Min harddisk
Fra : Ukendt

Dato : 08-03-03 13:00

Jeg havde en lille hardisk liggende, som jeg vil lægge en film over på, men
den er delt i 2 dele. Hver på 300mb...min film er større.

Hvordan laver jeg den om til én igen?
Den er også i FAT systemet, er FAT32 ikke bedre? Hvad er forskellen
egentlig?

--
Ebbe fra http://home13.inet.tele.dk/ebbe/
Det spiludviklende site

Fra : Leony

Dato : 08-03-03 13:17

"Ebbe" <ebbeAprogrammer.net> skrev i en meddelelse

> Jeg havde en lille hardisk liggende, som jeg vil lægge en film over
> på, men den er delt i 2 dele. Hver på 300mb...min film er større.
> Hvordan laver jeg den om til én igen?

Start på en Windows 98 startdiskette, kør Fdisk, slet partitionerne på
den gamle disk (tag evt andre diske fra, så kommer du ikke til at slette
noget ved et uheld). Opret en partition og formater den.
Der er en gennemgang af Fdisk her:
http://www.blackviper.com/Articles/OS/fdisk/fdisk1.htm

> Den er også i FAT systemet, er FAT32 ikke bedre? Hvad er forskellen
> egentlig?

Jo, men det kommer an på en del ting.
Du kan læse mere om forskellene her:
http://www.sysedco.com/library/tech002.htm
Den væsentligste forskel er størrelsen på klyngerne. Det betyder dog,
imo, ikke så meget i dit tilfælde da du kun skal have en stor fil på
disken.

news:dk.edb.hardware.drev er gruppen som omhandler harddiske. Hvis du
ikke synes ovenstående er tilstrækkeligt så prøv i denne gruppe. Her
sidder eksperterne og kan sikkert give dig mere og bedre hjælp.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter Christiansen

Dato : 08-03-03 13:41

Ebbe wrote:
> Jeg havde en lille hardisk liggende, som jeg vil lægge en film over
> på, men den er delt i 2 dele. Hver på 300mb...min film er større.
>
> Hvordan laver jeg den om til én igen?

Kan du ikke bare formaterer den ? Ellers kan du bruge fdisk.

> Den er også i FAT systemet, er FAT32 ikke bedre? Hvad er forskellen
> egentlig?

Det er størrelsen af diske de kan håneterer. FAT kan håndterer op til 4 GB
og enkelte filer på op til 2 GB. FAT32 kan håndterer op til 2 TB og
filstørrelser op til 4 GB.

Der er også noget med at FAT32 bruger mindre clusterstørrelse end FAT og
derved giver mindre spild på harddisken.

Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-03-03 14:59

In dk.edb.hardware, Peter Christiansen <peter.c@oncable.dk> says...
> Det er størrelsen af diske de kan håneterer. FAT kan håndterer op til 4 GB
> og enkelte filer på op til 2 GB. FAT32 kan håndterer op til 2 TB og
> filstørrelser op til 4 GB.

Det er ikke helt korrekt.

FAT16 kan håndtere partitioner op til 2GB.
FAT32 kan håndtere filer op til 2GB.

> Der er også noget med at FAT32 bruger mindre clusterstørrelse end FAT og

Ikke nødvendigvis.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen