Andet multimedie
bentjuul 3670
At gemme tga med alpha...
Fra : AN

Dato : 27-02-03 13:04

Hej

Jeg ønsker at gemme et billede med alphachannel, men når jeg forsøger at
gøre det, får jeg at vide at det kun er muligt hvis jeg gemmer billedet "as
a copy, men selv om jeg vælger det, så får jeg ikke lov til at gemme med
aplha.

Se billag i dk.binaer: news:MXm7a.98162$Hl6.9441478@news010.worldonline.dk

Er der nogen, der ved om det overhovedet er muligt at gemme en tga med
alphachannel?

Hvis ja.... hvordan gør jeg så det?

Mvh.
Anders

Fra : Digit

Dato : 27-02-03 16:23

"AN" ræsonnerede, og skrev d. 27 feb 2003:

>Er der nogen, der ved om det overhovedet er muligt at gemme en tga med
>alphachannel?

Det er det
Fra PS hlpfile:
|TGA (Targa®) format is designed for systems using the Truevision® video
|board and is commonly supported by MS-DOS color applications. Targa format
|supports 16-bit RGB images (5 bits x 3 color channels, plus one unused
|bit), 24-bit RGB images (8 bits x 3 color channels), and 32-bit RGB images
|(8 bits x 3 color channels plus a single 8-bit alpha channel). Targa
|format also supports indexed-color and grayscale images without alpha
|channels. When saving an RGB image in this format, you can choose a pixel
|depth and select RLE encoding to compress the image.

> [...]

Din alphachannel eksporteres tilsyneladende ikke med copy. Vælger du
derimod bare 'save as targa' vil alphachannel være check'ed. Det er dog
besynderligt at det ikke er muligt at slå dette fra uden at lave en copy.

--
/Digit

Fra : AN

Dato : 28-02-03 09:07

"Digit" wrote in message :

> Din alphachannel eksporteres tilsyneladende ikke med copy. Vælger du
> derimod bare 'save as targa' vil alphachannel være check'ed. Det er dog
> besynderligt at det ikke er muligt at slå dette fra uden at lave en copy.

Jeg fik nu lov til at gemme som .tga med alpha, men når jeg så åbner
billedet igen, er min alphachallen væk. Tak for hjælpen, men det ser ud til
Madsen evt. har fundet en løsning på mit problem

Mvh.
Anders

Fra : Madsen

Dato : 27-02-03 16:35

<http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=1851>

| The most significant fixes in the 7.0.1 release include the
| following:
|
| • Photoshop now saves alpha transparency data in Targa files in
| the same way it did in previous versions.

Madsen.

Fra : AN

Dato : 28-02-03 09:08

Hej

Jeg siger mange tka for hjælpen Er nu ved at downloade updaten. Håber det
virker.

Mvh.
Anders

Fra : Madsen

Dato : 28-02-03 13:29

AN skrev:

> Er nu ved at downloade updaten. Håber det virker.

Og gjorde det så det?

Madsen.

Fra : AN

Dato : 28-02-03 18:11

"Madsen" wrote :

> Og gjorde det så det?

Nej, desværre ikke...

Men det er fordi jeg slet ikke fik lov til at installere updaten på min pc.
Tror jeg har en idé til hvorfor jeg ikke kunne installere den, men den er
jeg ikke meget for at afsløre...

Mvh.
Anders

Fra : Madsen

Dato : 28-02-03 18:15

AN skrev:

> Nej, desværre ikke...

Jeg har ingen problemer med at gemme Alphakanaler i Targa-filer
med Photoshop 7.01 her i hvert tilfælde og jeg har tidligere hørt
om folk som har problemer med det på version 7.0.

> Men det er fordi jeg slet ikke fik lov til at installere updaten
> på min pc. Tror jeg har en idé til hvorfor jeg ikke kunne
> installere den, men den er jeg ikke meget for at afsløre...

Nå'sårn'... :)

Madsen.