Larm fra harddisk, hvad kan jeg gøre?
Fra : Anders Petersen

Dato : 15-02-03 23:21

Efter et veloverstået lan, fik jeg mig en mindre behagelig overraskelse da
jeg kom hjem og tændte min comp, den larmer.
Der kommer en skinger lyd fra min HD konstant, først syntes jeg det lød som
en blæser, men da jeg ik kan finde noget galt med dem(har sat dem fra og
til), er jeg blevet sikker på at det er min ca. 6 måneder gamle IBM HD som
larmer.

Jeg har prøvet at lokalisere lyden og det virker som om den kommer fra HDen.
alt i alt er jeg ret så uvidende overfor hvad jeg kan gøre ved problemet og
især HVORFOR den pludselig larmer sådan.
Det er ikke kun når den læser, men en konstant lyd.

Alle forslag/hjælp vil blive modtaget med kyshånd.

På forhånd tak, Anders.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-02-03 23:30

In dk.edb.hardware, Anders Petersen <arsin@pc.dk> says...
> Alle forslag/hjælp vil blive modtaget med kyshånd.

Har du prøvet dk.edb.hardware.drev ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Christian Mygind

Dato : 15-02-03 23:53

Anders Petersen wrote:

> Alle forslag/hjælp vil blive modtaget med kyshånd.

IBM harddiske kan støjdæmpes med et program fra IBM (nu Hitachi):
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm hvor du med programmet "Feature
Tool (v1.70)" kan "Change the drive Automatic Acoustic Management settings
to the: Lowest acoustic emanation setting (Quiet Seek Mode)". Direkte link:
http://www.hgst.com/downloads/FeatureTool-install.exe
Det virker!

/Chr

Fra : Ole Nielsby

Dato : 16-02-03 10:46

.... men Anders skrev:

> [...]

Quet Seek Mode dæmper de "haglbyger" der høres når
disken læser eller skriver, ved at gøre hovedets bevægelser
blødere.

Den konstante hyletone kan ikke fjerne med software (med mindre
diskens omdrejningshastighed kan indstilles pr. software, hvad
der mig bekendt ikke er tilfældet).

Der er groft sagt tre muligheder for at gøre noget ved det:
1. Gummiophæng.
2. Støjdæmpning af kabinettet.
3. Ny og mere støjsvag HD.

ON/Fjern sneglen fra min svaradresse

Fra : Christian Mygind

Dato : 16-02-03 20:13

Ole Nielsby wrote:

> [...]

Det har du ret i - og er der tale om en pludseligt opstået lyd (i modsætning
til at AP blot først har OPDAGET den nu) så hjælper mit tip ikke voldsomt
meget og tyder måske ligefrem på en defekt.

Mit angivne link hjalp imidlertid (i mit eget tilfælde) på mere end blot
seek-mode-støjen. Drevet støjede simpelthen mærkbart mindre da jeg anvendte
det - også når den blot roterede.

/Chr

Fra : Otto Skov

Dato : 10-04-06 20:02

Hej, findes der også sådan et program til Maxtor sata?

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 08:39

"Otto Skov" <OttoSkov@hjarup.net> skrev i en meddelelse
> Hej, findes der også sådan et program til Maxtor sata?

Det virker fint på en Maxtor 6L160M0 (160Gb sata)

ps. Kan du selv se hvor rodet det bli'r når man topposter

mvh
Ebbe

Fra : Christian Mygind

Dato : 11-04-06 15:38

Otto Skov wrote:
> Hej, findes der også sådan et program til Maxtor sata?

Hej Otto.

Du besvarer et indlæg jeg skrev for 3 år siden og som jeg kun tilfældigvis
faldt over.

Ved ikke om denne virker til SATA:
http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/maxtor_EULA.phph?setacm.exe

.... ellers må du rode lidt rundt hos Maxtor:
http://www.maxtor.com/portal/site/maxtor/menuitem.8db0c3d6932ced37294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software
Downloads

/Chr

Fra : Anders Petersen

Dato : 16-02-03 20:47

Det kan godt være at min HD er blevet defekt, lidt underligt at lyden er
kommet så pludseligt. Men jeg har ikke oplevet nogle andre indikationer på
at den skulle være defekt.

Jeg prøver mig lidt frem, skriver tilbage hvis jeg finder ud af hvad der er
galt. I mellemtiden så er jeg mere end glad for alle forslag.

Anders Petersen