DivX og hardware
Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 14-02-03 22:09

Hej!

Jeg har forsøgt at sætte en lille filmmaskine sammen af nogle dele jeg har
haft liggende, den består af følgende hardware:

SiS 6326 8 MB AGP Grafikkort m. tv-out
AMD K6-2 400 MHz 3Dnow! Processor
256 MB Ram
36x CD-rom drev
1 GB harddisk

Men den hakker i DivX filmene, er der nogen der ved om det ville gå helt
over ved at opgradere til en 500 MHz CPU eller skal der et helt nyt system
til ?

Venlig Hilsen
Morten Lundstrøm

--
Unlocker, opgraderer softwarer og reparerer mobiltelefoner
Kig på http://www.tune-mafia.dk for priser.

Fra : Olesen

Dato : 14-02-03 22:12

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> over ved at opgradere til en 500 MHz CPU eller skal der et helt nyt system

K6-II 500 mhz, 128 mb sd-ram + 16 mb. grafikkort kører det ok her.

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 15-02-03 09:09

Har du prøvet at ændre "quality" indstillingen på divx-codecet (vælges under
properties i playeren) ?

Jeg havde en p3 450 med onboard ati grafik (kan ikke husk chipversion, men
samme generation som p3). Det kørte fint ved godt 85-95 % cpu load ved
quality = medium.

Hvilket OS kører du, har du mulighed for at se cpu load ?

Kan du overclocke K6'eren ?

Ellers er det vel et forsøg værd at opstøve en brugt K6'er. Den burde ikke
kunne koste mere end en hund.

Hvis du, som en anden foreslår, går igang med socket-a mobo, bliver du
hurtigt lænset for 1500-2000 kr, hvis det skal være ordentligt grej, men
bevares, det kan blive nødvendigt.

Mvh Erik

Fra : Christian Mygind

Dato : 15-02-03 10:18

Erik M. Jensen wrote:

> Jeg havde en p3 450 med onboard ati grafik (kan ikke husk
> chipversion, men samme generation som p3). Det kørte fint ved godt
> 85-95 % cpu load ved quality = medium.

Der er en voldsomt forskel mellem en PIII og en K6-2 - en PIII er simpelhen
en afgørende bedre CPU til video, pga. den langt bedre FPU.

> Hvilket OS kører du, har du mulighed for at se cpu load ?
>
> Kan du overclocke K6'eren ?

Det er i praksis næsten umuligt og hjælper ikke meget på den grundlæggende
svaghed.

> Ellers er det vel et forsøg værd at opstøve en brugt K6'er. Den burde
> ikke kunne koste mere end en hund.

Det gør en brugt Duron heller ikke. En NY Duron 1,2 ghz koster 277 kr.

> Hvis du, som en anden foreslår, går igang med socket-a mobo, bliver du
> hurtigt lænset for 1500-2000 kr, hvis det skal være ordentligt grej,
> men bevares, det kan blive nødvendigt.

Er fuldt ud tilfredsstillende Socket A-bundkort koster 500 kr (nypris) - og
med den angivne cpu-pris snakker vi således om en tredjedel af din angivne
pris. Jeg beklager - det er ikke for at være påstålig eller at fluekn*ppe,
men dine råd er simpelthen ikke rigtige.

/Chr

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 15-02-03 14:03

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> wrote in message

> [...]
> en afgørende bedre CPU til video, pga. den langt bedre FPU.

> Det er i praksis næsten umuligt og hjælper ikke meget på den grundlæggende

.... ok, så fik vi det opklaret.

> [...]
> pris. Jeg beklager - det er ikke for at være påstålig eller at fluekn*ppe,
> men dine råd er simpelthen ikke rigtige.

Du burde hellere beklage at du tager fejl.

Ny duron : 277,-
Mobo 500,-
Køler. 300,- for en TT volcano 9, med 80 mm blæser og variabel
hastighedsregulering.
Ram : Hvis det skal være "ordentligt grej" skal det være et ddr board, dvs.
256 mb = 400.
Kabinet, inkl. PSU : hvis ikke atx bundkort passer i hans gamle case :....
600 er vel det billigste for en nogenlunde vare.

Altså ialt 2.100 pisk.

med lidt held kan kabinet genbruges, måske er psu også tilstrækkelig, og man
kan evt. vælge en billigere men mere støjende køler, så midt bud på
1500-2000 fejler ikke noget.

Desuden ville jeg nok investere i en tbred 1700 til 540,- kr.

mvh Erik

Fra : Christian Mygind

Dato : 15-02-03 14:49

Erik M. Jensen wrote:

> Du burde hellere beklage at du tager fejl.

