Computer med start problemer
Fra : Cronos

Dato : 19-02-03 01:54

Min reserve PC har udviklet et start problem, den starter sjældent første
gang, men kræver at der trykkes på reset før den starter, hvad kan problemet
være?

Computeren starter op, harddisk lyset tændes og blæserne kører men der
kommer intet 'bip'. Efter at harddisk lyset er slukket kan den startes ved
reset.

Hvad skal jeg gøre?

På forhånd tak.

700 Mhz Athlon
256 mb sdr ram
GF2 MX
Epox Via bundkort
400 watt strømforsyning
win xp

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 19-02-03 14:24

Cronos wrote:
> Min reserve PC har udviklet et start problem, den starter sjældent første
> gang, men kræver at der trykkes på reset før den starter, hvad kan problemet
> være?

Startproblemer skyldes tit at PSU'en ikke leverer nok startstrøm/spænding.

> Computeren starter op, harddisk lyset tændes og blæserne kører men der
> kommer intet 'bip'. Efter at harddisk lyset er slukket kan den startes ved
> reset.

Processoren får sandsynligvis ikke nok spænding, inden bootsekvensen
begynder.
Enten er det fordi Vcore er indstillet for lavt i bios, eller fordi
PSU'en er defekt.
Evt. kan bundkortets spændingregulator være defekt.

> 700 Mhz Athlon
> 256 mb sdr ram
> GF2 MX
> Epox Via bundkort
> 400 watt strømforsyning

Er det en no-name PSU?

> win xp

Windowsversionen har intet at sige, det er et rent hardwareproblem.

Fra : Cronos

Dato : 19-02-03 14:59

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message

> Er det en no-name PSU?

Totalt.

Indtil nu har harddisken og PSUen været mine to hovedmistænkte, jeg tror jeg
vil prøve at udskifte strømforsyningen.

Tak for dit svar.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 19-02-03 22:17

Cronos skrev:

> Indtil nu har harddisken og PSUen været mine to hovedmistænkte, jeg
> tror jeg vil prøve at udskifte strømforsyningen.

God ide. Jeg er enig med Jens. Jeg har haft lignende problemer med to
forskellige computere, og det hjalp i begge tilfælde med en ny
strømforsyning.

--
Mvh. Peter
"Du må ikke ta' Pelles ko!"