Andet multimedie
bentjuul 3670
Helvetica - eller anden IKKE dårlig kopi a~
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-03-03 22:46

Hejsa!

Hvad skal jeg lede efter, hvis jeg skal finde en RIGTIG Helvetica -
eller faktisk allerhelst en gratis kopi (TrueType). Arial dutter bare
ikke, hvis man da overhovedet kan kalde det for en kopi af Helvetica.

Kom med jeres bud...

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon!

simlock.dk fejrer fødselsdag i marts, med tilbud til alle modtagere af
nyhedsbrevet - så tilmeld dig: http://www.simlock.dk/nyheder.php

Fra : Thomas

Dato : 11-03-03 00:03

> Hvad skal jeg lede efter, hvis jeg skal finde en RIGTIG Helvetica -
> eller faktisk allerhelst en gratis kopi (TrueType). Arial dutter bare
> ikke, hvis man da overhovedet kan kalde det for en kopi af Helvetica.

Helvetica er Helvetica, så hvis det er den du vil have og ikke kan bruge en
Arial, så må du jo til lommerne ...

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam
http://www.fastfreeway.dk?ref=11242 Får du trafik nok på hjemmeside?
http://www.autobooster.dk/register.php?referer=1152 Stadig ikke nok trafik?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-03-03 00:21

Thomas skrev:

>Helvetica er Helvetica, så hvis det er den du vil have og ikke kan bruge en
>Arial, så må du jo til lommerne ...

Som ved så mange andre skrifttyper, så findes der sikkert nogle gratis
kopier, der sikkert ikke er 100% identiske - men bare de er bedre end
Arial.

Se i øvrigt dette site - 10 rigtige af 10
http://www.iliveonyourvisits.com/helvetica/

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Thomas

Dato : 11-03-03 10:07

> Se i øvrigt dette site - 10 rigtige af 10
> http://www.iliveonyourvisits.com/helvetica/

Vi har nok læst samme artikel ... men hvor mange rigtige fik du første gang?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-03-03 12:33

Thomas skrev:

>Vi har nok læst samme artikel ...

Hvilken?

>men hvor mange rigtige fik du første gang?

10 - jeg har kun prøvet denne ene gang! Jeg var i tvivl om et par
stykker, men var egentlig ret imponeret over mit øje Men der er nu
også nogle meget karateristiske (og forfærdeligt grimme) træk ved
Arial.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Thomas

Dato : 11-03-03 15:04

> Thomas skrev:
> Hvilken?

Så linket i et blad et eller andet sted, tænkte at det måske var den sammen
siden den lige dukker op nu

Imponerende ...

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-03-03 15:39

Thomas skrev:

>Så linket i et blad et eller andet sted, tænkte at det måske var den sammen
>siden den lige dukker op nu

Nøh, jeg søgte blot på "Arial Helvetica differences", så dukkede den
op.

>Imponerende ...

Hvis man kigger på følgende bogstaver, så er der en verden til
forskel:

G C R a r t c j

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-03-03 16:42

Lasse Hedegaard skrev:

> Hvis man kigger på følgende bogstaver, så er der en verden til
> forskel:
>
> G C R a r t c j

Hvorfor jeg netop synes, det er imponerende at du kunne gætte skriften
med eksemplet APPLE, hvor det kun er vinklen på A, der er (synligt)
forskellig - og kun hvis man ser skrifterne sammen.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 11-03-03 00:09

Altså - jeg har svært ved at se hvordan du får de udsagn til at hænge
sammen. Arial understøtter en gudsvelsignelse af forskellige sprog og det er
altså ikke nogen specielt grim skrift. Men at ræsonnere sådan at man enten
vil have en RIGTIG Helvetica eller en gratis truetype kopi - er det ikke
ligesom at sige at man gerne vil have enten en RIGTIG Mercedes og kan man
ikke få det - ja så stik mig en Skoda fra '83.
Helvetica kommer i øvrigt med mange forskellige grafikpakker, herunder en
del Adobeprodukter og Corelprodukter. Helvetica laves af flere forskellige
fontudbydere og ved sidste optælling havde jeg 180 varianter af Helvetica.
Kh
Bjørn

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-03-03 00:20

Studio Smalbro skrev:

>Altså - jeg har svært ved at se hvordan du får de udsagn til at hænge
>sammen.

Det er sent - men jeg er sikker på du forstår hvad jeg mener.

>Arial understøtter en gudsvelsignelse af forskellige sprog

Det behøver jeg ikke - jeg skal blot have 'almindelige' danske
karakterer.

>og det er altså ikke nogen specielt grim skrift.

Smag og behag, jeg mener den er rædselsfuld grim - en elendig kopi af
Helvetica.

> [...]
>ligesom at sige at man gerne vil have enten en RIGTIG Mercedes og kan man
>ikke få det - ja så stik mig en Skoda fra '83.

Det skal ikke bruges professionelt, men jeg ønsker blot ikke produktet
skal stinke langt væk af Arial (der har nogle MEGET tydelige træk).
Kopien jeg skal bruge behøver ikke nødvendigvis at være 100% identisk
med Helvetica, men det kan vidst ikke blive værre end Arial.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 11-03-03 00:19

> Hvad skal jeg lede efter, hvis jeg skal finde en RIGTIG Helvetica -
> eller faktisk allerhelst en gratis kopi (TrueType). Arial dutter bare
> ikke, hvis man da overhovedet kan kalde det for en kopi af Helvetica.

