VHS videofilm til cd?
Fra : ps

Dato : 18-02-03 12:49

Hvad skal der til, for at man kan overføre gamle VHS film til digitalt
format på en cdrom? Er det nok med noget software - og hvilket? - eller skal
der også et eller andet bestemt kort i maskinen - og hvilket?

m.v.h.
Preben

Fra : Per N

Dato : 18-02-03 13:13

On Tue, 18 Feb 2003 12:48:44 +0100, "ps" <pbs@adslhome.dk> wrote:

>Hvad skal der til, for at man kan overføre gamle VHS film til digitalt
>format på en cdrom? Er det nok med noget software - og hvilket? - eller skal
>der også et eller andet bestemt kort i maskinen - og hvilket?

Du skal have enten et grafikkort med TV-in, et TV tuner kort
eller et video capture kort med hardware MPEG2 komprimering.
Det sidste er det bedste, men også det dyreste.

Selv nøjes jeg med et billigt TV tuner kort fra Terratec til ca 600,-
Det er ikke perfekt, men godt nok til mig.

mvh Per

Fra : ps

Dato : 18-02-03 15:53

> Selv nøjes jeg med et billigt TV tuner kort fra Terratec til ca 600,-
> Det er ikke perfekt, men godt nok til mig.

Aha, tak for det. Men hvad er så forskellen? Hvad kan den dyre løsning, som
den billige ikke kan?
Og kan du så også se tv på computeren med dit terratec kort?
Preben

Fra : Per N

Dato : 18-02-03 16:09

On Tue, 18 Feb 2003 15:52:50 +0100, "ps" <pbs@adslhome.dk> wrote:

>Aha, tak for det. Men hvad er så forskellen? Hvad kan den dyre løsning, som
>den billige ikke kan?

Et video capture kort har sin egen processor som kan komprimere
til MPEG i realtime. Bruger du grafikkort eller TV Tuner kort, så
er det din CPU der skal knokle og det giver nemt ringere billede,
tabte frames og en maskine som ikke kan lave andet imens.
Du kan dog optage uden komprimering, men så skal du have
en MEGET stor harddisk med masser af ledig plads.

>Og kan du så også se tv på computeren med dit terratec kort?

Ja, det var oprindeligt derfor jeg købte kortet. Det har antennestik
ligesom et TV eller en video, så det er bare koblet til mit kabel TV.

Jeg kan så sætte en video til, enten via antenne stikket eller med
et SVHS kabel og optage fra videoen på samme måde som jeg
kan optage TV signalet.

mvh Per

Fra : Rado

Dato : 20-02-03 20:03

> [...]

>format på en cdrom? Er det nok med noget software - og hvilket? - eller skal
>der også et eller andet bestemt kort i maskinen - og hvilket?

Hvis du også overvejer at udskifte dit grafikkort er her en anden god
og billig mulighed:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364587971

Sørg dog for at få nyeste drivere og Multimedia Center hos ATI da den
software der følger med er gamle temmelig buggede versioner.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein