Andet multimedie
bentjuul 3670
Screenshots i Win2000.
Fra : Madsen

Dato : 21-02-03 13:42

Hej,

Er jeg den eneste der oplever problemer med at lave screenshots i
Win2000 (DK SP3) med Print Screen-tasten?
Jeg har stort set altid haft problemet, men det bliver tilsyneladende
værre og værre for hver gang jeg skal bruge funktionen i Win2000.

Det er virkelig irriterende. Kan sidde i Photoshop (7.01) og tage
et screenshot af skærmbilledet og indsætte det i et nyt dokument
uden problemer, men hvis jeg så gør det igen umiddelbart efter, så
fanger Win2000 tilsyneladende ikke at jeg har trykket på tasten.
Jeg vil tro at den fanger 2 til 3 tryk ud af 10 og det holder jo
ikke i længden. Ofte farer jeg i flint og trykker 10-20 gange i
træk på Print Screen-tasten og så kan jeg være heldig at den fanger
det. I WinXP er der ingen problemer på den samme maskine.

Har søgt på Google og MS's knowledgebase, men kan ikke finde noget.
Det eneste jeg kan finde er et problem med ældre DOS-programmer og
print screen hvis man kører disse programmer i en kommandoprompt i
Win2000, men nu er det jo ikke DOS-programmer jeg har problemer
med.

Sendt til <news:dk.edb.system.ms-windows> og <news:dk.edb.grafik>
med opfølgning til <news:dk.edb.system.ms-windows>.

Madsen.

Fra : Bering

Dato : 21-02-03 14:23

> Hej,
>
> Er jeg den eneste der oplever problemer med at lave screenshots i
> Win2000 (DK SP3) med Print Screen-tasten?

*
Det fungerer fint her.
Har du prøvet at åbne clipbook vieweren for at se om
windows rent faktisk får overført screenshot'et til clipbook'en eller om
fejlen opstår et andet sted ?

Bering

Fra : Madsen

Dato : 21-02-03 15:20

Bering skrev:

> Har du prøvet at åbne clipbook vieweren for at se om
> windows rent faktisk får overført screenshot'et til clipbook'en
> eller om fejlen opstår et andet sted ?

Jeg tænkte på at gøre det i aftes da jeg sad og kæmpede med det
sidst, men temperamentet løb af med mig inden jeg fik det prøvet.
I dag kan jeg selvfølgelig ikke få Win2000 til at svigte. Har lige
prøvet 30 til 40 gange i træk og der er ingen problemer med at lave
et screenshot. Det gør det jo ikke just nemmere at fejlfinde på.
I aftes virkede det sjældent.

Er det normalt at der er to vinduer inde i clipbrd? Det er sjældent
at jeg har den åbnet, men her i Win2000 hvor jeg sidder nu er der
både en Udklipsholder og Lokal Udsklipsbog, men sådan skal det måske
se ud? Jeg husker ikke om det ser ud på samme måde når man starter
clipbrd i WinXP og har pt. ikke mulighed for at genstarte for at
tjekke efter, da den er ved at uploade.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 21-02-03 17:36

Madsen wrote:

> [...]
> se ud? Jeg husker ikke om det ser ud på samme måde når man starter
> clipbrd i WinXP og har pt. ikke mulighed for at genstarte for at

I XP er der en udklipsbog og indeni en udklipsholder, så det er helt normalt.
Jeg bruger CaptureWiz der er et lille program der kan lave et udklip, derefter
flytte det til udklipsholderin, printe det, maile det, gemme, gemme som og vist
nok et par andre ting som jeg ikke kan huske. Jeg har sat nogle gevejstastetryk
så det starter let og det fylder ikke særligt meget. Jeg kan godt sende det til
dig hvis du skriver.
Der findes mange captureprogrammer der er meget mere rafinerede, men det
er der efter min mening ikke brug for.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 21-02-03 17:56

Pico skrev:

> I XP er der en udklipsbog og indeni en udklipsholder, så det er
> helt normalt.

Ok. Så er jeg mere rolig.

[CaptureWiz]
> Jeg kan godt sende det til dig hvis du skriver.

Tak for tilbudet. Jeg tror dog at jeg har rigelig i det ClipCache
som jeg også har fået tilsendt, men hvis jeg skal være ærlig så
vil jeg nu helst hvis den normale udklipsholder i Win2000 bare
kunne virke hver gang, for jeg kan sagtens klare mig med den alene.

> Der findes mange captureprogrammer der er meget mere rafinerede,
> men det er der efter min mening ikke brug for.

Heller ikke her, men det er jo selvfølgelig et spørgsmål om smag
og behag.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 21-02-03 14:42

> [...]
> Jeg har stort set altid haft problemet, men det bliver tilsyneladende
> værre og værre for hver gang jeg skal bruge funktionen i Win2000.

Jeg har oplevet det selv tidligere, også uden at finde nogen logisk
forklaring (eller bare en forklaering i det hele taget). Nu skulle jeg lige
teste det, og så fungerede det selvfølgelig uden problemer. Mon "eksternt"
screencapture software ville løse problemet? Det er jo nok et MS problem ...

Windows 2000 SP3
PS 7.0 DK

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam
http://www.fastfreeway.dk?ref=11242 Får du trafik nok på hjemmeside?