[cut overflødigt udstyr]

Alt i alt overflødigt.
Selv PC100-Ram (som en K6-2 anvender) kan genbruges i et Duronsystem.
Nypris for en opgradering til SocketA-bundkort, Duron & køler (hvis den
gamle ikke kan genbruges - og DET kan man slet ikke afvise) er under 850 kr.
(dagspriser fra Edbpriser.dk). Det kan endda gøres 100 kr. billigere, hvis
man vil have et "FIC AZ11 ATX"-bundkort.
Det er et stykke fra dine 1500-2000 kr.

/Chr

Fra : torben

Dato : 16-02-03 13:58

> "Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse

er 8MB ikke lidt for lidt, hvis man vil have en film helt uden hakker?

torben

Fra : Christian Mygind

Dato : 16-02-03 19:47

torben wrote:

> er 8MB ikke lidt for lidt, hvis man vil have en film helt uden hakker?

Hvorfor?

/Chr

Fra : torben

Dato : 16-02-03 23:42

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor?

En kamel!! Jeg ved ikke hvorfor og kan ikke lige finde ud af, hvor meget
der skal til. Det er derfor jeg spørger. Jeg har selv et lille bitte 4MB
kort som i hvertfald hakker, hvis det da er kortet der gør det!??

torben

Fra : Christian Mygind

Dato : 16-02-03 23:53

torben wrote:
> [...]
> meget der skal til. Det er derfor jeg spørger. Jeg har selv et lille
> bitte 4MB kort som i hvertfald hakker, hvis det da er kortet der gør

Kortets RAM-mængde er ikke enormt afgørende for afvikling af DivX - der er
ingen 3d-acceleration som i et spil - så RAM'ens mængde sætter kun en
begrænsning for opløsning og farvedybde - og er hér er du med 4 mb dækker
godt nok ind.

/Chr

Fra : torben

Dato : 16-02-03 23:59

> [...]
> ingen 3d-acceleration som i et spil - så RAM'ens mængde sætter kun en
> begrænsning for opløsning og farvedybde - og er hér er du med 4 mb dækker

Iflg XP har jeg mens jeg bruger mit TV kort mellem 85-90 % af min 700MHz
duron processor, jeg har 384MB ram og et 4MB grafikkort som så skulle kunne
følge med. Hvor er min flaskehals så henne??

torben

Fra : Christian Mygind

Dato : 17-02-03 00:04

torben wrote:

> Iflg XP har jeg mens jeg bruger mit TV kort mellem 85-90 % af min
> 700MHz duron processor, jeg har 384MB ram og et 4MB grafikkort som
> så skulle kunne følge med. Hvor er min flaskehals så henne??

Jeg forstår ikke rigtigt spørgsmålet.

85-90% brugt _eller_ ledigt når du brugter dit tv-kort? - Og hvad har det
med DivX at gøre?
Siger du, at DivX hakker med en Duron 700 med et 4 mb grafikkort?

/Chr

Fra : torben

Dato : 17-02-03 00:28

> [...]
> med DivX at gøre?
> Siger du, at DivX hakker med en Duron 700 med et 4 mb grafikkort?

Ja den hakker en lille smule en gang imellem når det går stærkt. Jeg har
lige imellemtiden fundet ud af, at den bruger 100% processor ydelse når jeg
afspiller divx. Jeg havde ellers en fornemmelse, at det var samme sted
flaskehalsen ville være ved afspilning af divx, som ved tv kort afspilning.
Så du/i må undskylde, at spørgsmålet nok har drejet lidt!!!
Det er 85-90 % brugt processorydelse!

torben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-02-03 08:16

In dk.edb.hardware, torben <75568799@stofanet.dk> says...
> Ja den hakker en lille smule en gang imellem når det går stærkt. Jeg har
> lige imellemtiden fundet ud af, at den bruger 100% processor ydelse når jeg

Har du prøvet at sænke kvaliteten på DivX ?

Det kunne også tænkes at grafikkortet er for langsomt - men det har
intet med RAM-mængden at gøre. Hvilket grafikkort har du?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : torben

Dato : 17-02-03 08:24

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> In dk.edb.hardware, torben <75568799@stofanet.dk> says...
>
> Har du prøvet at sænke kvaliteten på DivX ?

Nej det kunne jeg jo prøve, men det kunne da være rart at kunne køre det i
fuld kvalitet.

> Det kunne også tænkes at grafikkortet er for langsomt - men det har
> intet med RAM-mængden at gøre. Hvilket grafikkort har du?

Det integrerede på soltek SL-75KAV-x

torben

Fra : Christian Mygind

Dato : 17-02-03 10:17

torben wrote:

> Det integrerede på soltek SL-75KAV-x

Huh? Integreret _grafikkort_ på et SL-75KAV-X? Hvor har du købt det? Det
bundkort har integreret lyd, men jeg har aldrig set det med integreret
grafik.

