Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator 10 problem.
Fra : M Poll

Dato : 19-02-03 00:49

Hej NG

Håber at i kan hjælpe.
1. Jeg laver en firkant og sætter en tekst inden i firkanten .
2.Gruppere begge elementer.
3. kopiere gruppen så jeg har 2 ens firkanter med tekst inden i.
4. vælger alt.
5. Bruger alignværktøjet for at få dem til at ligge på linie.
Når jeg har brugt alignværktøjet er det kun kasserne det bliver på rykket
på linie, men teksten bliver hvor den var.
Der er ikke noget der er låst.

Jeg har gjort dette massere gange men pludselig virker det ikke. Jeg bilder
mig selv ind at det er noget der er kommet efter at vi har opgraderet til
illustrator 10. Kan det være en indstilling i illustrator 10 der gør at jeg
får dette problem ?
Det er tegninger jeg har lavet på siden illustrator 6 ( hed vist nok den
første version jeg fik).
Filerne er gemt i version 8.
Styresystem XP
Jeg har prøvet at tage filerne med hjem fra arbejde med samme resultat, jeg
bruger dansk version på arbejde men engelsk hjemme.
Jeg har lavet et screendumb som kan ses på http://www.martinpoll.dk/ill.htm
..

På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Martin Poll

Fra : Madsen

Dato : 19-02-03 01:07

M Poll skrev:

> Jeg har gjort dette massere gange men pludselig virker det ikke.
> Jeg bilder mig selv ind at det er noget der er kommet efter at vi
> har opgraderet til illustrator 10.

Det er ikke et problem jeg oplever her i WinXP med AI 10.0.3
installeret. Har lige prøvet et eksempel magen til det du har vist
på <http://www.martinpoll.dk/ill.htm> og her bliver både tekst og
firkant centreret.

Har du prøvet at nulstille Illustrators præferencefil?

Madsen.

Fra : M Poll

Dato : 20-02-03 00:14

Hej Madsen og andre.

Tak for svaret.
> [...]
> firkant centreret.
>
> Har du prøvet at nulstille Illustrators præferencefil?

Jeg har slettet præferencefilen, men det hjalp desværre ikke.

Jeg har nu siddet og leget lidt og er kommet frem til følgende:

Jeg laver 2 bokse. Disse 2 kan jeg godt få til at stå med samme højder ved
hjælp at align værktøjet.
Jeg lave 2 tekster med typetool. Disse 2 kan jeg godt få til at stå med
samme højder ved hjælp at align værktøjet.
Jeg laver en boks, laver en tekst inden i med typetool,(ikke area typetool)
disse 2 elementer grupperer jeg. Laver det samme engang til, så jeg har 2
boxe med skrift inden i. Nu vil jeg gerne have disse 2 boxe med tekst inden
i til at så i samme højde, men der sker ikke noget når jeg trykker på align
tool.
Forskellen på mit indlæg idag fra det igår er at jeg har fundet ud af at jeg
kan justere 2 stk tekst og justere 2 stk boxe,men laver jeg 2 bokse med
tekst kan jeg ikke få lov til at justere dem.
Nogle der har nogle gode ideer til løsning af dette problem. Jeg vil meget
gerne maile en fil jeg har lavet, for at se om der er en anden der kan få
lov til at justere i mit dokument.

Med venlig hilsen
Martin Poll

Fra : Madsen

Dato : 20-02-03 00:58

M Poll skrev:

> Jeg laver 2 bokse. Disse 2 kan jeg godt få til at stå med samme
> højder ved hjælp at align værktøjet.

Det kan jeg også.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/align/bokse.gif>

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/align/tekst.gif>

> [...]
> disse 2 boxe med tekst inden i til at så i samme højde, men der
> sker ikke noget når jeg trykker på align tool.

Altså sådan her?
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/align/bokse_og_tekst.gif>

> Forskellen på mit indlæg idag fra det igår er at jeg har fundet ud
> af at jeg kan justere 2 stk tekst og justere 2 stk boxe,men laver
> jeg 2 bokse med tekst kan jeg ikke få lov til at justere dem.

Det kan jeg så godt, hvis jeg gør det som på ovenstående screenshot,
men ikke hvis alle 4 er grupperet med hinanden. De skal være grupperet
2 og 2. Altså den ene boks skal være grupperet med den tekst som står
inde i midten af boksen og den anden boks skal være grupperet med
dennes tekst. Du kan også lade være med at gruppere noget som helst
og så bruge align center.

Madsen.

Fra : M Poll

Dato : 20-02-03 23:48

Hej

> [...]
> inde i midten af boksen og den anden boks skal være grupperet med
> dennes tekst. Du kan også lade være med at gruppere noget som helst

Det er lige sådan at jeg laver det. Det er lidt mystisk. jeg vil lige prøve
at opgradere til 10.0.03 og se om det hjælper.

Med venlig hilsen
Martin Poll