Andet multimedie
bentjuul 3670
Konvertere Quark Express filer.
Fra : Erik Hansen

Dato : 17-02-03 13:15

Jeg har efterhånden fået flere Quark Express (qxd) filer fra
forskellige firmaer.

Det er for at sige det mildt rø.... irriterende at jeg ikke kan åbne
disse filer på min PC.

Findes der ikke et program som kan konvertere disse qxd filer til et
mere normalt format, så jeg kan hente det ind i enten Word, Corel
Draw, Paint Sho Pro eller et andet program.

....:Erik

Fra : teknik

Dato : 17-02-03 13:31

Erik Hansen wrote:

> [...]
> mere normalt format, så jeg kan hente det ind i enten Word, Corel
> Draw, Paint Sho Pro eller et andet program.

QuarkXpress kan gemme teksten som Word, RTF og Word Perfect.
Bed Quark brugeren gøre dettte.
Evt. grafik skal så vedlægges særskilt, og du skal selv bygge dokumentet
op i det anvendte program.
Venlig hilsen
--
Villy Erichsen - Systemansvarlig
Ugeaviserne i Hammel

Fra : Erik Hansen

Dato : 17-02-03 15:58

>QuarkXpress kan gemme teksten som Word, RTF og Word Perfect.
>Bed Quark brugeren gøre dettte.

Det er klar det vil være det bedste, men problemet er bare at nogle
producenter laver en CD fra et reklamebureau, og de tænker altså ikke
på at gemme i flere forskellige formatter.

Nogen gange støder jeg også på at det er masseproduceret CD'er med
Quark filer.

Det er lige somom at reklamebureauerne ikke gidder at tage hensyn til
at der findes andet i verden end Quark.

En mulighed var jo at vi købte programmet, men jeg syntes det virker
lidt åndssvagt at købe et sådan program når man normalt kun vil printe
et dokument. Jeg kender ikke prisen på Quark Express, men det er
sikkert ikke helt billigt.

....:Erik

Fra : Villy Erichsen

Dato : 17-02-03 18:10

Erik Hansen wrote:

> [...]
> Quark filer.
>
> Det er lige somom at reklamebureauerne ikke gidder at tage hensyn til

Reklamebranchen har nu engang en standard og den siger Quark - eller
Quark kompatibel. (pdf eller eps)
Quark er platformsuafhængig og man ser stort set aldrig andet fra
reklamebureauer og aviser.
Vil man bruge materialet fra reklamebureauer må man anskaffe sig en Quark
- der koster en herregård - eller InDesign som koster en brøkdel og kan
meget mere. Tilmed konverterer de fleste Quark filer. (er også
platformsuafhængig - dette er vigtigt, da en meget stor del indenfor
branchen bruger Macintosh)
CD´erne du omtaler er alle produceret med henblik på brug i aviser eller
til viderebearbejdelse i et reklamebureau.
Det vil koste en formue at producere noget sideløbende der kan bruges i
Word - og der findes kun ganske få der har interesse i det.
Så du må nok i gang med at kigge efter et program du kan bruge.

Mange er i gang med at skifte til InDesign - heriblandt undertegnede - og
det lover rigtig godt.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Studio Smalbro

Dato : 17-02-03 14:41

du kan også fra kovertere til PageMaker eller InDesign via de medfølgende
konverteringsprogrammer. Det bliver en god konvertering, men nummer 1 er
stadig at købe Quark til PC'en
Kh
Bjørn

Fra : Thomas

Dato : 17-02-03 15:31

"Erik Hansen" <0gffgfdfd0@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere normalt format, så jeg kan hente det ind i enten Word, Corel
> Draw, Paint Sho Pro eller et andet program.

Få dem evt. til at levere det i pdf i stedet for. Det gør det lidt mere
fleksibelt at håndtere.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam
http://www.fastfreeway.dk?ref=11242 Får du trafik nok på hjemmeside?
http://ownz.be/users/Chris/aanmelden.php?referrer=jogt.com Mere trafik?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-02-03 15:24

> [...]

> mere normalt format, så jeg kan hente det ind i enten Word, Corel
> Draw, Paint Sho Pro eller et andet program.

Hvad skal du med filerne?
Bare printe dem ud eller arbejde videre med dem?

/Per

Fra : Erik Hansen

Dato : 17-02-03 15:58

>Hvad skal du med filerne?
>Bare printe dem ud eller arbejde videre med dem?

Nogen gange er det bare en udskrift, andre gange kan det være at vi
skal bruge noget af dokumentet i et andet dokument.

....:Erik

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-02-03 16:39

"Erik Hansen" <0fhdh0@mail.dk> wrote in message

> Nogen gange er det bare en udskrift, andre gange kan det være at vi
> skal bruge noget af dokumentet i et andet dokument.

Hvis du bare skal bruge udskrifter kan en levering i PDF gøre det. Det
skulle du kunne få fra grafikeren.
Du akn også kopiere tekst fra en PDF hvis du køber den fulde version, og
ikke nøjes med readeren.

Hvis du selv skal kunne arbejde videre med dokumentet, kommer du nok ikke
uden om, at investere i et fornuftigt grafisk værktøj (hermed mener jeg
feks. Quark, Indesign, Pagemaker). De kan bringes til at udveksle dokumenter
imellem hinanden på en fornuftig måde. Corel Draw er måske også en mulighed,
men det har jeg ingen erfaring med selv.
Quark er selvfølgelig nummer et, hvis det er det du som regel modtager filer
i.

Pointen er her, at for at grafikeren kan udføre sit arbejde på en fornuftig
måde, er han nødt til at bruge et godt værktøj. De værktøjer han så har til
sin rådighed er de ovennævnte. Alternativet er at bede om at få lavet sine
ting i Word (eller et andet ønsket program). Det vil sætte grafikeren i en
knibe, fordi han så vil være tvunget til at anvende et program som begrænser
hans mulighed for et proffessionelt arbejde. Ting lavet i word kan feks.
ikke sendes til tryk, og der er mange designmuligheder (for slet ikke at
tale om typografisk akuuratesse) der vil ryge sig en tur.

Jeg tror ikke det er ond vilje eller manglende indsigt/fagsnobberi, der er
udslagsgivende. Det er snarere ønsket om at levere et godt produkt.

/Per

Fra : Palle Bruselius

Dato : 17-02-03 17:35

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

>Ting lavet i word kan feks. ikke sendes til tryk, og der er mange
designmuligheder (for slet ikke at
> tale om typografisk akuuratesse) der vil ryge sig en tur.

Det kan de da godt, bl.a. ved at konvertere dem til pdf. At Word så ikke
lige er det program, man skal bruge, hvis man vil lave et ordentlig stykke
grafisk arbejde, er noget helt andet.

Palle

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-02-03 09:54

"Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> lige er det program, man skal bruge, hvis man vil lave et ordentlig stykke

Jeg vil ikke helt stole på words evner til at konvertere til CMYK hvis jeg
skal sende publikationer til tryk med fire farver. Jeg synes heller ikke
understøtningen af spot-farver er helt troværdig...

/Per

Fra : Digit

Dato : 18-02-03 18:26

"Per Christoffersen" ræsonnerede, og skrev d. 17 feb 2003:

> Du kan også kopiere tekst fra en PDF hvis du køber den fulde version,
> og ikke nøjes med readeren.

Det passer ikke. Tekst markeringsværktøj [V] > Kopier.

--
/Digit