Hvis du er den lykkelige ejer af et Corel produkt, så kan du finde den
skrift fra Bitstream som hedder Swiss 721, det er noget af det tætteste du
kommer på Helvetica - der er enkelte bogstaver hvor der er små forskelle,
men ellers er de identiske.

www.fontknaekker.dk

Mvh
Anders

Indlæg fra DIGIT kommenteres ikke

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-03-03 17:07

Jeg skrev:

>Hvad skal jeg lede efter, hvis jeg skal finde en RIGTIG Helvetica -
>eller faktisk allerhelst en gratis kopi (TrueType). Arial dutter bare
>ikke, hvis man da overhovedet kan kalde det for en kopi af Helvetica.

Jeg har modtaget en kopi af Helvetica på mail, tak for det. Det er nu
ikke i TrueType-format som jeg ønsker. Maskinen hvorpå Helvetica skal
bruges kan ikke bruge Type1-skrifter (som jeg ellers selv
foretrækker).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-03-03 17:13

Lasse Hedegaard skrev:

> Maskinen hvorpå Helvetica skal
> bruges kan ikke bruge Type1-skrifter

Er det ikke Windows eller Mac - og jeg endda at vide at Helvetica er
standard på Linux, så det er det heller ikke?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-03-03 17:36

Kurt Lund skrev:

>Er det ikke Windows eller Mac - og jeg endda at vide at Helvetica er
>standard på Linux, så det er det heller ikke?

Det er en Windows-maskine, men det er til en gut der ikke er den store
haj til sådan noget. Jeg skal meget gerne bare kunne sende ham
TT-filen, som han kan kaste i det rigtige bibliotek - og undgå at
installere diverse font-drivere.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Madsen

Dato : 11-03-03 17:46

Lasse Hedegaard skrev:

> [...]
> store haj til sådan noget. Jeg skal meget gerne bare kunne sende
> ham TT-filen, som han kan kaste i det rigtige bibliotek - og undgå

Win2000 og XP har fuld Type1-support hvilket vil sige at du kan
installere en Type1 på samme måde som du installerer en TrueType.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/add_fonts.png>

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 12-03-03 08:41

> [...]
> ikke i TrueType-format som jeg ønsker. Maskinen hvorpå Helvetica skal
> bruges kan ikke bruge Type1-skrifter (som jeg ellers selv

Lyder lidt modstridende, at du er meget kritisk omkring fontens udseende, og
samtidig vil have den som Type1. Lyder i min verden som du gerne vil have en
Ferrari men er ligeglad med hvordan den kører

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-03-03 10:33

Thomas skrev:

>Lyder lidt modstridende, at du er meget kritisk omkring fontens udseende, og
>samtidig vil have den som Type1.

TrueType. Og der findes nu masser af flotte TT-skrifter, at de så
måske er så velegnede til professionelt brug, det er en anden snak -
det er selve designet af fonten jeg hæfter mig ved (i denne 'sag').

>Lyder i min verden som du gerne vil have en
>Ferrari men er ligeglad med hvordan den kører

Det er sådan set 'blot' Arials utroligt grimme 'kopibogstaver' som "G
C R a r t c j" jeg vil undgå.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon!

simlock.dk 2 år, hurra! Det fejres med fødselsdagstilbud hele marts,
og nu tilbydes også unlocking af Orange SPV og SonyEricsson P800.

Fra : kajo

Dato : 12-03-03 19:55

> Det er sådan set 'blot' Arials utroligt grimme 'kopibogstaver' som "G
> C R a r t c j" jeg vil undgå.

Det er vist mest en fiks ide du har fået, og som du tilsyneladende også har
fået påduttet din ven.

Mvh Kajo
http://home.worldonline.dk/privat09/

---

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-03-03 20:20

kajo skrev:

>Det er vist mest en fiks ide du har fået,

Den 'fikse' idé er, at jeg ikke bryder mig om en del af de træk der er
i Arial. Jeg kan meget bedre lide Helvetica.

Thomas undrer sig over, at det jeg ikke vil bruge Type1 men TrueType,
og jeg pointerer, at det ikke så meget er 'kvaliteten' men
designet/udseendet af skrifttypen det kommer an på (i dette tilfælde).

>og som du tilsyneladende også har fået påduttet din ven.

Det skal bruges til noget tryk som jeg er med til at lave.

Hvor vil du hen med dit indlæg?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Thomas

Dato : 13-03-03 08:55

> Det skal bruges til noget tryk som jeg er med til at lave.

Så hold dig fra TrueType ... Type1 er du sikker på fungerer med diverse rip
og fotosættere. TrueType er kilden til mange problemer ved tryk.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 13-03-03 11:18

Thomas skrev:

>Så hold dig fra TrueType ... Type1 er du sikker på fungerer med diverse rip
>og fotosættere. TrueType er kilden til mange problemer ved tryk.

Jeg ved det, men så prof. er det nu slet ikke Indtil nu er der kun
blevet brugt TT (og uden problemer), og det fortsætter også sådan, er
jeg ret overbevist om.

Venligst,
Lasse Hedegaard