Andet multimedie
bentjuul 3670
Transparens i Corel PhotoPaint
Fra : Nielsen

Dato : 13-02-03 15:06

Hej NG

Jeg har problemer med at gemme transparent i PhotoPaint, jeg gemmer dem som
TIF, men det der burde være transparent bliver hvid.

Nogle Ideer??

Nielsen

Fra : jopa

Dato : 13-02-03 15:12

"Nielsen" skrev bla..
> Jeg har problemer med at gemme transparent i PhotoPaint, jeg gemmer dem
som
> TIF, men det der burde være transparent bliver hvid.

prøv med gif

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Nielsen

Dato : 13-02-03 15:39

"jopa" <j@paulsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Nielsen" skrev bla..
> som
>
> prøv med gif

Kan desværre ikke bruges, da det skal bruges til tryk

Nielsen

Fra : KNL DtP

Dato : 13-02-03 15:48

"Nielsen" <bn@formprint.dk> skrev i en meddelelse

> Kan desværre ikke bruges, da det skal bruges til tryk

Kan du ikke merge det hele sammen (altså billedet og baggrunden) og så gemme det som
TIF? TIF understøtter da ikke transparens...?!?

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Nielsen

Dato : 13-02-03 16:35

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Nielsen" <bn@formprint.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke merge det hele sammen (altså billedet og baggrunden) og så
gemme det som
> TIF? TIF understøtter da ikke transparens...?!?

I Adobe Photoshop kan jeg da gemme TIF der er gennemsigtige uden problemer.

Nielsen

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 13-02-03 16:41

Hej Nielsen

Brug maskeværktøjerne (sidder som nr. 2 i bjælken til venstre). Brug evt
trylle pennen til at lave en maske i det hvide felt (der er + og - taster
til denne funktion, leg med dem og find ud af hvordan de fungerer), brug
derefter INVERTER (Ctrl, Shift, I) til at flytte masken fra det hvide felt
til det som gerne skal ses. Gem derefter filen med masken. Så nemt er det
med Corel Photopaint.

Mvh
Anders

Fra : Digit

Dato : 13-02-03 18:40

"Anders Rehhoff" ræsonnerede, og skrev d. 13 feb 2003:

> [...]

> fungerer), brug derefter INVERTER (Ctrl, Shift, I) til at flytte
> masken fra det hvide felt til det som gerne skal ses. Gem derefter

Ja tak, ethvert imaging prog med respekt for sig selv og sin skare af
brugere understøtter native transparens (altså programmets egen xtension).
Kan det gemme tiff med transparens som brugeren spørgsmål handler om?

>Så nemt er det med Corel Photopaint.

Det lød nu ikke særligt nemt.

--
/Digit
"Faktor obskurantos"

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 13-02-03 19:13

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja tak, ethvert imaging prog med respekt for sig selv og sin skare af
> brugere understøtter native transparens (altså programmets egen xtension).
> Kan det gemme tiff med transparens som brugeren spørgsmål handler om?

Nu er det vist tid til at lære noget nyt - eller er det. For mig at se/høre
så har Nielsen et problem med det som vi i den grafiske branche kalder
fritskrabning, dvs et billed eller andet hvor KUN det som man ønsker skal
komme med i den videre produktion, og resten skal "forsvinde"!!! Sådan som
jeg læser Nielsens problem, så har han et TIF billed hvor der er noget hvid
baggrund, og det som han (formoder det er han) ønsker er at få motivet til
at stå alene til brug i et andet dokument, på evt en anden baggrund - eller
tar jeg fejl?

> Det lød nu ikke særligt nemt.

Hvis du har programmet foran dig, og følger anvisningen, så kan du se hvor
nemt det er!!!

Og så dit "kloge" hoved, så vil jeg gerne have en forklaring/udredning fra
dig på hvad TRANSPERANS er, hvis det ikke er fritskrabning eller hvor man
gør et emne "delvist" gennemsigtigt (sådan så man kan skimte underliggende
elementer). For hvis det er det sidste som Nielsen ønsker, så er også dette
MEGET let i Corel Photopaint. Og begge dele kan gemmes som TIF.

mvh
Anders

Fra : jopa

Dato : 13-02-03 19:18

"Anders Rehhoff" skrev bla
For hvis det er det sidste som Nielsen ønsker, så er også dette
> MEGET let i Corel Photopaint. Og begge dele kan gemmes som TIF.