Fra : Madsen

Dato : 21-02-03 15:20

Thomas skrev:

> Nu skulle jeg lige teste det, og så fungerede det selvfølgelig
> uden problemer.

Jeg sidder i nøjagtig samme situation lige nu hvor jeg i aftes måtte
opgive at lave et screenshot i Win2000 til sidst. Meget mystisk.

> Mon "eksternt" screencapture software ville løse problemet? Det er
> jo nok et MS problem ...

Det kan egentlig godt være, men findes der noget simpelt på markedet?
Jeg gider ikke store forkromede programmer blot for at kunne tage et
simpelt screenshot, men hvis der findes et program som holder sig i
baggrunden og blot gør hvad det skal, så var det måske værd at prøve.

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 21-02-03 17:04

> [...]
> simpelt screenshot, men hvis der findes et program som holder sig i
> baggrunden og blot gør hvad det skal, så var det måske værd at prøve.

Hej Madsen

Jeg bruger stadig Capture fra CorelDraw 7. Det er et minimalt program der
kan det hele og gør det godt. Du kan selv vælge hot key og billederne
nummereres automatisk (hvis det er valgt). De senere versioner af Capture
har flere funktioner, men netop fordi 7'eren kan det man har brug for (fx
gemme til disk i det format man ønsker og udklipsholderen).

Men jeg har ikke oplevet dit problem.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Leony

Dato : 22-02-03 20:45

> [...]
> simpelt screenshot, men hvis der findes et program som holder sig i
> baggrunden og blot gør hvad det skal, så var det måske værd at prøve.

Ved ikke om det er for sent.
Synes at Capture fra AnalogX hører til i den kategori:
http://www.analogx.com/contents/download/system/capture.htm

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Madsen

Dato : 21-02-03 17:45

Hej Michael Lund Sørensen, du skrev:

> [...]
> senere versioner af Capture har flere funktioner, men netop fordi
> 7'eren kan det man har brug for (fx gemme til disk i det format

Tak for tippet.
Jeg har fået et program ved navn ClipCache som jeg også skal have
prøvet, men pt. sidder jeg stadig og forsøger at få Win2000 til
at gå i ged hvad screenshots angår og det er sket et par gange her
indenfor den sidste times tid, men slet ikke i samme omfang som i
aftes hvor den var helt ustyrlig.

Indtil videre tyder det på at Clipbrd fanger screenshottet, men
Ctrl + V i Photoshop har ingen effekt. Der sker bare ingenting
når jeg trykker Ctrl + V i et nyt dokument.
Selvom Clipbrd fanger klippet, så er det heller ikke altid at
Ctrl + N i Photoshop frembringer et nyt dokument i den størrelse
som screenshottet har. Det har jeg aldrig oplevet i WinXP eller
i tidligere Windows-versioner for den sags skyld. Her har det
nye dokument altid haft den samme størrelse som det billede der
ligger i Clipbrd har, og sådan skal det også være.

Det ser ud til at jeg kan få Win2000 til at makke ret ved at gå
ned i Start > Kør og starte clipbrd som jeg så lukker med det
samme igen. Herefter virker det fint i et stykke tid indtil et
eller andet går galt igen. Meget mystisk.

> Men jeg har ikke oplevet dit problem.

Ok.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 22-02-03 22:28

Leony skrev:

> http://www.analogx.com/contents/download/system/capture.htm

Takker. :)
Jeg har brugt Win2000 hele dagen og har også igen oplevet at den
ikke vil indsætte det billede der ligger i udklipsholderen, men nu
ved jeg da i det mindste hvordan jeg skal få den til at makke ret.
(Det her med at åbne clipbrd.exe og lukke det igen).

Madsen.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-02-03 15:11

Madsen wrote:
> Er jeg den eneste der oplever problemer med at lave
> screenshots i Win2000 (DK SP3) med Print Screen-
> tasten?

Måske er Print Screen tasten defekt, jeg har lige opdaget
defekter på mit tastatur.
Det kan afhjælpes, ved at udskifte gummiet under tasten
med et nyt stykke gummi eller et stykke fra en tast der
næsten aldrig bruges.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Madsen

Dato : 21-02-03 15:24

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Måske er Print Screen tasten defekt, jeg har lige opdaget
> defekter på mit tastatur.

Så ville det heller ikke have virket i WinXP for som sagt så er der
ikke noget galt i WinXP som kører på den samme maskine (dualboot med
Win2000 på et drev og WinXP på et andet).

Madsen.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-02-03 15:27

Madsen wrote:

> Så ville det heller ikke have virket i WinXP [snip]

Okay, den havde jeg ikke fanget.

Fra : Madsen

Dato : 21-02-03 15:45

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Okay, den havde jeg ikke fanget.

Tak alligevel. :)
Det kunne sagtens ske at være tilfældet hvis knappen heller ikke
virkede i WinXP.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 21-02-03 19:59

> [...]
> Jeg har stort set altid haft problemet, men det bliver tilsyneladende
> værre og værre for hver gang jeg skal bruge funktionen i Win2000.

I win98 kan man trykke alt+print screen. Måske det også virker i win2000.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 21-02-03 20:04

Henrik Torp skrev:

> I win98 kan man trykke alt+print screen. Måske det også virker i
> win2000.

Jo, det gør det. Det gør det også i WinXP, men problemet er det samme
uanset om jeg bruger print screen alene eller i kombination med alt-
tasten.

Madsen.