad har World Online at sige om Mobilix ADSL?

I^HDe er vel ikke så glade for det
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Jens

Dato : 13-03-01 21:57

"Lars Christian Jensen" <lars.christian.jensen@berlingske.dk> skrev i en
meddelelse news:3aae4f96$0$5731$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> [...]
af
> netkort i min computer. Hvad er at foretrække - og hvorfor. Jeg kører

Jeg ville vælge versionen til netkort....... Det vil give dig mulighed for
at tilslutte flere PC'ere nemmere. Vil mene at det også kan lade sig gøre
med USB, men umiddelbart er netkort nemmest.

Jens

Fra : John Joe

Dato : 14-03-01 17:44

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> at tilslutte flere PC'ere nemmere. Vil mene at det også kan lade sig gøre
> med USB, men umiddelbart er netkort nemmest.

Man kan også dele en modem Internet forbindelse. Hvis de skulle forhindre
deling af 'Net forbindelsen skulle de kontrollere din PC.

Netkortet er næsten helt sikkert et PCI kort og derfor vil trafikken køre
over PCI bussen som er hurtigere/bredere end USB. Ikke at din forbindelse er
for hurtig til USB, men der er mere "plads". Jeg ville vælge den interne
løsning hvis jeg ikke skulle flytte den eller bruge den direkte på en
bærbar.

P.S. Det hedder ikke ADSLmodem eller ISDNmodem. ADSL og ISDN er digitalt og
der er derfor ikke brug for noget modem.

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-03-01 19:46

"John Joe" <ole321@yahoo.dk> wrote:

>P.S. Det hedder ikke ADSLmodem eller ISDNmodem

Har du da et andet ord, som er lige så præcist som ISDN-modem?

Når du svarer på mit spørgsmål, skal du nok ikke følge din første
indskydelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Jens

Dato : 14-03-01 23:30

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Har du da et andet ord, som er lige så præcist som ISDN-modem?

Helt nøjagtigt, så hedder det en ISDN terminal adapter.

Og jo, jeg tror faktisk det hedder et ADSL modem, fordi der vistnok foregår
noget modulation, demodulation på linien. (Nogen der kan be/afkræfte ?)
I CC og WOL's tilfælde er "modemmet" indbygget i routeren (Cisco 677), og i
USB "tingen".

Jens

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-03-01 12:26

On Wed, 14 Mar 2001 23:30:24 +0100, "Jens" <jjonsson@get2net.dk>
wrote:

>Helt nøjagtigt, så hedder det en ISDN terminal adapter.

Ja, men min ISDN-telefon er også en ISDN TA. Med andre ord er det
begreb alt andet end nøjagtigt.

ISDN-modem er udbredt, og da der ikke er noget andet passende ord for
det interface, der forbinder en ekstern teleforbindelse (lad det være
en POTS-, ISDN- eller ADSL-forbindelse) med en passende port på
computeren (seriel, USB, parallel...), er der ingen grund til at gå i
flueknep, hver gang det begreb bliver nævnt.

>Og jo, jeg tror faktisk det hedder et ADSL modem,

Hep. I router-tilfældene fokuserer man dog mere på interfacets
funktion, fx at være en router.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-03-01 19:50

"John Joe" <ole321@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> P.S. Det hedder ikke ADSLmodem eller ISDNmodem. ADSL og ISDN er digitalt
og
> der er derfor ikke brug for noget modem.

ADSL er i højeste grad analogt mellem cpe-udstyr og central

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Anders Lund

Dato : 14-03-01 22:47

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:98oefi$km7$1@tnews.inet.tele.dk...
> "John Joe" <ole321@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> og
>
> ADSL er i højeste grad analogt mellem cpe-udstyr og central

Hvordan vil du så forklare navnet "Asymmetric Digital Subscriber Line" Det
kan jo ikke være meget analogt i en forbindelse det sakder sig selv digital.

Mvh
En nørd

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-03-01 23:25

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan vil du så forklare navnet "Asymmetric Digital Subscriber Line" Det
> kan jo ikke være meget analogt i en forbindelse det sakder sig selv
digital.

Du kan vanskeligt få så meget data gennem det givne frekvensvindue uden en
form for modulation. Det kalder jeg analog transmission, og under alle
omstændigheder er der tale om en modulation-demodulation, derfor modem.
g.DMT ADSL kan sammenlignes med et antal 4 khz kanaler med hvert sit k56
modem på.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-03-01 16:51

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev :

>ADSL er i højeste grad analogt mellem cpe-udstyr og central

Huh ?? Assymetric Digital Subscriber Line ..... hvori består det
analoge islæt egentligt

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Flugtbillist jages på Stevns - læs på www.stevns.net
Dusør er udlovet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-03-01 23:17

In article <o4p1btg0tikgc9o1ckn9lqhvepegq7uepm@193.162.153.117>,
jan@stevns.net wrote:

> hvori består det analoge islæt egentligt

Man modulerer det digitale signal.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-03-01 14:29

Martin Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> skrev :

>Man modulerer det digitale signal.

Hvordan vil du bære dig ad med at modulere et 0 eller et 1'tal analogt
det er stadig et 0 eller 1 uanset hvad du gør

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-01 14:32

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Hvordan vil du bære dig ad med at modulere et 0 eller et 1'tal analogt
> det er stadig et 0 eller 1 uanset hvad du gør

Ja, men hvad så når du modulerer 0011010101 sammen i et signal?
Der _er_ analogt.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-03-01 14:42

> Hvordan vil du bære dig ad med at modulere et 0 eller et 1'tal analogt
> det er stadig et 0 eller 1 uanset hvad du gør

0 = 1000Hz 1=2000Hz

Så har du en Frekvens modulation

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-03-01 16:03

On Mon, 19 Mar 2001 14:28:48 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Hvordan vil du bære dig ad med at modulere et 0 eller et 1'tal analogt

Så ud fra den logik er et 28k8-modem faktisk heller ikke et modem?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-03-01 16:30

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev :

>Så ud fra den logik er et 28k8-modem faktisk heller ikke et modem?

Irrelevant - et modem omsætter indkommende 0/1 taller til toner først,
som så moduleres for at genere frekvensskift/faseskift

Jeg snakker om at modulere et digitalt signal analogt

Fra : Torben Simonsen

Dato : 19-03-01 17:34

jan@stevns.net writes:

> Irrelevant - et modem omsætter indkommende 0/1 taller til toner først,
> som så moduleres for at genere frekvensskift/faseskift

Er du helt sikker på, at den definition er god nok? I et almindeligt
28k8-modem er det f.eks. "stumper" på 12 bits ad gangen, der anvendes
til at styre både fase og amplitude på bærebølgen. Den tid, hvor et
modem bare var en dims, som gav én frekvens for 0 og en anden frekvens
for 1, er forlængst forbi.

> Jeg snakker om at modulere et digitalt signal analogt

Hvilket et almindeligt 28k8-modem gør - og et ADSL-modem også gør.
Og en ethernet-transceiver for så vidt også gør.

Hvis du vil have et kabel, hvor signalet sendes "ægte" digitalt i den
forstand, jeg tror du mener - altså hvor 0 og 1 simpelthen repræsenteres
som to forskellige spændinger på kablet, så skal du faktisk ned og
se på RS-232 og den slags.

--
-- Torben.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-01 17:55

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forstand, jeg tror du mener - altså hvor 0 og 1 simpelthen repræsenteres
> som to forskellige spændinger på kablet, så skal du faktisk ned og

ISDN er næsten også den type.
Der er 4 spændingsvarianter til hver 2 bits (2b1q - 2 bits 1 quaterny)

Fra : Torben Simonsen

Dato : 19-03-01 18:28

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> writes:

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse
>
> ISDN er næsten også den type.
> Der er 4 spændingsvarianter til hver 2 bits (2b1q - 2 bits 1 quaterny)

Er det fire forskellige spændingsniveauer? Jeg troede, at det var fire
forskellige faseforskydninger af en bærebølge - altså fasemodulation.
Ligesom det der kaldtes kvadraturmodulation (QPSK = QuadriPhase Shift
Keying) på ældre modems.

