Køler spørgsmål
Fra : GateKeeper

Dato : 25-02-03 12:02

Er det muligt at montere en køler i selve kabinetter, som bare skal afkøle
kabinetter. Jeg mener, ikke specifikt til CPU, grafikkort osv osv. Har det
nogen effekt/bi-effekt, udover køle kabinettet?

- GateKeeper -

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-02-03 12:16

GateKeeper wrote:
> Er det muligt at montere en køler i selve kabinetter,
> som bare skal afkøle kabinetter. Jeg mener, ikke
> specifikt til CPU, grafikkort osv
> Har det nogen effekt/bi-effekt, udover køle kabinettet?

Ja, det kaldes en kabinetkøler og følger med som standard
i mange kabinetter. Det trækker kold luft ind i kabinettet.
så de blæsere der er inde i kabinettet får noget "nyt" koldt
luft af køle div. komponenter med.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 25-02-03 12:17

> Er det muligt at montere en køler i selve kabinetter, som bare skal afkøle
> kabinetter. Jeg mener, ikke specifikt til CPU, grafikkort osv osv. Har det
> nogen effekt/bi-effekt, udover køle kabinettet?

oh yes - enten sætter du den nede i bunder og trækker kold luft ind i
kabinettet - eller også sætter du den oppe omkring strømforsyningen og får
den til at blæse varm luft ud.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-02-03 12:19

Henrik Steen Larsen wrote:
> eller også sætter du den oppe omkring strømforsyningen
> og får den til at blæse varm luft ud.

Denne glemte jeg helt ;)
Hovedprincippet er luft ind forneden og ud for oven,
så det kolde luft stryger henover komponenterne i
maskinen.

Fra : GateKeeper

Dato : 25-02-03 14:21

Tak for svarene, det´ kanon.

Et sidste spørgsmål: Skal køleren så have fri "udsigt", dvs, hul i
kabinettet, hvor så køleren bliver monteret. Eller kan man også bare montere
indeni i kabinettet, uden hul ud til omverdenen?

- GateKeeper -

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 25-02-03 14:24

> [...]
montere
> indeni i kabinettet, uden hul ud til omverdenen?

Hvis der ikke er hul, så bliver den varme luft inde i kabinettet jo bare
cirkuleret rundt. Det er ikke optimalt.

Kenneth

Fra : GateKeeper

Dato : 25-02-03 14:39

Ok hullerne kan man jo selv lave.. bare være kreativ.. tak for svaret.

- GateKeeper -

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in
message news:3e5b6e68$0$128$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 25-02-03 13:01

> [...]
> kabinetter. Jeg mener, ikke specifikt til CPU, grafikkort osv osv. Har det
> nogen effekt/bi-effekt, udover køle kabinettet?

Hej der.

Ja, der kan være en lille "bi-effekt" eller to. Den ene er støv i
kabinettet, men det klares ved at montere et støvfilter foran den blæser der
suger luft ind i kabinettet. Den anden er mere støj fra din PC. Hvis du
ikke vælger med omhu så risikere du at din PC kommer til at støje dobbelt så
meget.

Ellers er det bare at komme i krig.

Mvh.

Kenneth