Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator til gif
Fra : Storm

Dato : 09-03-03 10:23

Jeg har af og til bemærket at en oval form skabt i Illustrator og gemt
til gif med save for web, kan få hakket en yderligt liggende pixel af i
siderne eller top og bund. Jeg har løst det ved at lægge en lidt større
kasse uden rame og indhold udenom inden jeg "giffede".
Nu har jeg en bunke og slagsen, halvdelen er blevet hakket af, den anden
halvdel ikke. De er skabt over nøjagtig samme grundform, og copy-pastet
fra deres originale sammenhæng til et nyt dokument hvorfra jeg saver dem
enkeltvis som gif.

Jeg prøvede med trim marks, men så skal jeg jo fjerne dem i giffen.
I det aktuelle tilfælde kan jeg løse det ved at paste ind i et nyt
_lidt_ større dokument, men..

Det har jo nok noget med bounding boxen at gøre, og så fortolker giffen
lidt på den ene side af boxen og lidt på den anden. - Som vinden blæser
- eller er der en forklaring - en løsning?

Illustrator 10 (men jeg har også set det i 9).

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 09-03-03 15:47

Storm skrev:

> Jeg prøvede med trim marks, men så skal jeg jo fjerne dem i
> giffen.

Men Crop Marks kommer ikke med i giffen, så du kan f.eks. lave en
firkant udenom ovalen som lige er en anelse større end bounding
boxen. Den firkant markerer du så og vælger Object > Crop Marks >
Make på den.

> Det har jo nok noget med bounding boxen at gøre, og så fortolker
> giffen lidt på den ene side af boxen og lidt på den anden. - Som
> vinden blæser - eller er der en forklaring - en løsning?

Jeg har også tidligere ledt efter en løsning på netop det problem,
men har indtil videre kun kunnet finde på det med Crop Marks.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 09-03-03 17:53

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> firkant udenom ovalen som lige er en anelse større end bounding
> boxen. Den firkant markerer du så og vælger Object > Crop Marks >

Umiddelbart tænkte jeg at hvis jeg alligevel skal lave en firkant
udenom, så behøver jeg jo ikke gå igennem Crop Marks, men du har jo ret
i at bruger jeg Crop Marks behøver jeg ikke pille de delelementer som
jeg skal giffe, ud af deres sammenhæng. Kun det Crop Markede bliver
giffet. Det er lidt smart. Tak for det Madsen.

> Jeg har også tidligere ledt efter en løsning på netop det problem,
> men har indtil videre kun kunnet finde på det med Crop Marks.

Jeg sad og forsøgte med at lave en copy af ovalen - Convert to Shape -
Rectangel, og så lidt større end ovalen. Men selv om jeg får en firkant
på skærmen, er det ikke en firkant, og så kan jeg jo ikke få lov at
bruge Crop Marks. Jeg kan ikke få lov at outline nogen path om
firkanten, får der er ikke nogen og jeg kan ikke skabe den.

Min ide var at lave en action og på den måde kunne jeg få ovalerne til
at sidde præcis ens i giffen med ens luft om.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 09-03-03 19:19

Storm skrev:

> Kun det Crop Markede bliver giffet. Det er lidt smart.

Ja og efter sigende så skulle Crop marks også kunne bruges til at
specificere hvilke dele af en illustration som skal printes, men det
virker nu ikke her på min printer. Det er muligvis fordi at det ikke
er en postscript-printer jeg sidder med(?).

> [...]
> jo ikke få lov at bruge Crop Marks. Jeg kan ikke få lov at outline
> nogen path om firkanten, får der er ikke nogen og jeg kan ikke

Næ og ikke engang hvis man vælger Expand Appearance forinden.
Det er i grunden sært at man ikke kan det.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 09-03-03 19:19

Storm skrev:

> Det har jo nok noget med bounding boxen at gøre, og så fortolker
> giffen lidt på den ene side af boxen og lidt på den anden. - Som
> vinden blæser - eller er der en forklaring - en løsning?

Efter lidt studeren i hjælpefilen så er det vist anti-aliasing som
snyder os.

Prøv at lave en ny oval i Illustrator og slå så 'Pixel Preview' til
oppe i View-menuen. Derefter zoomer du godt ind på ovalen så du kan
se de enkelte pixels som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/10/pixel_preview.png>
Bemærk hvordan det øverste punkt af ovalen holder sig indenfor
bounding boxen. Det er fordi at 'Snap to pixels' som standard er slået
til når du arbejder i 'Pixel preview'.

Hvis man slår 'Snap to pixels' fra og flytter lidt på ovalen, så kan
man hurtigt få en fornemmelse af hvornår det går galt:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/10/snap_to_pixel_off.png>
Ovenstående oval vil f.eks. komme til at virke flad på toppen fordi
nogle af pixelene i billedet rager ovenover bounding boxen. Det vil
jo så også betyde at de bliver klippet væk af 'Save for Web.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 10-03-03 07:51

> [...]

> Bemærk hvordan det øverste punkt af ovalen holder sig indenfor
> bounding boxen. Det er fordi at 'Snap to pixels' som standard er slået

Det har du da ret i. Her er Pixel Preview temmelig nyttig. Hos mig
ligger de pixels der er antialias udenfor min bounding box...

> [...]
> nogle af pixelene i billedet rager ovenover bounding boxen. Det vil
> jo så også betyde at de bliver klippet væk af 'Save for Web.

Jeg kan se at det er det der er problemet, mine ovaler er tiltet ca 20
grader. Jag læste og prøvede mig også lidt frem med hjælpefilen.
Klogere er jeg blevet, men styre det kan jeg ikke. Når resultatet ikke
er ens må det skyldes objektets placering i forhold til snap til pixels.

Jeg har prøvet videre med modellen med Convert to Shape - Rectangel, og
med Expand Appearance og add new stroke. Men den tilsyneladende helt
regulære kasse jeg får ud af det vil ikke danne grundlag for cropmarks,
men melder stædigt:

"To set crop marks, select either nothing or a single, non-rotated
rectangle that isn't a clipping mask."

Selv om det måske lyder besværligt, ville den fint kunne bruges til en
action der lavede giffen ens hver gang. Og det er det jeg gerne vil.

Jeg har så istedet løst det ved copy og Convert to Shape Rectangel,
givet rektanglen no fill sort stroke, stoken fik "Expand Appearance" og
derpå "create slice from selected", sådan en tur fik alle elementerne,
til sidst valgte jeg så de slices det drejede sig om, satte stroke no og
"giffede".
Nu er de ihvertfald ens.

Tak for indspark/viderespark

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 10-03-03 15:08

Storm skrev:

> Klogere er jeg blevet, men styre det kan jeg ikke. Når resultatet
> ikke er ens må det skyldes objektets placering i forhold til snap
> til pixels.

Det tror jeg også. Man kan jo se hvor meget grafikken ændrer sig
hvis blot man flytter den en anelse på artboardet i Pixel Preview,
så hvis objekterne ikke er nøjagtig lige store og ej heller er
placeret på nøjagtig samme sted på artboardet, så vil resultatet
nok også variere og specielt hvis man ikke har oprettet objekterne
i Pixel Preview i første omgang.

> "To set crop marks, select either nothing or a single, non-rotated
> rectangle that isn't a clipping mask."

Jeg har også siddet og kæmpet med det problem og begriber ikke
hvorfor det ikke fungerer, men det gør det altså heller ikke her.
Man kunne ligefrem få lyst til at spørge i et Adobe-forum af en
slags for jeg vil kalde det for en bug. Det er jo, som du selv
siger, tilsyneladende en ganske almindelig rektangel når man har
valgt Expand Appearance på dyret, så man burde kunne lave crop
marks på den efter min mening.

> Selv om det måske lyder besværligt, ville den fint kunne bruges
> til en action der lavede giffen ens hver gang. Og det er det jeg
> gerne vil.

Det kunne nemlig også være smart og vha. Paste in Front er man jo
sikker på at den nye oval, som senere bliver lavet til en rektangel,
er placeret 100 % præcist. I dialogboksen til Convert to Shape kan
man så f.eks. vælge at rektanglen skal være 1 mm. større eller noget
i den stil, men når man ikke kan lave crop marks ud af den, så er
det nytteløst. Øv.

> [...]
> en tur fik alle elementerne, til sidst valgte jeg så de slices det
> drejede sig om, satte stroke no og "giffede".

Og det kan også laves til en action? Jeg kunne selvfølgelig bare
selv prøve, men...

> Tak for indspark/viderespark

Selv tak. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 10-03-03 23:10

Storm skrev:

> [...]
> danne grundlag for cropmarks, men melder stædigt:
>
> "To set crop marks, select either nothing or a single, non-rotated

Men det virker dæleme i AI 9.0.2 Nina! I hvert tilfælde her på
pc'en. Det var en gut i en af Adobes forummer der fortalte mig det.
Hvorfor det ikke virker i AI 10.0.3 ved jeg ikke endnu, men måske
der kommer en forbi der ved det på et tidspunkt.

Hvis du stadig har AI 9.0.2 inde så ville det ligefrem være nemmere
at løse opgaven i den. Der kan du jo få lov til at lave din action
så. :)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 11-03-03 08:58

> [...]

> Hvis du stadig har AI 9.0.2 inde så ville det ligefrem være nemmere
> at løse opgaven i den. Der kan du jo få lov til at lave din action

Tak skal du have. Det er super med lidt eksperiment opbakning.
Jeg har stadig 9.02. Men jeg har løst opgaven nu, som jeg sagde med
slices. Jeg kunne jo automatisere dele af det, men ikke den sidste del
hvor jeg valgte de slices ud jeg ville gemme. Den "expandede rektangel"
ville gerne danne grundlag for en slice, selv om den ikke ville for crop
marks i AI 10.0.3.

Det er nu min måde at overleve kedelige opgaver. At se det som en
udfordring i automatisering eller nye muligheder for at komme nemt om
det. Det er næppe det hurtigste i de konkrete situationer - men jeg er
sikker på, at det er en måde at udvikle sig i brugen af programmerne

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 11-03-03 14:53

Storm skrev:

> [...]
> om det. Det er næppe det hurtigste i de konkrete situationer - men
> jeg er sikker på, at det er en måde at udvikle sig i brugen af

Ingen tvivl om det. Det er nok en af de bedste måder at lære et stykke
software på.

Madsen.