--
-- Torben.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-01 18:47

> Er det fire forskellige spændingsniveauer? Jeg troede, at det var fire
> forskellige faseforskydninger af en bærebølge - altså fasemodulation.

Så vidt jeg ved er det 4 spændingsniveauer. Det er ihvertfald ikke
modulation.
Men jeg har aldrig rigtig leget med det lag.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 19-03-01 19:35

> [...]

> modulation.
> Men jeg har aldrig rigtig leget med det lag.

Du har helt ret. Det er 4 forskellige spændinger.
Der er en kort beskrivelse af lag 1 i ISDN her:

Sjovt nok så står der også i ovenstående link, at der i Europa bruges
4B3T i stedet for 2B1Q, men det er muligvis kun nogen steder i Europa?
Eller en forældet oplysning?

--
-- Torben.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-01 19:38

> Der er en kort beskrivelse af lag 1 i ISDN her:

Ja, den har jeg læst før, men kunne ikke lige huske linket.

> Sjovt nok så står der også i ovenstående link, at der i Europa bruges
> 4B3T i stedet for 2B1Q, men det er muligvis kun nogen steder i Europa?
> Eller en forældet oplysning?

Nogen af de første ISDN-implementationer i DK brugte 4b3t, men man gik ret
hurtigt over til 2b1q

Fra : Rea721

Dato : 19-03-01 20:29

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev

-cut-

Så er det vist OT nok til en Fut....... please

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.

Fra : Ole Nielsby

Dato : 15-03-01 11:09

John Joe <ole321@yahoo.dk> skrev:

> P.S. Det hedder ikke ADSLmodem eller ISDNmodem. ADSL
> og ISDN er digitalt og der er derfor ikke brug for noget modem.

Forkert.

Det hedder æbleskiver selvom der ikke er æbler i.

Det hedder hestekræfter selvom det ikke er en hest der trækker.

Det hedder kofanger selvom der efterhånden er meget langt
mellem de fritgående køer.

Det hedder benløse fugle selvom de er lavet af grisekød.

Det hedder modem selvom der ikke er tale om modulation/
demodulation.

Xpost/FUT: dk.kultur.sprog

ON/***Fjern sneglen fra min svaradresse***

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 15-03-01 11:58

"Ole Nielsby" <ole.nielsby@snailmail.dk> wrote in message

> Det hedder modem selvom der ikke er tale om modulation/
> demodulation.

Det var da noget værre vrøvl vel hedder det da ej et modem på fx isdn....

/F

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-03-01 12:07

"Flemming Lynggaard" <nospam@lynggaard.com> wrote in message

> "Ole Nielsby" <ole.nielsby@snailmail.dk> wrote in message

> Det var da noget værre vrøvl vel hedder det da ej et modem på fx isdn....

Nej det er egentligt ikke noget vrøvl.

Man kalder det for et modem selv om det ikke er det.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 15-03-01 13:16

"Flemming Lynggaard" <nospam@lynggaard.com> writes:

>"Ole Nielsby" <ole.nielsby@snailmail.dk> wrote in message

>Det var da noget værre vrøvl vel hedder det da ej et modem på fx isdn....

Selv fabrikanterne bruger betegnelsen ISDN modem, det står bla.
på Eicon DIVA.

Hvor ukorrekt dette end måtte være, så er betegnelsen nok kommet
for at blive.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-03-01 14:16

On Thu, 15 Mar 2001 11:57:37 +0100, "Flemming Lynggaard"
<nospam@lynggaard.com> wrote:

>Det var da noget værre vrøvl vel hedder det da ej et modem på fx isdn....

Hvad hedder det så? (hvis det også skal specificere funktionen, og
ikke skal kunne forveksles med fx en ISDN-telefon)