nyt bundkort - hvordan bootes der første g~
Fra : Martin K

Dato : 11-03-03 18:37

Hey Gruppe

Jeg skal hjælpe en ven med at kyle et nyt bundkort i, da det gamle pludselig
hold op med at virke. Skidtet kunne ikke starte op mv. Derfor er der jo
heller ikke taget back up. Den gamle harddisk skal stadig benyttes, men hvad
er tricket når man skal boote op uden at formatere? Der skal bare brændes
nogle skiver, også skal den formateres og geninstalleres - det har den jo
bedst af

--
Martin K

Fra : Devast8or

Dato : 11-03-03 19:01

Martin K wrote:
> [...]
> formatere? Der skal bare brændes nogle skiver, også skal den
> formateres og geninstalleres - det har den jo bedst af

Der er vel ikke så meget trick i det. Smid det nye mobo i maskinen, sæt
alting til, boot up, gå ind i BIOS med de samme og sæt CPU hastighed, lad
den finde diske, osv., og så burde det køre.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Vegetaren

Dato : 11-03-03 19:25

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse

> Der er vel ikke så meget trick i det. Smid det nye mobo i maskinen, sæt
> alting til, boot up, gå ind i BIOS med de samme og sæt CPU hastighed, lad
> den finde diske, osv., og så burde det køre.

Tja, dette gælder jo ikke hvis han vil prøve at boote på den gamle HD.
Monter kun det allermest nødvendige hardware, start op i fejlsikret
tilstand, alt efter hvor forskellige bundkortene er kan det måske lykkedes
at få den startet op på den gamle disk/styresystem, men jeg tvivler.
Kan i ikke skaffe en ekstra disk til at montere i pcén sammen med den gamle,
og så boote på en image diskette ( drive image eller ghost ) kopiere den
gamle disk til reservedisken, slukke, tage reservedisken ud, boote op på den
gamle disk og geninstallere den fuldstændigt, og derefter montere
reservedisken igen og kopiere dataene fra reservedisk til gamle disk, og
derefter brænde backup.

--
Venlige hilsner
Vegetaren

Fra : Devast8or

Dato : 11-03-03 21:34

Vegetaren wrote:
> "Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse

> Tja, dette gælder jo ikke hvis han vil prøve at boote på den gamle HD.

Det har jeg da gjort uden problemer.

> [...]
> derefter montere reservedisken igen og kopiere dataene fra
> reservedisk til gamle disk, og derefter brænde backup.

Er det så ikke nemmere at:

1) start på en bootdisk
2) installer Winblows (brug et andet dir end det du bruger nu)

og så burde det køre. Det har jeg gjort uden problemer. Så kan man bagefter
tage al det backup man vil. Og man slipper for at skulle finde en ekstra HD
frem.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Martin K

Dato : 11-03-03 21:42

Devast8or wrote:
> [...]
>
> og så burde det køre. Det har jeg gjort uden problemer. Så kan man
> bagefter tage al det backup man vil. Og man slipper for at skulle

Det lyder som en god måde jeg vil benytte, hvis jeg ikke lige kan få liv i
den første gang

Takker for hjælpen...

--
Martin K

Fra : Martin K

Dato : 13-03-03 09:22

Martin K wrote:
> Det lyder som en god måde jeg vil benytte, hvis jeg ikke lige kan få
> liv i den første gang

Moboet blev sat i igår. Ingen problemer overhovedet. Den bootede bare på den
gamle HD første gang. Så kunne der installeret brænderprogram, og tage
backup, hvorefter den var moden til formatering.

Takker for hjælpen...

--
Martin K