/Chr

Fra : torben

Dato : 17-02-03 19:05

> Huh? Integreret _grafikkort_ på et SL-75KAV-X? Hvor har du købt det? Det
> bundkort har integreret lyd, men jeg har aldrig set det med integreret
> grafik.
>
> /Chr

Ups der var jeg vist ikke helt vågen ;-(

sis 6326 PCI 4MB

Fra : Christian Mygind

Dato : 17-02-03 20:24

torben wrote:

> sis 6326 PCI 4MB

Ok - det lyder som den MEST sandsynlige flaskehals. PCI-bussen er jo
væsentligt langsommere til at flytte data end AGP - så jeg vil anbefale dig
at smide et (praktisk taget hvilket som helst) AGP-grafikkort i maskinen -
så tror jeg næsten jeg kan garantere dig, at din DivX flyder totalt uden
"hakker" - med en 700 mhz Duron.

/Chr

Fra : torben

Dato : 17-02-03 20:40

Tak for hjælpen

Fra : Christian Mygind

Dato : 14-02-03 22:24

Morten Lundstrøm wrote:

> Men den hakker i DivX filmene, er der nogen der ved om det ville gå
> helt over ved at opgradere til en 500 MHz CPU eller skal der et helt
> nyt system til ?

K6-2'erens FPU er simpelthen for ringe - du vil ikke få et tilfredsstillende
DivX-resultat med en K6-generationscpu. Køb hellere et billigt
SocketA-bundkort og smid en Duron i.

/Chr

Fra : johnjohn

Dato : 15-02-03 14:22

On Fri, 14 Feb 2003 22:08:56 +0100, "Morten Lundstrøm"
<semizealot@iname.com> wrote:

> [...]
>over ved at opgradere til en 500 MHz CPU eller skal der et helt nyt system

Det der er i vejen med en k6-2 er at 2nd level cache sidder på
bundkortet og derfor kører med fsb 100 MHz.

For P3, celeron, duron, osv. kører 2nd level cache med cpu'ens clock
(når man lige ser bort fra visse P3 hvor den kører halvdelen).

hilsen

John

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 15-02-03 16:28

> For P3, celeron, duron, osv. kører 2nd level cache med cpu'ens clock
> (når man lige ser bort fra visse P3 hvor den kører halvdelen).
Jeg har kørt DivX fint på en P-II 333@400 MHz, at man så ikke kunne lave så
meget andet samtidig er jo en helt anden historie
Den kører jo ellers kun med halv hastighed på cachen men til gengæld er
den jo forholdvis stor.
Jeg tror bare at jeg investerer i et ATX kabinet og smider enten min Celeron
533 eller min P-II i da jeg har et bundkort liggende til sådan én, da jeg
ikke gider at ofre mere end nogle hundrede kroner på det, jeg synes over
tusind kroner for en pc der bare skal stå i et hjørne og glo det meste af
tiden er lidt smådyrt for min smag

Venlig Hilsen
Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-02-03 08:19

In dk.edb.hardware, Morten Lundstrøm <semizealot@iname.com> says...
> Jeg har kørt DivX fint på en P-II 333@400 MHz, at man så ikke kunne lave så

Den har jo også en bedre float-del.

Og johnjohn's bemærkning om cache fører ingen vegne hen, da manglende
cache jo netop er et kendetegn for Celeron.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 18-02-03 01:05

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.hardware, Morten Lundstrøm <semizealot@iname.com> says...

> Den har jo også en bedre float-del.
>
> Og johnjohn's bemærkning om cache fører ingen vegne hen, da manglende
> cache jo netop er et kendetegn for Celeron.

"Mindre cache", ikke "manglende cache".

(Kun de første Celeron 266 og 300 havde ikke noget L2-cache)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-03 17:36

In dk.edb.hardware, Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> says...
> "Mindre cache", ikke "manglende cache".
> (Kun de første Celeron 266 og 300 havde ikke noget L2-cache)

Cache eller ej, flaskehalsen ligger i float-operationerne.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-02-03 20:59

In dk.edb.hardware, johnjohn <johnknuhtsen@mail.dk> says...
> Det der er i vejen med en k6-2 er at 2nd level cache sidder på
> bundkortet og derfor kører med fsb 100 MHz.

Har intet at sige. Intet. Det er et FPU-spørgsmål.

Fra : Adriel

Dato : 15-02-03 16:40

Jeg synes du skulle prøve at installere Linux på maskinen, det har ofte vist
sig at få computere til at yde mere, og hvis du alligevel bare skal bruge
den til at se film på....

M.V.H.
Ole Gammelgård