Alternativ til harddisk
Fra : Harald

Dato : 01-03-03 09:02

Hej

Findes det et alternativ til en harddisk, noget i stil med et flashkort, som
man kan boote op på. Det skal bruges til linux uden GUI så der behøver ikke
være mere end 64-128 MB på.

Mvh
HK

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 01-03-03 09:48

"Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> man kan boote op på. Det skal bruges til linux uden GUI så der behøver

Ja nogen USB penne er bootable, men ikke særligt hurtige.
Men jeg har også tidligere set boot kort - tjek om www.danbit.dk har - men
det er sikkert dyrt.
Alternativ findes der SolidState diske med et større ram lager og de er
rigtigt dyre!

Hvad er der i vegn med en lille harddisk - evt en CD-r ?

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Leony

Dato : 01-03-03 13:24

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
meddelelse news:3e6073d3$0$52125$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Ja nogen USB penne er bootable, men ikke særligt hurtige.

Lige et spørgsmål:
Skal sådan nogle penne være født til at være bootable? Havde forstået at
man selv kunne gøre dem bootable vha software.
(spørger fordi jeg overvejer sådan en fætter)

> Hvad er der i vegn med en lille harddisk - evt en CD-r ?

Støj måske. Hvis computeren fungerer som server eller firewall.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : René Jensen

Dato : 01-03-03 14:48

Leony wrote:
> Støj måske. Hvis computeren fungerer som server eller firewall.

Køber du en Seagate Barracuda, så vil jeg næsten være sikker på at din
strømforsyning larmer mere.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

"Kvinder er som parkeringspladser ... alle de gode er taget og resten er
handicappede."

Fra : Leony

Dato : 01-03-03 15:20

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev i en meddelelse

> Køber du en Seagate Barracuda, så vil jeg næsten være sikker på at din
> strømforsyning larmer mere.

Det kunne være at der ikke var blæser i psu'en
men du har sikkert ret, jeg har aldrig hørt nævnte disk i aktion.

Fra : Harald

Dato : 01-03-03 23:10

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev i en meddelelse

Støj er intet problem da maskinen skal sidde på vægen i et teknik rum hvor
der normalt ikke opholder sig nogen, at undgå harddisken er kun for at få et
mere stabilt system.

/HK

<KLIP>

Fra : Leony

Dato : 02-03-03 10:23

> Støj er intet problem da maskinen skal sidde på vægen i et teknik rum
> hvor der normalt ikke opholder sig nogen, at undgå harddisken er kun
> for at få et mere stabilt system.

Det var såmænd også bare et gæt. Hvis det var en Linuxfirewall eller
lignende oh du havde elimineret alle støjkilder (cpu, psu) så ville det
være oplagt heller ikke at finde sig i harddiskstøj.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 01-03-03 16:59

Leony skrev :
> [...]
> at man selv kunne gøre dem bootable vha software.
> (spørger fordi jeg overvejer sådan en fætter)

Det hedder sig, Ja, men jeg kan fx ikke finde nogen steder hvor min virker
som boot disk. Den skal formateres og bios skal muligvis understøtte USB
boot pen.

Så min konklusion: Jeg ved det kan lade sig gøre, men jeg har også set mange
steder hvor det ikke virker.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Leony

Dato : 01-03-03 18:18

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
meddelelse news:3e60d8b2$0$52201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> [...]
> understøtte USB boot pen.
> Så min konklusion: Jeg ved det kan lade sig gøre, men jeg har også

Ok, takker for info.

Fra : Harald

Dato : 01-03-03 23:08

> [...]
> rigtigt dyre!
>
> Hvad er der i vegn med en lille harddisk - evt en CD-r ?

Jeg har en ide om at et flashkort er mere stabilt i længden. Desuden
udvikler den mindre varrme.

/HK

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 01-03-03 11:32

Harald wrote:
> [...]
> man kan boote op på. Det skal bruges til linux uden GUI så der behøver ikke

Du kan da fint bruge et CFkort; det er jo alligevel et IDEinterface de
er forsynet med.

Du kan købe en billig konverter så du kan sætte kortet direkte på
IDEstikket på bundkortet.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Leony

Dato : 01-03-03 13:21

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan købe en billig konverter så du kan sætte kortet direkte på
> IDEstikket på bundkortet.

Hvor kan man købe sådan en karl henne. Det lyder interessant.

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 02-03-03 11:02

On Sat, 1 Mar 2003 13:20:52 +0100, Leony wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan man købe sådan en karl henne. Det lyder interessant.

I betragtning af at det kun er 2 stik og en simpel printplade
har jeg ikke set en billig løsning.
Her er en som er (gen)fundet via Google (CF+IDE+adaptor)
http://www.everythinglinux.com.au/item/CFIDE1?elinux=a63f7c28a40b3044319074c6e7f63a2d

/hjj

Fra : Leony

Dato : 02-03-03 20:08

"Hans Jørgen Jakobsen" <hjj@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har jeg ikke set en billig løsning.
> Her er en som er (gen)fundet via Google (CF+IDE+adaptor)

Takker.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-03 21:57

In article <3e606909$0$52163$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Harald wrote:
> [...]
> man kan boote op på. Det skal bruges til linux uden GUI så der behøver ikke

En Macintosh booter på alt, inklusive FireWire og USB. Min
universal-kortlæser kører perfekt.

På en PC skal BIOS understøtte det, men mange PC'ere er noget
skod, og kan ikke.

Et andet alternativ er som nogle skrev en adapter så du kan
bruge den direkte. CF kort har jo ATA interface. Så det skulle være
relativt billigt at smide dem på som en disk.

Fra : Harald

Dato : 01-03-03 23:02

meddelelse news:slrnb627l9.1rr.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> bruge den direkte. CF kort har jo ATA interface. Så det skulle være
> relativt billigt at smide dem på som en disk.

Men sådan en adapter er åbenbart ikke noget der lige er til at få, har søgt
længe på google uden at finde noget.

/HK

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-03-03 08:16

In article <3e612ddb$0$52124$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Harald wrote:
> [...]
> ikke

> Men sådan en adapter er åbenbart ikke noget der lige er til at få, har søgt

Kunne ikke finde noget. Så du må nok gå den lange vej og få fat
i en PCMCIA adapter. Et CF kort kræver kun en passiv ben-spreder
for at gå i PCMCIA.

Mht til stabilitet tror jeg også det er bedre end en harddisk.
Der er mange routere der har kørt årevis med flash ram.