Andet multimedie
bentjuul 3670
1+0 og 2+0 osv?
Fra : Mikkel Krogh

Dato : 22-02-03 21:54

Hej Gruppe!

En gang i mellem får jeg trykt noget på et trykkeri. Men jeg glemmer altid
at få en forklaring på hvad fx 2+0 eller 4+0 egentlig er et udtryk for. Jeg
kan godt regne ud at det har noget med antallet af trykfarver at gøre.

Er der en der lige kan fortælle lidt om det?

Med venlig hilsen

Mikkel Krogh

Fra : JMo.

Dato : 22-02-03 22:23

"Mikkel Krogh" <mikkelkrogh@get2net.dk> wrote in

> altid at få en forklaring på hvad fx 2+0 eller 4+0 egentlig er et

2+0: To farver på den ene side af arket, ingen farve på den anden side

4+0: Fire farver på den ene, ingen på den anden

Fra : Scotty

Dato : 23-02-03 10:18

den markante forskel fra 1+0, 2+0 og 3+0 til 4+0 er at 4+0 kan danne - ikke
kun 4 farver - men alle synlige farver.

Mvh
Dan Frederiksen
Rotation Media
www.rotation-media.dk

Fra : Thomas

Dato : 24-02-03 09:10

"Scotty" <want@no-spam.invalid> skrev i en meddelelse
> den markante forskel fra 1+0, 2+0 og 3+0 til 4+0 er at 4+0 kan danne -
ikke
> kun 4 farver - men alle synlige farver.

CMYK kan vel ikke danne alle synlige farver?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam
http://www.fastfreeway.dk?ref=11242 Får du trafik nok på hjemmeside?

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 27-02-03 00:04

"Thomas" skrev ...

> CMYK kan vel ikke danne alle synlige farver?

Jo så godt som. Der er ganske vist lidt problemer
med at reproducere visse jordfarver. Det har man
forsøgt at løse ved hexakormatisk tryk (6 farver),
men det er tilgengæld vanskeligere at styre.

Keld Lergren Nielsen
"40 års erfaring er ofte det samme som 1 års indlæring
og 39 års gentagelser. " Poul Jørgensen

Fra : Thomas

Dato : 27-02-03 10:33

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.invalid> skrev i en
meddelelse news:b3jh67$1m6r$1@news.cybercity.dk...

> Jo så godt som. Der er ganske vist lidt problemer

Så Pantone- og staffagefarverne kan ligeså godt afskaffes hos trykkerierne
...?

--

http://www.autobooster.dk/register.php?referer=1152 Stadig ikke nok trafik
...?!?

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 28-02-03 00:31

"Thomas" skrev ...
> Så Pantone- og staffagefarverne kan ligeså godt afskaffes hos trykkerierne
> ..?
Nej overhovedet ikke. Staffagefarverne er jo netop brergnet
til staffage, og overgår langt CMYK til det formål.

Keld Lergren Nielsen
"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl
det er muligt at begå indenfor et afgrænset område"
Niels Bohr.

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 15-03-03 16:37

> Så Pantone- og staffagefarverne kan ligeså godt afskaffes hos trykkerierne

Jeg ved godt hvad Pantonefarver er! Men hvad er staffage-farver?

Mange hilsner fra

Carsten
cajuth@hotmail.com
--

PS:
Læser du skønlitteratur?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-03-03 16:24

"Carsten Thomsen" <cajuth@hotmail.com> wrote in message

> Jeg ved godt hvad Pantonefarver er! Men hvad er staffage-farver?

> Vil du være test-læsert af en kommende roman?

En staffage farve er en enkelt farve der ikke opbygges af andre trykfarver.
For at styre farven ordentligt vil man ofte vælge en pantone-farve som
staffage, fordi alle i processen så ved hvad de har at rette sig efter, men
andre farver kan anvendes.

/Per

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-02-03 22:49

Keld Lergren Nielsen wrote:
> [...]

Vrøvl. Der er MASSER af farver, der er svære/umulige at lave med
traditionel CMYK.

Hexachrome-tryk løser, som du siger, nogle at problemerne (primært mht.
stærkt mættede grønne og orange farver), men Pantone og andre
staffage-farver er stadig nødvendige til mange ting.

Og som du også er inde på, er hexachrome MEGET vanskeligt at starte op.
Alene seperationsprocessen er jo et omfattende projekt i sig selv, hvis
man vil have "styr på det".

Kim Jensen
newscaster.dk - nyheder i din TaskBar eller via email

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 28-02-03 00:42

"Kim Jensen" skrev...
> Vrøvl. Der er MASSER af farver, der er svære/umulige at lave med
> traditionel CMYK.

Vi er bestemt ikke ueninge, men lad os nu ikke gøre problemerne
med CMYK værre end de er.

> Hexachrome-tryk løser, som du siger, nogle at problemerne (primært mht.
> stærkt mættede grønne og orange farver), men Pantone og andre
> staffage-farver er stadig nødvendige til mange ting.

Ja naturligvis. Mit erinde var på ingen måde at underkende staffage-
farvernes betydning.

Keld Lergren Nielsen
"Du må selv være den forandring du ønsker at se i verden."
Mahatma Gandhi.

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 15-03-03 16:36

> Jo så godt som. Der er ganske vist lidt problemer
> med at reproducere visse jordfarver.

Hvad er jordfarver ?

Mange hilsner fra

Carsten
cajuth@hotmail.com

Fra : KNL DtP

Dato : 23-02-03 12:33

"JMo." <ns_sf009@mohr.cx> skrev i en meddelelse

> 4+0: Fire farver på den ene, ingen på den anden

.... dvs. at 4+4 farver er fire farver på begge sider (dvs. CMYK-tryk på hele dynen?)

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 23-02-03 13:06

KNL DtP skrev:

> ... dvs. at 4+4 farver er fire farver på begge sider (dvs. CMYK-tryk
> på hele dynen?)

Yep.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Kim Jensen

Dato : 23-02-03 17:14

Kurt Lund wrote:
> [...]

<kværrulant>
Eller 4 andre spot-farver (fx Pantone-farver)
</kværrulant>

Kim Jensen
R2DVD.com - find de billigste DVD'er i Danmark

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-02-03 09:54

"Kim Jensen" <kim@litewerx.dk> wrote in message

> <kværrulant>
> Eller 4 andre spot-farver (fx Pantone-farver)
> </kværrulant>

Det kunne det være, men så skal man nok have det specificeret andetsteds.
Det plejer at koste ekstra med staffage farver, fordi det kræver afrensning
af maskinen.
Hvis man bare siger 4+4 (eller 4+0) så vil de fleste nok opfatte det som
CMYK på begge sider.

/Per

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 27-02-03 00:16

"Per Christoffersen" skrev ...
> Det kunne det være, men så skal man nok have det specificeret andetsteds.
> Det plejer at koste ekstra med staffage farver, fordi det kræver afrensning
> af maskinen.

Nemlig - Kører 8+0, alle farver er håndblandede og det tager en hulens tid
selv på en 8-farve maskine.

> Hvis man bare siger 4+4 (eller 4+0) så vil de fleste nok opfatte det som
> CMYK på begge sider.

Ja 4+0 eller 4+4 vil altid blive opfattet som CMYK på en eller begge sider,
hvorimod 2+0, 2+1, 3+1 o.s.v. altid vil være fulgt af en angivelse af hvilke
farver der er tale om.
Endelig vil 5+1 i reglen opfattes som CMYK + en specificeret staffage
farve (og en specificeret farve på den anden side).

Keld Lergren Nielsen

"Kunsten er at undgå at virkeligheden forstyrrer dine drømme".