Inspiration til opgradering
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 18-02-03 22:20

(Som altid) overvejer jeg at opgradere min PC lidt. Jeg overvejer et
Radeon9700pro (når priserne falder lidt), men hvad ville ellers give mest
effekt for pengene. Min nuværende konfiguration er:

Asus P4S533 mobo
P4 Nothwood 1.8GHz
2x256Mb DDR333 Samsung
80Gb Maxtor fluid
Connect3D Radeon9000PRO 64Mb

Vil det kunne betale sig at smide 512Mb ekstra RAM i den? Eller får man
(relativt) mere effekt af en ny CPU (f.eks. 2.4 eller 2.8GHz)?

Opgraderingen skal primært komme spillene* tilgode, da det er begrænset
hvormeget bedre Word kan komme til at køre :)

*) Mafia, Simcity4 samt kommende spil.

--
Kasper Damkjær

http://damkjaer.net/
- nu med mere brun!

Fra : Anders Gissel

Dato : 18-02-03 22:30

"Kasper Damkjær" <spamtrap@damkjaer.net> wrote in

> (Som altid) overvejer jeg at opgradere min PC lidt.

Jeg køber gerne det tilovers-værende for en røget makrel...

-A.

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 18-02-03 22:35

Anders Gissel skrev: (messageID: <news:Xns9326E4DC79E9Acygnuz@
194.255.237.239>)

> Jeg køber gerne det tilovers-værende for en røget makrel...

For et pund hakket kalv & flæsk kan du få mit helt gamle 1Mb S3
grafikkort...

--
Kasper Damkjær

http://damkjaer.net/
- nu med mere brun!

Fra : Brian Isen

Dato : 18-02-03 23:11

"Kasper Damkjær" <spamtrap@damkjaer.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Opgraderingen skal primært komme spillene* tilgode, da det er begrænset
> hvormeget bedre Word kan komme til at køre :)

Jeg ville bruge mine kræfter i denne rækkefølge

1. Grafikkort - Et der understøtter Dx9 og gerne 8xAGP for fremtidens skyld
2. Ram - Min. 512
3. +1 Maxtor 80Gb fluid - RAID
4. CPU
5. Mobo - der kan køre 8xAGP

Mvh
Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-02-03 23:25

In article <3e52af7b$0$199$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Brian Isen wrote:
> Jeg ville bruge mine kræfter i denne rækkefølge
>
> 1. Grafikkort - Et der understøtter Dx9 og gerne 8xAGP for fremtidens skyld

P.t. får man ikke noget ud af 8x AGP, og hvis han alligevel er af den
type der er med på det nyeste, så er kortet nok skiftet inden han
kan hente noget ved AGP x8

> 2. Ram - Min. 512

Det havde han allerede

> 3. +1 Maxtor 80Gb fluid - RAID

Hvis du vil køre IDE RAID, så lav et RAID i Windows XP, det
er hurtigere end det skod BIOS'en typisk har support for, og
man slipper for at både Windows og RAID controlleren skal
have disk cache med det samme indhold i delt RAM.

Eller tag skridtet, og smid et par 15.000 RPM SCSI diske i
i stedet for IDE legetøjsdiske. Til dette kan du godt bruge
en RAID controller med eksempelvis 32, 64 eller 256 Mbyte RAM.

> 4. CPU
> 5. Mobo - der kan køre 8xAGP

Det er p.t. spild.

Derudover er det vigtigt kun at have mus/tastatur på USB, og
få alle andre eksterne enheder over på FireWire. Det er hurtigere
og æder mindre CPU end USB / USB-2 (Universal Slow Bus).

Fra : Robert Jensen

Dato : 18-02-03 23:36

SNIP

> [...]
> få alle andre eksterne enheder over på FireWire. Det er hurtigere
> og æder mindre CPU end USB / USB-2 (Universal Slow Bus).

interesant.
det har jeg aldrig hørt om før, men man lærer jo så længe man lever *S*
har du nogle test eller lign der fortæller mere ???

--
Med Venlig Hilsen

Robert Jensen
www.robert-jensen.dk

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 19-02-03 05:10

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
> man slipper for at både Windows og RAID controlleren skal
> have disk cache med det samme indhold i delt RAM.

Hvordan virker sådan et XP raid?
Kan det fx læses af linux?

Fra : Adriel

Dato : 19-02-03 20:43

Det er nok en såkaldt dynamisk disk der menes.
En dynamisk disk understøtter ikke andre operativsystemer end W2K og XP.
Dynamiske diskenheder kan bruges til at sprede data over flere fysiske drev,
eller til spejling.
Det har jeg læst i Windows Hjælp, og det lyder da meget spændende... har
altid ønsket mig et bundkort med RAID. Men er der nogen som har
erfaringer???

Venlig hilsen
Ole Gammelgård

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 20-02-03 15:48

Adriel wrote:

> [...]
> Det har jeg læst i Windows Hjælp, og det lyder da meget spændende... har
> altid ønsket mig et bundkort med RAID. Men er der nogen som har

Mit er udstyret med en promise fasttrack et eller andet.
Den har kørt stripe i ca 1,5 år nu.
Og det har virket upåklageligt.
Der var en seriøs hastighedsforøgelse på harddisk aktiviteter (diablo baner blev
loadet ca 80% hurtigere).
Linux kan også finde ud af den, så det er jo ren idyl.
Eneste øf er at den kun understøttet to diske, så ikke noget med at lave
stripe+mirror eller have to sæt stripe.