|
| Udlevere grafikfiler? Fra : Incognito |
Dato : 01-03-03 14:24 |
|
Jeg er indehaver af et mindre grafisk bureau hvor jeg hovedsageligt
beskæftiger mig med design og tryk af små tryksagsoplag.
Jeg har imidlertid en kunde som skal bruge nogle af de logoer, designs etc.
jeg har designet på timeløn.
Spørgsmålet er så: Har kunden ret til at få udleveret sine designs, logoer
etc.? Eller er jeg i min gode ret til at opkræve ekstra for at overgive
rettighederne også?
| |
Erik Ginnerskov (01-03-2003)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 01-03-03 17:11 |
|
"Incognito" <i_want@no_spam.de> skrev
> Jeg er indehaver af et mindre grafisk bureau hvor jeg hovedsageligt
> beskæftiger mig med design og tryk af små tryksagsoplag.
> Jeg har imidlertid en kunde som skal bruge nogle af de logoer, designs
etc.
> jeg har designet på timeløn.
>
> Spørgsmålet er så: Har kunden ret til at få udleveret sine designs, logoer
> etc.? Eller er jeg i min gode ret til at opkræve ekstra for at overgive
> rettighederne også?
Hvis du mod betaling og på kundens bestilling har udført et stykke arbejde,
er produktet efter min bedste overbevisning kundens ejendom.
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin
| |
hcma (01-03-2003)
| Kommentar Fra : hcma |
Dato : 01-03-03 19:01 |
|
"Incognito" <i_want@no_spam.de> skrev i en meddelelse
news:lw28a.102175$Hl6.9665777@news010.worldonline.dk...
> Jeg er indehaver af et mindre grafisk bureau hvor jeg hovedsageligt
> beskæftiger mig med design og tryk af små tryksagsoplag.
> Jeg har imidlertid en kunde som skal bruge nogle af de logoer, designs
etc.
> jeg har designet på timeløn.
>
> Spørgsmålet er så: Har kunden ret til at få udleveret sine designs, logoer
> etc.? Eller er jeg i min gode ret til at opkræve ekstra for at overgive
> rettighederne også?
>
>
Kunden har kun betalt for designet. Trykfilm, klicheer o.s.v. er
bureauets/trykkeriets ejendom. Så hvis kunden vil have udleveret
film/klicheer o.s.v. må han betale for det.
Dette er helt i overensstemmelse med nornale forretningsbetingelser, da
kunden jo ellers bare kan "flytte" klicheer, valser, films o.s.v. mellem de
forskellige firmaer og således skalte og forvalte efter forgodtbefindende,
bl.a. med pristryk.
m v h
HC
| |
Anders Rehhoff (01-03-2003)
| Kommentar Fra : Anders Rehhoff |
Dato : 01-03-03 20:04 |
|
Et godt spørgsmål - Ønsker du at bevare kunden?
Hvis du gør - så skal du være han/hende behjælpelig i alle henseender, og
lade være med at stå på en evt. rettigheder. For hvis du gør det så har du
allerede tabt spillet. Ved at hjælpe kunden, har du altid en indgangsvinkel
til at kunne besøge kunden igen, og kunden vil kunne ringe til dig på et
senere tidspunkt, uden at have en dårlig smag i munden.
I mit lille trykkeri, har ovenstående altid været min politik. Der er kunder
som i tidens løb har været omkring andre leverandører (blot fordi de kunne
spare en 10 øre), men de er altid vendt tilbage når lokummet igen brændte
på.
Og noget helt andet, kunden har jo engang betalt for at få dig til at yde et
stykke arbejde, og så har kunden (i hvertfald rent moralsk) rettigheden til
at benytte det du har lavet, til det kunden ønsker. Og hvis du så skulle gå
glip af en genbestillingsordre på brevpapir etc. - det er en del af spillet.
Mvh
Anders
Indlæg fra DIGIT kommenteres ikke!!!
| |
Kim Larsen (01-03-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 01-03-03 21:06 |
|
"Anders Rehhoff" <artryk@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e6102ea$0$4320$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Et godt spørgsmål - Ønsker du at bevare kunden?
>
> Hvis du gør - så skal du være han/hende behjælpelig i alle henseender, og
> lade være med at stå på en evt. rettigheder. For hvis du gør det så har du
> allerede tabt spillet. Ved at hjælpe kunden, har du altid en
indgangsvinkel
> til at kunne besøge kunden igen, og kunden vil kunne ringe til dig på et
> senere tidspunkt, uden at have en dårlig smag i munden.
>
> I mit lille trykkeri, har ovenstående altid været min politik. Der er
kunder
> som i tidens løb har været omkring andre leverandører (blot fordi de kunne
> spare en 10 øre), men de er altid vendt tilbage når lokummet igen brændte
> på.
>
> Og noget helt andet, kunden har jo engang betalt for at få dig til at yde
et
> stykke arbejde, og så har kunden (i hvertfald rent moralsk) rettigheden
til
> at benytte det du har lavet, til det kunden ønsker. Og hvis du så skulle
gå
> glip af en genbestillingsordre på brevpapir etc. - det er en del af
spillet.
>
> Mvh
> Anders
>
> Indlæg fra DIGIT kommenteres ikke!!!
>
>
Kan man så også sige at en murer skal aflevere sit værktøj til kunden når
han er færdig med sit arbejde ?
Kim Larsen
| |
Anders Rehhoff (01-03-2003)
| Kommentar Fra : Anders Rehhoff |
Dato : 01-03-03 22:27 |
|
> Kan man så også sige at en murer skal aflevere sit værktøj til kunden når
> han er færdig med sit arbejde ?
>
> Kim Larsen
>
>
Nej - Men kunden har ret til at bo i huset, og selv bestemme hvem og hvornår
den næste tilbygning/omforandring skal forekommen/foregå.
Mvh
Anders
Indlæg fra DIGIT kommenteres ikke!!!
| |
Kurt Lund (01-03-2003)
| Kommentar Fra : Kurt Lund |
Dato : 01-03-03 23:57 |
|
Kim Larsen skrev:
> Kan man så også sige at en murer skal aflevere sit værktøj til kunden
> når han er færdig med sit arbejde ?
Du har helt misforstået problematikken. For at blive i analogien: nej, en
murer skal ikke aflevere sit værktøj, men han skal aflevere produktet,
som han har brugt værktøjet til at fremstille - og det ville være helt
galt, hvis han skulle bestemme hvad produktet måtte bruges til.
--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.
| |
Studio Smalbro (01-03-2003)
| Kommentar Fra : Studio Smalbro |
Dato : 01-03-03 22:59 |
|
Jeg plejer ikke at have de store skrupler med at udlevere det digitale
materiale. Jeg plejer dog gerne at fraskrive mig ansvaret for hvilke
resultater kunden får hvis vedkommende selv vil bakse med det.
Kh
Bjørn
"Incognito" <i_want@no_spam.de> wrote in message
news:lw28a.102175$Hl6.9665777@news010.worldonline.dk...
> Jeg er indehaver af et mindre grafisk bureau hvor jeg hovedsageligt
> beskæftiger mig med design og tryk af små tryksagsoplag.
> Jeg har imidlertid en kunde som skal bruge nogle af de logoer, designs
etc.
> jeg har designet på timeløn.
>
> Spørgsmålet er så: Har kunden ret til at få udleveret sine designs, logoer
> etc.? Eller er jeg i min gode ret til at opkræve ekstra for at overgive
> rettighederne også?
>
>
>
>
| |
|
|