DDR vs. PC133
Fra : the reaper

Dato : 07-03-03 08:05

Hejsa

Jeg har en P4 2GHz, hvor mit bundkort både understøtter DDR og PC133.

Jeg har i dag 512MB PC133, så jeg vil høre om det kan betale sig at skifte
til 512MB DDR?

Jeg bruger mest computeren til 3D spil.

Mvh
Thomas

Fra : jk

Dato : 07-03-03 08:51

On Fri, 7 Mar 2003 08:04:50 +0100, "the reaper" <news@reaper.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har en P4 2GHz, hvor mit bundkort både understøtter DDR og PC133.
>
>Jeg har i dag 512MB PC133, så jeg vil høre om det kan betale sig at skifte

Absolut !

Især nu hvor DDR ram aldrig har været billigere. Skynd dig at købe
noget pc2700 ram, måske samsung.

Det hjælper især på en P4, men jeg har set en del bedre performance
for et par uger siden med kt266a chipset og en 1733 MHz XP cpu, AMD.

Hvor meget det betyder på spil ? jeg tror, det er over 10 %.

mvh

John

Fra : the reaper

Dato : 07-03-03 09:31

"jk" wrote
> [...]
> for et par uger siden med kt266a chipset og en 1733 MHz XP cpu, AMD.
>
> Hvor meget det betyder på spil ? jeg tror, det er over 10 %.

Ok, det lyder ret vildt med 10%

Nu foreslår du pc2700 - er der stor forskel på hvilken type DDR man vælger?

Mvh
Thomas

Fra : jk

Dato : 07-03-03 11:35

On Fri, 7 Mar 2003 09:30:30 +0100, "the reaper" <tc@reaper.dk> wrote:

>"jk" wrote

>Ok, det lyder ret vildt med 10%
>
>Nu foreslår du pc2700 - er der stor forskel på hvilken type DDR man vælger?

Ja !

Jeg går ud fra, at din bundkort kun kan udnytte pc2100 ram. Men pc2700
er ikke dyrt.

Tabellen:

pc1600: 100 MHz. ddr200
pc2100: 133 MHz, ddr266
pc2700: 166 MHz, ddr333
pc3200: 200 MHz, ddr400

pc3200 ram f.eks. kan sagtens køre som pc1600, men er overkvalificeret
og dyrt.

Køb kun anerkendte mærker: samsung, kingston, corsair, micron, hynex

Når prescott cpu kommer fra Intel, vil den kræve pc3200 ram. Det er
efter sommerferien måske.

mvh

John

Fra : the reaper

Dato : 07-03-03 12:10

"jk" wrote
> [...]
>
> Køb kun anerkendte mærker: samsung, kingston, corsair, micron, hynex
>
> Når prescott cpu kommer fra Intel, vil den kræve pc3200 ram. Det er

Ok, Tak - jeg tror at jeg satser på PC2700

Mvh
Thomas

Fra : the reaper

Dato : 10-03-03 08:40

"jk" wrote

Hvad med Veritech og V-Data ?

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-03 00:15

> Køb kun anerkendte mærker: samsung, kingston, corsair, micron, hynex

Kingston??? Skod-mærke... Har 3 klodser der er brændt af...
Og du nævner ikke kongen (ud over samsung) - Apacer...

Mvh
Allan

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-03 01:01

>Kingston??? Skod-mærke... Har 3 klodser der er brændt af...
Hmm, måske ligger problemet ikke i rammen !!

>Og du nævner ikke kongen (ud over samsung) - Apacer...
Kongen??? Der er ingen konger, et ordenligt mobo, og de
mest købte mærker virker fint.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-03 21:58

> Hmm, måske ligger problemet ikke i rammen !!

Nå - så ligger det nok i de tre maskiner jeg har testet dem i...

> Kongen??? Der er ingen konger, et ordenligt mobo, og de
> mest købte mærker virker fint.

Nåå nej - det er rigtigt. Der er da ikke nogle RAM der er bedre end andre...
Undskyld..

Mvh
Allan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-03-03 20:44

In dk.edb.hardware, "Allan Rasmussen" <,> <"Allan Rasmussen" <,>>
says...
> Nåå nej - det er rigtigt. Der er da ikke nogle RAM der er bedre end andre...

Udover at Kingston er det mest inkompatible RAM der findes...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-03 22:59

> Udover at Kingston er det mest inkompatible RAM der findes...

Kingston er og bliver SKOD RAM - utroligt at de har kunne overleve så
længe...

Mvh
Allan

Fra : JAM

Dato : 07-03-03 13:42

> Hvor meget det betyder på spil ? jeg tror, det er over 10 %.

Jeg vil nok nærmere sige maksimalt 10%, i de situationer hvor båndbredden
mellem RAM og CPU er flaskehalsen, hvilket langt fra altid er tilfældet. I
de fleste spil er det grafikkortet der er flaskehalsen, der vil du ikke se
nogen forskel, men det kommer meget an på hvilket grafikkort og CPU du har.

Mvh
Jakob

Fra : the reaper

Dato : 07-03-03 13:49

"JAM" wrote

> [...]
> de fleste spil er det grafikkortet der er flaskehalsen, der vil du ikke se
> nogen forskel, men det kommer meget an på hvilket grafikkort og CPU du

Ok. Jeg har i dag et Geforce2 GTS 32MB, men regner med at købe et Radeon
9500 Pro i næste måned. Min CPU er en P4 2GHz Northwood og mit bundkort er
et ECS P4VXASD2.

Grunden til at jeg vil måske vil skifte mit ram ud, er at når jeg køber det
nye grafikkort, vil jeg gerne undgå at mit Ram bliver en flaskehals.

Mvh
Thomas

Fra : MaRk

Dato : 07-03-03 17:28

> Jeg vil nok nærmere sige maksimalt 10%,

Da jeg på mit daværende system:
xp1600
ecs k7s5a
512mb sd
winxp pro
geforce 3 ti-200

gik til 512mb pc2100 fik jeg lidt over 10% mere i udelse.

Mvh
Mark

Fra : JAM

Dato : 08-03-03 23:35

> gik til 512mb pc2100 fik jeg lidt over 10% mere i udelse.

Målt hvordan ?.

Mvh
Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-03-03 16:28

In dk.edb.hardware, jk <johnknuhtsen@mail.dk> says...
> Hvor meget det betyder på spil ? jeg tror, det er over 10 %.

Du kan ikke mærke 10%. Du kan falde ned af stolen over det, når du ser
tallet i et testprogram, men du kan _ikke_ mærke det.

Du skal op mellem 50 og 100% for at kunne mærke det.

Fra : the reaper

Dato : 10-03-03 12:10

Så har jeg sku' bestilt det.

Det blevet til: