Selvbyg P4 2.4GHz
Fra : DGG.

Dato : 26-02-03 18:01

Hej gruppe, jeg er ny i denne gruppe så hjælp mig lidt på vej.

Jeg overvejer at bygge mig en PC, men da jeg er gammel Mac mand har jeg
ikke den store viden omkring Win baserede maskiner.
Har fundet følgende på edbpriser.dk:

Bundkort:      MSI ms648 Max (ms6585) med et SIS 648 chipsæt
(alternativ ASUS P4S533-Elan)

Processor:      Pentium4 Nortwood2 2.4GHz inabox 533Mhz FSB
         512KB L2 cache

RAM:         Samsung PC2700/DDR333 2X512Mb
         (anbefalet af andre med dette bundkort)

Grafikkort:      MSI G4TI 4200 VTD8X 128Mb m. tvout/DVI AGPx8

Harddisk:      120Gb SeagateBarracuda fluid

Optisk drev:      MSI Dragonwriter MS-3848 int 48x12x48

Kabinet:      Her er jeg på bar bund, dog vil jeg ikke give                over 1000
kr for "skalen" Må godt vær smart !

Strømforsyning:      3-400W. Hvor stor SKAL den være for at trække
ovenstående, har læst at det har betydning for                stabiliteten om den
kan levere strøm nok ?

Kølere:         Hvormange og hvilke. Har kikket på Pabst, da det          er et must
at den er næsten lydløs (12/15 db)

Glemte ting:      Gi' et hint hvis der er noget jeg har glemt
         er det nødvendiigt med diskettedrev ?

Min ide var at bygge den op omkring et bundkort med en 478 Socket der
kan håntere PC2700 RAM x8 AGP da der så sikker vil være mulighed for at
opgradere processor, ram og grafikkort inden disse type er forældet. Jeg
er ikke intreseret i OC af hverken CPU eller RAM da det SKAL køre
stabilt og næsten lydløs.

At jeg hovedsagligt har valgt MSI produkter er et resultat af at mit
valg faldt på et bundkortet fra dem, er det en fordel at vælge
komponenter fra samme producent eller er det ligegyldigt.

Er der andre ting der skal tages hensyn til, andre forslag til en
lignende konfiguration. Samlet pris ikke langt over 9000,- uden skærm
hvilket efter min mening er billigt i forhold til en færdig maskine med
samme specs.(12-1600,-)

--

På forhånd tak for hjælp

Henrik

Fra : Martin K

Dato : 26-02-03 18:29

DGG. wrote:
> Bundkort: MSI ms648 Max (ms6585) med et SIS 648 chipsæt
> (alternativ ASUS P4S533-Elan)

Jeg ville vælge et Intel-baseret chipset >> 845PE. Asus P4PE er det
naturlige valg...

> Processor: Pentium4 Nortwood2 2.4GHz inabox 533Mhz FSB
> 512KB L2 cache

Fint nok...

> RAM: Samsung PC2700/DDR333 2X512Mb
> (anbefalet af andre med dette bundkort)

Fint nok... (og med 1024 MB burde du også have rigeligt)

> Grafikkort: MSI G4TI 4200 VTD8X 128Mb m. tvout/DVI AGPx8

Jeg ville tage et Asus V9280/TD

> Harddisk: 120Gb SeagateBarracuda fluid

IV'eren eller V'eren? Jeg har selv IV'eren, og den er sq super

> Optisk drev: MSI Dragonwriter MS-3848 int 48x12x48

Optisk drev? Er det ikke blot en brænder?

> Strømforsyning: 3-400W. Hvor stor SKAL den være for at trække
> ovenstående, har læst at det har betydning for stabiliteten om den
> kan levere strøm nok ?

Bare strømforsyningen er godkendt til P4, burde der ikke være nogen
problemer...

> Kølere: Hvormange og hvilke. Har kikket på Pabst, da det er et must
> at den er næsten lydløs (12/15 db)

Jo færre blæsere, des mindre støj...

> Glemte ting: Gi' et hint hvis der er noget jeg har glemt
> er det nødvendiigt med diskettedrev ?

Se tråden her i gruppen fra 10.44, format c:
Her diskuteres dette...

> At jeg hovedsagligt har valgt MSI produkter er et resultat af at mit
> valg faldt på et bundkortet fra dem, er det en fordel at vælge
> komponenter fra samme producent eller er det ligegyldigt.

OK, her har jeg så valg Asus...

> [...]
> lignende konfiguration. Samlet pris ikke langt over 9000,- uden skærm
> hvilket efter min mening er billigt i forhold til en færdig maskine

Jep... plus du får hyggen ved at samle skidtet selv

--
Martin K

Fra : DGG.

Dato : 27-02-03 00:26

Martin K wrote:

> Jeg ville vælge et Intel-baseret chipset >> 845PE. Asus P4PE er det
> naturlige valg...

Den har "kun" IDE100, ikke 133 og AGPx4 ikke x8 som MSI
Dette var nogle af kriterierne for bundkortet.MSI har desuden blueTooth
Er der nogen umiddelbar fordel ved intel-baseret chips, eller er det en
"religions-sag" Jeg er newbi mht Win baserede maskiner så jeg er
intreseret i al info om disse ting

> Fint nok...

> Fint nok... (og med 1024 MB burde du også have rigeligt)

Ja ikk'

> Jeg ville tage et Asus V9280/TD

Som jo netop er et AGPx8 card ihvertefald i V9280/VS versionen som var
den eneste jeg kunne finde på ASUS hjemmeside. Igen er der nogen konkret
fordel ved ASUS eller er det en smagssag.

> IV'eren eller V'eren? Jeg har selv IV'eren, og den er sq super

Det må være IV, den er bare ikke IDE133 og fåes "kun" op til 80Gb

> Optisk drev? Er det ikke blot en brænder?

Jo!

> Bare strømforsyningen er godkendt til P4, burde der ikke være nogen
> problemer...

Ok men det er vel bedere at have en lidt overdimensioneret
strømforsyning just in cace.

> Jo færre blæsere, des mindre støj...

Det er jeg med på, men der er vel forskel på kvaliteten / støjniavu

> Se tråden her i gruppen fra 10.44, format c:
> Her diskuteres dette...

Yep har læst denne tråd, men er ikke blevet klar over om det kan
undværes i forbindelse med boot/bios

> OK, her har jeg så valg Asus...

Ja og det er det åbetbart mannge der sværger til, men jeg er ikke
oerbevist om ASUS's overlegenhed så hvis nogen har et guldæg mht
producent så er jeg modtagelig.

Er der nogen fordel ved at vælge de fleste komponenter fra samme producent ?

Klip

> Jep... plus du får hyggen ved at samle skidtet selv

Nemli, det er helt vild spændende

--

Henrik

Fra : jk

Dato : 26-02-03 19:04

On Wed, 26 Feb 2003 18:01:05 +0100, "DGG." <dggdk@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>Har fundet følgende på edbpriser.dk:
>
>Bundkort:      MSI ms648 Max (ms6585) med et SIS 648 chipsæt

Jeg kan ikke lige så godt lide sis chipset. Ialfald ikke til en
spiller, - ellers OK.

Til en spiller vil jeg anbefale: asus p4G8x eller p4pe. P4G8x med
Granite Bay chipset har dual-ram band. Alternativet hertil er sis655,
men det kan man ikke købe endnu i DK.

Søg efter review på det MSI bundkort:
jeg kan ikke finde nogen

>Processor:      Pentium4 Nortwood2 2.4GHz inabox 533Mhz FSB
>         512KB L2 cache

godt valg, men er 2.53 GHz ret meget dyrere ?

>RAM:         Samsung PC2700/DDR333 2X512Mb
>         (anbefalet af andre med dette bundkort)

fint

>Grafikkort:      MSI G4TI 4200 VTD8X 128Mb m. tvout/DVI AGPx8
>
>Harddisk:      120Gb SeagateBarracuda fluid

få noget med 8 Mbyte cache, det har den ikke

>Optisk drev:      MSI Dragonwriter MS-3848 int 48x12x48

aldrig hørt om, men det er billigt

>Kabinet:      Her er jeg på bar bund, dog vil jeg ikke give                over 1000
>kr for "skalen" Må godt vær smart !

noget chieftech, lækkert

> [...]
>kan levere strøm nok ?
>
>Kølere:         Hvormange og hvilke. Har kikket på Pabst, da det          er et must

brug in-a-box køler og en enkelt low-noise 80 mm bagpå

mvh

John

Fra : DGG.

Dato : 27-02-03 02:19

jk wrote:

> Jeg kan ikke lige så godt lide sis chipset. Ialfald ikke til en
> spiller, - ellers OK.

Hvad vil det sige og hvordan ser/mærker men det ?

> Til en spiller vil jeg anbefale: asus p4G8x

Kan kun finde DELUX/GD modelen, og den er "kun med IDE100 (hvad er ATA150)

http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?ID=1264797979

> godt valg, men er 2.53 GHz ret meget dyrere ?

Ca 270 bobs men jeg tror ikke det er de sidste kr vær.

> få noget med 8 Mbyte cache, det har den ikke

Hvor vigtigt er dette ?

> aldrig hørt om, men det er billigt

ja og så passer det sammen med bund og grafikkortet.

> noget chieftech, lækkert

> brug in-a-box køler og en enkelt low-noise 80 mm bagpå

Mener du de kølere der er på P4 NW og strømforsyningen samt grafikkortet
+ en enkelt kabinet blæser/køler ?

--

Henrik

Fra : jk

Dato : 27-02-03 08:49

On Thu, 27 Feb 2003 02:18:47 +0100, "DGG." <dggdk@yahoo.dk> wrote:

>Hvad vil det sige og hvordan ser/mærker men det ?

Altså det er ikke bundkort leverandøren og deres drivere, der er noget
i vejen med. Det er spilproducenterne jeg ikke vurderer ret højt. De
kan finde ud af: intel chipset og creative lydkort

Det er da godt at vide noget, de kan finde ud af !

> [...]
>>

>http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?ID=1264797979

>Ca 270 bobs men jeg tror ikke det er de sidste kr vær.

langt vigtigere end at have mere end ata100.
Fantastisk vigtigt med 8 Mbyte cache !!
ata133 kan næsten ikke testes bedre end ata100 (du må gerne sige at
ata133 er salgsgas fra maxtor som kom med det først, og så presser det
de andre mærker op på det også)

> ja og så passer det sammen med bund og grafikkortet.

>Mener du de kølere der er på P4 NW og strømforsyningen samt grafikkortet
>+ en enkelt kabinet blæser/køler ?

ja

Dit grafikkort valg er måske lidt rigeligt flot. Hvad med winfast a280
? det koster kun ca. 1700.

mvh

John

Fra : Thomas Bowers

Dato : 27-02-03 09:56

<klip en masse>

> ja

Det er en god ide at bruge min. 2 blæsere ! Den ene suger luft ved
pu'en -> dette sænker system-temp en del => cpu-temp falder og box-køleren
vil derfor kører 2300 rpm istedet for 2600 rpm pga. den lavere temp (den er
jo temp. styret). Det medfører så ialt et mere støjsvagt system !
Årsagen til at jeg skriver 2 blæsere er at den anden skal suge luft ind for
neden. Dette vil ikke give en væsentlig sænkning af temp. men sørger for at
der ikke kommer et lille undertryk i kabinettet => meget støv !
Hovedreglen er at sørge for et lille overtryk i kabinettet ved at have mere
sug ind end ud. Ideen er selvfølgelig håbløs hvis du ikke bruger støvfilter
foran den/de indsugende blæsere !

Jeg benytter mig selv af et Antec SOHO kabinet (minder i design meget om det
lidt billigere Chieftec til 800kr) med 4 stk. 12 dB blæsere (2ind og 2ud)
med støvfilter. Det fungere perfekt => næsten ingen støv og system temp. er
ca. 22-23 grader ! Den lave systemtemp. medfører derved at min P4 2,4@3,15
ghz ved default Vcore, kun er 44 grader ved load. (Bruger et Asus P4PE med
Samsung pc2700 ram)

Hilsen Thomas

Fra : DGG.

Dato : 27-02-03 10:15

Thomas Bowers wrote:
> [...]
> ghz ved default Vcore, kun er 44 grader ved load. (Bruger et Asus P4PE med

Takker for info, er det rigtig forstået at det er MEGET vigtig med en
god køling af hele kabinettet for at få et stabilt system også når der
ikke overclokes ?
(alså min 2 blæsere pga cirkulation / støj)

Fra : Thomas Bowers

Dato : 27-02-03 10:28

"DGG." <dggdk@yahoo.dk> wrote in message news:3E5DD707.5020000@yahoo.dk...
Thomas Bowers wrote:
> [...]

ikke overclokes ?
(alså min 2 blæsere pga cirkulation / støj)

Nej, overhovedet ikke Men eftersom BOX-køleren er temperatur styret så
vil den formentlig gå op til 2600 rpm (dvs. så kan den høres) hvis cpu-temp.
bliver for høj, kan det godt betale sig med kabinet-køling (Papst 12dB
blæsere) => alt i alt bliver systemet mere støjsvagt. (min erfaring)

Det der også er godt ved et "airflow" bestående af nogle blæsere, er at dine
harddiske ikke bliver belastet så meget. IDE 7200 rpm diskene, bliver meget
varme og det kan medfører at de står hurtigere af. Ved airflow'et har du
oxo, som skrevet, mulighed for at benytte dig af støvfiltre (beskytter især
dine cd/dvd-drev)

Hilsen Thomas

Btw. så SKAL man overclocke en P4 2,4 ghz

Fra : DGG.

Dato : 27-02-03 10:43

Thomas Bowers wrote:

Kliiiip

> [...]
> oxo, som skrevet, mulighed for at benytte dig af støvfiltre (beskytter især

Ok tror jeg har fattet meningen.

> Btw. så SKAL man overclocke en P4 2,4 ghz

Det tror jeg ikke gælder mig, da jeg er newbi hvad angår intel og hvad
der med følger af BIOS og hvad har vi.

--

Henrik

Fra : DGG.

Dato : 27-02-03 10:08

jk wrote:

> [...]
> kan finde ud af: intel chipset og creative lydkort
>
> Det er da godt at vide noget, de kan finde ud af !

Tjaa, det er en ring tøst, men jeg er ikke den helt store gamer så det
er ikke det vigtigste

> [...]
> ata133 kan næsten ikke testes bedre end ata100 (du må gerne sige at
> ata133 er salgsgas fra maxtor som kom med det først, og så presser det

Ok det letter jo lidt på kravene til bundkortet IDE100 It Is.

> ja

Fino så skal jeg bare finde en støjsvag kabinet blæser

> Dit grafikkort valg er måske lidt rigeligt flot. Hvad med winfast a280
> ? det koster kun ca. 1700.

MSI G4Ti4200-VTD8X = 1696,- på edbpriser.dk så ingen grun til andet

Fra : Jannik E.

Dato : 28-02-03 00:42

"DGG." <dggdk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>... men jeg er ikke den helt store gamer...

Så vil jeg da foreslå et ATI eller Matrox kort, de har ry for at være bedre
i 2d

> Fino så skal jeg bare finde en støjsvag kabinet blæser

Du kunne også droppe kabinetblæserne, og bruge pengene på en ordentlig
cpu-køler? Box-køleren er ikke specielt støjsvag har jeg hørt.
Køb evt. også en mere støjsvag strømforsyning, hvis du går efter et Chieftec
Dragon eller lign. Det skulle nemlig heller ikke være særlig støjsvagt.
Generelt er en computer ikke mere støjsvag, end den største støjkilde

--
Jannik

(Slet "removethis123", for direkte mail)

Fra : DGG.

Dato : 28-02-03 10:33

Jannik E. wrote:
> "DGG." <dggdk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Så vil jeg da foreslå et ATI eller Matrox kort, de har ry for at være bedre
> i 2d

Det eneste jeg skal bruge 3D til er film og det klares vel af
grafikkortet eller hva'

> [...]
> Dragon eller lign. Det skulle nemlig heller ikke være særlig støjsvagt.
> Generelt er en computer ikke mere støjsvag, end den største støjkilde

Det er en selvfølgelighed at en kæde ikke er stærkere end det svageste
led. Jeg går udfra at en (støjsvag) kabinetkøler vil kunne 1) sænke
omdrejnings tallet på de andre kølere i systemet. 2) køle HDD.

Jeg vil selvfølgelig investere i de mest støjsvage kølere til ALLE
komponenter.

--

Henrik

Fra : Henning Sørensen

Dato : 27-02-03 08:32

Hej gruppe, jeg er ny i denne gruppe så hjælp mig lidt på vej.
[snip]
er det nødvendiigt med diskettedrev ?
[snip]
På forhånd tak for hjælp

Henrik
------------
Hej !
Hvis man gerne vil udveksle data med andre pc/mac-brugere
(er en mac ikke en pc ?), er det vel en god ide at have et
diskettedrev med, men hvis du vælger et kabinet og
motherboard der har mulighed for USB på fronten, kunne du
nøjes med et "USB drev" - altså den der smarte tingest, der
ligner en overstregnings tusch.
Det forudsætter naturligvis også, at du vælger et af de nyere OS'er.
Du skal i så fald checke at motherboardet kan boote fra USB
drevet.
Disketter er nok på vej ud og det andet er en mere fremtidsikret løsning,
Desuden er det ikke andet end bøvl med disketter; det er så sjældent
man bruger dem at de ofte er blevet dårlige med tiden. Ligeledes er
det mere og mere et problem, at drevene ikke laves så godt mere,
og man oplever oftere og oftere, at disketter skrevet på én maskine ikke
kan læses på en anden.
Slutteligt : én 64 mb USB "diskette" indeholder samme data som ca. 45
disketter og er billigere end drevet + disketterne.

/Henning, Sydfyn.

Fra : DGG.

Dato : 27-02-03 09:16

Henning Sørensen wrote:
> [...]

> Hvis man gerne vil udveksle data med andre pc/mac-brugere
> (er en mac ikke en pc ?), er det vel en god ide at have et

Det er vel 5 år siden (Med indførelsen af iMac) at Apple valgte at
droppe Floppydrev da de ikke er meget bevendt pga data størelse og
chancerne for at data var korupt, var alt for stor som du selv er
indepå. Jeg bruger nettet hvis jeg skal flytte mindre mængder data og
ellers er det CD-R da disse jo ikke koster stort mere end 2-3kr stk.

Mht. om Mac ikke er en PC, jo det er en PC=personal computer, men det
forvire begreberne hvis jeg nu sage at jeg var gl. PC mand så var du jo
ikke klar over hvad jeg mente

> [...]
> Det forudsætter naturligvis også, at du vælger et af de nyere OS'er.
> Du skal i så fald checke at motherboardet kan boote fra USB

Hvad vil den typiske betegnelse for dette være ?
Fra MSI's hjenneside:
BIOS
• 2Mb Award BIOS w/ PnP, ACPI, SMBIOS 2.3, Green and Boot Block
• Provides DMI2.0, WfM2.0, WOL, WOR, chassis intrusion, and SMBus for
system management

Klip

> Slutteligt : én 64 mb USB "diskette" indeholder samme data som ca. 45
> disketter og er billigere end drevet + disketterne.

Se det ville være en løsning med sådan en USB-pen og ja, de er jo kommet
ned i et prisleje hvor alle kan være med.

Fra : Jesper

Dato : 27-02-03 10:25

On Thu, 27 Feb 2003 09:16:21 +0100, "DGG." <dggdk@yahoo.dk> wrote:

>ellers er det CD-R da disse jo ikke koster stort mere end 2-3kr stk.

Kun da hvis man importerer større mængder fra udlandet.
Herhjemme koster en CD da typisk en 8-12 kr pr stk.

Fra : Leony

Dato : 27-02-03 10:34

"DGG." <dggdk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Bundkort: MSI ms648 Max (ms6585) med et SIS 648 chipsæt
> (alternativ ASUS P4S533-Elan)

Tror jeg ville vælge Intel chipset, men det er jo en smagssag.

> Optisk drev: MSI Dragonwriter MS-3848 int 48x12x48

Ville nok vælge en Lite-On i stedet for et relativt ukendt mærke inden
for optiske drev.
Plextor eller Yamaha hvis du går efter toppen af poppen.

> Kabinet: Her er jeg på bar bund, dog vil jeg ikke give over 1000
> kr for "skalen" Må godt vær smart !

Der findes masser af kabinetter til under 1000 kr.
Selv er jeg glad for Chieftec. Husk at kabinettet bliver ikke lige så
hurtigt forældet som resten af din hardware, derfor kan et dyrt kabinet
betragtes som en fornuftig investering. Aopen kunne også være en
mulighed.

> [...]
> kan levere strøm nok ?
>
> Kølere: Hvormange og hvilke. Har kikket på Pabst, da det er et must

Kabinetkøling burde ikke være nødvendig. Hvis du synes det er, så er
Papst et glimrende valg.
Harddisken kunne måske godt bruge noget køling.

> Glemte ting: Gi' et hint hvis der er noget jeg har glemt
> er det nødvendiigt med diskettedrev ?

Næh, men det kan være rart. Du kan altid boote fra dit cd drev.
Det er besværligt at brænde en cd med en fil på 5 KB, her er en diskette
nemmere (vedkommende der skal have filen har ikke internet).

> [...]
> kan håntere PC2700 RAM x8 AGP da der så sikker vil være mulighed for
> at opgradere processor, ram og grafikkort inden disse type er

Man kan så diskutere hvor vigtigt AGPx8 er. Udnyttes alle features på et
Ti4200 fuldt ud i alle spil endnu eller er det kun få udvalgte spil.
Der går sikkert et 1 års tid inden AGPx8 er i brug så det ligner noget
(demoer undtaget). Til den tid er det ATI, der sidder på flæsket (hvis
man skal dømme efter den nuværende udvikling) og der er sikkert kommet 2
nye grafikchips (hvis man skal dømme efter de seneste års kamp om
worlddomination på grafikchips markedet).

> At jeg hovedsagligt har valgt MSI produkter er et resultat af at mit
> valg faldt på et bundkortet fra dem, er det en fordel at vælge
> komponenter fra samme producent eller er det ligegyldigt.

Det kommer an på hvilke komponenter det er, men som hovedregel kan det
være underordnet. Der hvor det akn være mest afgørende er RAM.
Fordi en producent laver gode bundkort er det ikke ensbetydende med at
deres grafikkort automatisk er gode osv.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : DGG.

Dato : 27-02-03 11:06

Leony wrote:

> Tror jeg ville vælge Intel chipset, men det er jo en smagssag.

Ja der hersker ikke megen enighed på det feldt.

> Ville nok vælge en Lite-On i stedet for et relativt ukendt mærke inden
> for optiske drev.
> Plextor eller Yamaha hvis du går efter toppen af poppen.

Det var som nævnt for at holde mig til et farbrikat, der findes vel ikke
så forfærdlig mange forskellige der laver indmaden til drevne ?

> [...]
> hurtigt forældet som resten af din hardware, derfor kan et dyrt kabinet
> betragtes som en fornuftig investering. Aopen kunne også være en

Chieftec ser ud til at være det beste bud indtilvidre.

> Kabinetkøling burde ikke være nødvendig. Hvis du synes det er, så er
> Papst et glimrende valg.
> Harddisken kunne måske godt bruge noget køling.

Her er der åbenbart flere ting at tage hensyn til, støj og køling, men
det samlede resultat skal være _næsten_ lydløst, så hvis et par kabinet
blæsere kan nedsætte den samlede støj så må det være løsningen.

> Næh, men det kan være rart. Du kan altid boote fra dit cd drev.
> Det er besværligt at brænde en cd med en fil på 5 KB, her er en diskette
> nemmere (vedkommende der skal have filen har ikke internet).

Altid boote fra CD drev ? andetsteds i denne ng står skrevet at det kan
man ikke i BIOS.

Klip

> Man kan så diskutere hvor vigtigt AGPx8 er.

Klip om spil og fremtiden

Det skader vel ikke at være på forkant med udviklingen

> [...]
> Fordi en producent laver gode bundkort er det ikke ensbetydende med at
> deres grafikkort automatisk er gode osv.

Det lyder som om der er frit valg på alle hyller

Mht RAM så er valget faldet på 1part's fra Samsung men du mener måske
dem på grafikkortet ?

--

Henrik

Fra : Leony

Dato : 28-02-03 10:06

> Ja der hersker ikke megen enighed på det feldt.

Det synes jeg nu der gør.
Intel chipset til Intel CPU altid, i hvert fald hvis du spørger i
bundkortgruppen.
Der er sikkert ikke noget særligt galt med SiS eller VIA, ud over at
sidstnævnte ikke har licens til at fremstille chipset til P4, men
overtro er stærk og der har været problemer.

> Det var som nævnt for at holde mig til et farbrikat, der findes vel
> ikke så forfærdlig mange forskellige der laver indmaden til drevne ?

Jeg ved ikke hvor mange fabrikanter af indmad der er (i de tidlige dage
var der 3), men efter at salget af brændere er steget eksplosivt er der
nok flere der vil have en bid af kagen = flere producenter.

> [...]
> det samlede resultat skal være _næsten_ lydløst, så hvis et par
> kabinet blæsere kan nedsætte den samlede støj så må det være

Du nedsætter ikke støjen ved at bruge flere blæsere tværtimod.
P4'eren holder en lav idle temp. Blæsere ud over på CPU'en burde ikke
være nødvendig, især når der ikke clockes.
Eneste undtagelse kunne dog være hvis du skal have din computer tændt
flere dage af gangen.

Hvis du sætter ekstra kabinetblæsere i, så sørg for at have en tænd/sluk
på dem, så de ikke skal køre hele tiden. Du kan tænde dem efter behov
når der er brug for dem og på den måde undgå larm.

Kig efter Papst eller Powerfluid blæsere.

> Altid boote fra CD drev ? andetsteds i denne ng står skrevet at det
> kan man ikke i BIOS.

Det burde være muligt på alle nyere computere, men der er selvfølgelig
forskel på BIOS'er.
Har en p120 MHz, som ikke kan boote fra CD.

> Klip om spil og fremtiden
> Det skader vel ikke at være på forkant med udviklingen

Det vil jeg gerne give dig ret i.
Jeg kan dog ikke se pointen med at købe et dyrt grafikkort, som er på
forkant. Så hellere købe det billigt om et år når det er aktuelt.
Men det er bare min mening.

> Det lyder som om der er frit valg på alle hyller

Det er der også, heldigvis. Ellers ville opgradering være dyrt og
besværligt.

> Mht RAM så er valget faldet på 1part's fra Samsung men du mener måske
> dem på grafikkortet ?

Nej, jeg mener alm RAM og Samsung er et glimrende valg.
Det jeg mente var at nogle bundkort (især ældre) kan have problemer med
2 RAMstænger hvis de er fra forskellige producenter.

Fra : DGG.

Dato : 28-02-03 11:11

Leony wrote:
> "DGG." <dggdk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Intel chipset til Intel CPU altid, i hvert fald hvis du spørger i
> bundkortgruppen.

Det støtter selvfølgelig min teori om at holde en opbygning inden for så
få farbrikater som mulig.

> Jeg ved ikke hvor mange fabrikanter af indmad der er (i de tidlige dage
> var der 3), men efter at salget af brændere er steget eksplosivt er der
> nok flere der vil have en bid af kagen = flere producenter.

Ja men hvis jeg går efter indmaden er fra en af de gængse farbrikater så
er jeg vel ikke helt på vild spor.

> [...]
> være nødvendig, især når der ikke clockes.
> Eneste undtagelse kunne dog være hvis du skal have din computer tændt

Jeg for vane at have mmin PC tændt i ugevis af gangen så det er et must.

> Hvis du sætter ekstra kabinetblæsere i, så sørg for at have en tænd/sluk
> på dem, så de ikke skal køre hele tiden. Du kan tænde dem efter behov
> når der er brug for dem og på den måde undgå larm.

Har fundet flere blæsere der er termostat styrede, de vil så kun køre
når det er nødvendigt.

> Kig efter Papst eller Powerfluid blæsere.

Netop hvad jeg er kommet frem til. (Papst 12db)

> Det burde være muligt på alle nyere computere, men der er selvfølgelig
> forskel på BIOS'er.
> Har en p120 MHz, som ikke kan boote fra CD.

Er det bundkortet der er afgørende ?

> Det vil jeg gerne give dig ret i.
> Jeg kan dog ikke se pointen med at købe et dyrt grafikkort, som er på
> forkant. Så hellere købe det billigt om et år når det er aktuelt.
> Men det er bare min mening.

Der er flere ting der er lagt til grund for mit valg af grafikkort.
1) Skal kunne køre med 2 TFT skærme i højopløsning = 2048x1536
2) Tv out PAL. video in
3) Lownoice
Det giver tilsammen 128 Mb DDR RAM og nVIDA GeForse 4 Ti

> Det er der også, heldigvis. Ellers ville opgradering være dyrt og
> besværligt.

Det er netop hvad jeg kender fra Mac platformen.

> Nej, jeg mener alm RAM og Samsung er et glimrende valg.
> Det jeg mente var at nogle bundkort (især ældre) kan have problemer med
> 2 RAMstænger hvis de er fra forskellige producenter.

Det mener jeg også at huske fra gamledage "altid parvis opgradering"

--

Henrik

Fra : Leony

Dato : 28-02-03 13:36

> Det støtter selvfølgelig min teori om at holde en opbygning inden for
> så få farbrikater som mulig.

Jep.
Det er dog ikke lige så indelysende hvorfor MSI partout laver gode
brændere, som at Intel nok kan finde ud af at lave chipsets til deres
egne CPU'er.

> Ja men hvis jeg går efter indmaden er fra en af de gængse farbrikater
> så er jeg vel ikke helt på vild spor.

Det vil jeg give dig ret i.
Så skal du bare finde ud af hvem der laver inmad til MSI's brændere.
Ville dog hellere købe en brænder fra et firma som sælger 100000 enheder
om ugen end en der kun sælger 1000 enheder.

> Jeg for vane at have mmin PC tændt i ugevis af gangen så det er et
> must.

Hvorfor?
Kører du server eller lignende.

> Er det bundkortet der er afgørende ?

Nej BIOS.

> [...]
> 2) Tv out PAL. video in
> 3) Lownoice
> Det giver tilsammen 128 Mb DDR RAM og nVIDA GeForse 4 Ti

Du glemte AGPx8

Fra : DGG.

Dato : 28-02-03 14:10

Leony wrote:
> [...]
> Ville dog hellere købe en brænder fra et firma som sælger 100000 enheder
> om ugen end en der kun sælger 1000 enheder.

Det var også kun hvis det var er MSI bundkort at der skulle fortsættes
med MSI.

> Hvorfor?
> Kører du server eller lignende.

Blandt andet. Jeg er jo gl. Mac man og der har det aldrig været noget
problem at have maskinen kørende, indimellem sætter jeg den bare på
vågeblus, det findes vel også på Win platformen ?

> Nej BIOS.

Som du nok efter hånden har gættet så er jeg ikke særlig velbevandret ud
i Wintel terminologierne. Hvad er BIOS helt nøjagtig for en størelse ?

--

Henrik

Fra : Leony

Dato : 28-02-03 16:55

"DGG." <dggdk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:3E5F5FB7.209@yahoo.dk

> Blandt andet. Jeg er jo gl. Mac man og der har det aldrig været noget
> problem at have maskinen kørende, indimellem sætter jeg den bare på
> vågeblus, det findes vel også på Win platformen ?

Det gør det i hvert fald.
Personligt bruger jeg det ikke, jeg vil hellere slukke den helt.
Ingen grund til at have computeren tændt mere end højest nødvendigt, så
sparer man også lidt på strømmen og dermed nogle kr.

> Som du nok efter hånden har gættet så er jeg ikke særlig velbevandret
> ud i Wintel terminologierne. Hvad er BIOS helt nøjagtig for en
> størelse ?

Basic Input Output System.
Det første der loades når computeren starter. Her bestemmes hastighed på
cpu, ram osv.
OG her indstilles hvilket "device" der skal bootes fra (floppy, cd-rom,
harddisk, usb osv).

Klippet fra IT-leksikon:
1) programmeringskode, der styrer den grundlæggende transport af data
mellem systemenheden og ydre enheder;

2) grundlæggende del af et operativsystem, der ligger på ROM, da data
først kan indlæses fra disketter når BIOS'en er aktiveret.
I en pc er BIOS indlagt i en chip på mainboardet, der er i stand til at
holde styr på alle bundkortets funktioner:
hvordan alle elementerne - processorer, RAM, grafikkort, lydkort, COM-
porte, USB-porte m.v. - arbejder sammen.

Fra : DGG.

Dato : 28-02-03 17:28

Leony wrote:

> [...]
> hvordan alle elementerne - processorer, RAM, grafikkort, lydkort, COM-
> porte, USB-porte m.v. - arbejder sammen.

Takker, har du et link til dette leksikon ?

--

Henrik

Fra : Leony

Dato : 28-02-03 23:21

> Takker, har du et link til dette leksikon ?

http://www.it-leksikon.dk/

Den engelske pendant hedder:
http://www.webopedia.com/ og er lidt grundigere.

Mere om BIOS:

> [...]