Pc genstarter i utide
Fra : Capri

Dato : 06-03-03 01:31

Hejsa.
Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig. Min pc genstarter umotiveret.
Det sker gerne når jeg arbejder med 3d grafik. Jeg har opdateret alle
drivere og lign.
Jeg har snart prøvet alt hvad jeg kan finde på.
Den giver ingen fejlmeddelser eller nogen advarsel. Den genstarter bare!

Jeg prøvede så at kigge på SiSoft Sandra. Der skete så det, at hver gang jeg
trykker på den der hedder: CPU-multimedia benchmark, genstarter den hver
gang. Så jeg formoder at det er der fejlen ligger. Men hvad dækker:
CPU-multimedia, over.??

Jeg har ingen andre problemer. Pc'en virker fint til alle andre opgaver.
Problemet opstod efter en dag jeg havde formateret, og har været der siden.
Den virkede fint inden jeg formaterede, men det kan jo oz være et tilfælde
Jeg har ikke nogen varmeproblemer, og alt mit hardware er af nyere dato

PC-INFO
Processor: AMD XP 2100
Bundkort: Soltek 75Drv5
Ram: 768mb DDR Ram
Cpukøler: MIST silent twin
Grafikkort: Asus GeForce 4 Ti4200
Harddisk: 80Gb Maxtor Fluid
Lydkort: SoundBlaster Live! Player 5.1

Håber virkelig at i kan hjælpe mig, da jeg skal bruge pc'en hver eneste dag.
På forhånd tak
Venlig hilsen
Capri
http://dagensdyr.dk/capri/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-03-03 01:42

"Capri" <capri@REMOVEdagensdyr.dk> skrev i en meddelelse news:3e6696b2$0$42595

> Hejsa.
> Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig. Min pc genstarter umotiveret.
> Det sker gerne når jeg arbejder med 3d grafik. Jeg har opdateret alle
> drivere og lign.

For lille eller for dårlig kvalitet PSU...

Claus
--
**** ** SMART Mini krydsfelt til lydkortmanden ********
** Skån dit lydkort og få masser af tilslutningsmuligheder ****

Fra : Capri

Dato : 06-03-03 02:06

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> For lille eller for dårlig kvalitet PSU...

Hmmm....Min psu er ellers en chieftech 360W, der er 4 måneder gammel.
Kan jeg selv undersøge om det skulle være den, det er galt med.
Altså uden at skulle købe en ny og afprøve den.
M.V.H
Capri

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-03-03 02:11

"Capri" <capri@REMOVEdagensdyr.dk> skrev i en meddelelse news:3e669f08$0$42663

> Hmmm....Min psu er ellers en chieftech 360W, der er 4 måneder gammel.
> Kan jeg selv undersøge om det skulle være den, det er galt med.
> Altså uden at skulle købe en ny og afprøve den.

Næppe, men hvis det ikke er et køleproblem, så er det din psu. Jeg ville også mene, at din
sammensætning taget i betragtning, skulle du mindst have 400 watt..

Både ram og grafikkort belaster din tre og femvolt ganske godt..

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-03 17:52

> [...]
> at din sammensætning taget i betragtning, skulle du mindst have 400 watt..
>
> Både ram og grafikkort belaster din tre og femvolt ganske godt..

Det var da lig'godt utroligt...
Længere nede spørges der om en:
ASUS bundkort
GeForce4 Ti4200 Grafik kort
Pentium4 2.5 Ghz CPU
512 DDR Ram
2 x Harddisk
1 x brænder
1 x cd-romdrev

og her mener man SAGTENS at manden kan bruge en 300 watts maskine...

Underligt...

Mvh
Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-03 18:32

"Allan Rasmussen" <,> skrev i en meddelelse

> og her mener man SAGTENS at manden kan bruge en 300 watts maskine...
> Underligt...

Nej, det er ikke så underligt. Der er *meget* forskel på strømforsyninger. Selv om de er på
300 watt, kan en dårlig kvalitet sagtens være for lille. Hvis man så har et hurtigt grafikkort
og meget ram samt diverse blæsere, så skal der *ikke* meget til, før den bliver
overbelastet...

300 watt er ikke nødvendigvis 300 watt. Der er en betydelig forskel på kvaliteten, desværre.
De kabinetter folk køber til kr. 250,- med en stor psu, der er psu'en ofte det rene bras, og
jeg mar mange gange set, at folk, der kører med strømhungrende AMD cpu'er får problemer, blot
fordi de skifter til eksempelvis et geforce 4 eller større grafikkort.. det er *især* 3,3 og
femvolt, der bliver ustabilt..

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-03 22:00

> 300 watt er ikke nødvendigvis 300 watt. Der er en betydelig forskel på
kvaliteten,
> desværre.

Nåå okay! Så nogle gange er 300 Watt = 261 watt. og andre gange måske 314
watt?

Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-03 23:30

> kvaliteten, desværre.
>
> Nåå okay! Så nogle gange er 300 Watt = 261 watt. og andre gange måske 314
> watt?

Nej! det jeg siger er, at billige psu'er er ofte alt for dårlige og ustabile. Ofte er det
bedre med en psu af ordentlig kvalitet på 300 watt end noget billigt bras på 400 watt...

Du skal ikke hænge dig så meget i wattene, det er stabiliten og kvaliteten, det handler om...

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-03 11:15

> [...]
på 400 watt...

> Du skal ikke hænge dig så meget i wattene, det er stabiliten og

Aah okay! Så er jeg med.
Jamen kan du da ikke nævne en flok mærker som er gode, og som jeg bør gå
efter?
Og måske også en flok af dem man ikke på ser på!?

Mvh
Allan

Fra : Leony

Dato : 10-03-03 13:23

> Jamen kan du da ikke nævne en flok mærker som er gode, og som jeg bør
> gå efter?

Enermax, Antec skulle være gode.

> Og måske også en flok af dem man ikke på ser på!?

Codegen.

Lidt supplerende læsning (bl.a. en test af 21 psu'er):
http://www4.tomshardware.com/howto/20020521/case-04.html
http://www17.tomshardware.com/howto/20021021/index.html

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-03 23:00

> Enermax, Antec skulle være gode.

> Codegen.
>
> Lidt supplerende læsning (bl.a. en test af 21 psu'er):
> [...]

Takker og bukker...

Mvh
Allan

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 12-03-03 15:10

Leony wrote:
> "Allan Rasmussen" <,> skrev i en meddelelse

Chieftec larmer lidt(ikke meget). De er acceptable.

> Codegen.

Af og til ser jeg også lidt brok over PSU'er fra Logic kabinetter.

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-03 06:38

>PC-INFO
>Processor: AMD XP 2100
XP2600
>Bundkort: Soltek 75Drv5
Asus A7N8X
>Ram: 768mb DDR Ram
512 pc2700 kingston
>Cpukøler: MIST silent twin
Boxed (larmer noget)
>Grafikkort: Asus GeForce 4 Ti4200
Palit GF4 4200
Nvidia 28.32 driver, gamle men de virker.
>Harddisk: 80Gb Maxtor Fluid
1x30 & 1x13 & dvd & cd
>Lydkort: SoundBlaster Live! Player 5.1
Onboard
>Håber virkelig at i kan hjælpe mig, da jeg skal bruge pc'en hver eneste dag.
Jeg har nu kørt med min i ca 2 måneder, uden et reboot, og det er med
Chiftech midi Dragon m. 340-360 psu.
Så jeg helder til køling afdelingen, på din puter.
Eventuelt noget chipset driver.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Capri

Dato : 06-03-03 09:16

<Thf> skrev i en meddelelse news:3e67dd57.557984@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Chiftech midi Dragon m. 340-360 psu.
> Så jeg helder til køling afdelingen, på din puter.

Jamen det kunne da godt være at jeg skulle prøve at smide lidt mere køling i
den.
jeg kan heller ikke helt forstå, hvis min psu ikke skulle kunne trække det
jeg har i min puter
Jeg kan også have min pc tændt længe, uden en reboot. Men hvis jeg så
arbejder i 3d programmer,
eller trykker på: cpu multimedie benchmark i Sisoft, genstarter den. Hvad
dækker : Cpu multimedie benchmark over???
Jeg kan sagtens sidde og spille bla unreal i timevis uden der sker noget
M.V.H
Capri

Fra : Leony

Dato : 06-03-03 09:27

> Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig. Min pc genstarter umotiveret.
> Det sker gerne når jeg arbejder med 3d grafik. Jeg har opdateret alle
> drivere og lign.

Normalt når den genstarter mens man arbejder med grafik eller spiller er
det ofte driveren til grafikkortet den er gal med.
Har du prøvet nogle ældre versioner, dette gælder især hvis du bruger
Detonator Driveren (det er desværre langt fra alle versioner der er lige
stabile på bestemte systemer).

> Den giver ingen fejlmeddelser eller nogen advarsel. Den genstarter
> bare!

Kører du XP eller 2000, så slå den automatiske genstart ved fejl fra:
Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> System -> fanebladet
Avanceret ->
tryk på Indstillinger i Start og genoprettelse -> fjern hakket i
Genstart
automatisk.

Så skulle der gerne komme en fejl melding.

Fra : Capri

Dato : 06-03-03 09:38

> [...]
> Genstart
> automatisk.
>
> Så skulle der gerne komme en fejl melding.

Jeg har slået den automatiske genstart fra, og jeg har prøvet alle drivere
jeg kunne finde på til mit grafikkort.
Selv den der fulgte med korten(ældrer asus-driver)
Men det har ikke ændret noget. Når den genstarter, når man på ingen måde at
se hvorfor den gør det.
M.V.H
Capri