Altid rart at nylære.
Havde indtil dette øjeblik i min uvidenhed troet at de 2 eneste formater der
kan gemme i transperent er gif og png.
Ville egentlig gerne se et eks på at det også kan lade sig gør i tif.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 13-02-03 21:23

Ville egentlig gerne se et eks på at det også kan lade sig gør i tif.

Det er værd at erindre at det er forskellige verdner vi taler om. Gif er til
webben og transparensen opstår når giffen fortolkes af webbrowseren.
Webbrowseren fungerer i princippet lidt ligesom en printer til skærmen - den
fortolker data. Tif er til tryk, og her opstår transparensen i forbindelse
med tolkning gennem printerens rip. En webbrowser og en printerrip er meget
forskellige og de krav der stilles til hvad filformatet skal yde er også
meget forskellige. Hvor det ikke giver mening at laver giffer i mere end 72
dpi, så giver det mening at arbejde med tiffer i 600 dpi eller mere. For at
opnå transparens i forbindelse med filer til tryk, kan man anvende
forskellige strategier - eks klippestier indlagt i en epsfil hvor
fortolkningen af den embeddede postscriptfinformation sker i rippen eller
man kan bruge, eks. InDesign indbyggede funktion til at arbejde med
transparens. Det er stadig nødvendigt med en fortolkning i rippen men
InDesign hjælper til.

kh
Bjørn

Fra : Kurt Lund

Dato : 13-02-03 21:41

jopa skrev:

> [...]
> formater der kan gemme i transperent er gif og png.
> Ville egentlig gerne se et eks på at det også kan lade sig gør i tif.

Mon ikke I taler forbi hinanden?
Så vidt jeg kan se, så taler du om transparens på skærmen, hvor Anders
taler om transparens på tryk - to meget forskellige ting.
Anders glemmer så bare, at TIFF-formatet absolut ikke er beregnet til at
lave gennemsigtighed - derfor er der heller ikke mange programmer, der
understøtter det.
Det eneste program jeg positivt ved kan håndtere det er InDesign 2.0 - og
hvordan det ser ud i en farveseparation tør jeg ikke gætte på.

--
Kurt Lund
- der ikke længere ser indlæg afsendt fra kandu.dk

Fra : jopa

Dato : 13-02-03 21:52

"Kurt Lund" skrev bla..
> Mon ikke I taler forbi hinanden?

Jo jeg har nok ikke nærlæst hans indlæg godt nok.
Er blot så vant til at gruppen diskuterer Computergrafik, og der tænker jeg
automatisk på webgrafik

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 13-02-03 21:55

> prøv med gif
>
>Kan desværre ikke bruges, da det skal bruges til tryk

>Nielsen

Jeg er blevet lidt klogere, ved at efterprøve tingene. Nielsen - det din
trykker kalder transprant eller fritskrabning er beskrevet tidligere. Hvis
du ønsker at baggrunden (den hvide) skal "forsvinde" så kan/skal du lave en
fritskrabning som tidligere beskrevet.

Hvis du ønsker at kunne placere tekst eller lign bag billedet (skal kunne
ses gennem) skal du f.eks. bruge opasiteten (opasity), med denne funktion
kan du tone billedet ned. Du har derefter mulighed for at kunne "skimte"
ting som ligger bag billedet. Jeg nævnte tidligere at du kunne gemme i TIF
formatet og få denne funktion frem. Jeg har nu efterprøvet og det viser sig
at Tif formatet IKKE understøtter det "gennemsigtige" fotografi, men kun en
traditionel fritskrabning. Hvis du skal bruge opasiteten (det nedtonet
billed) til noget som skal "ligge oven på" noget andet, så skal du gemme til
formatet CPT (Corel Photopaint) eller til PSD (Adobe Photoshop) formatet.

> [...]
der
> kan gemme i transperent er gif og png.
> Ville egentlig gerne se et eks på at det også kan lade sig gør i tif.

Jeg vil da gerne sende dig nogle prøver hvis du ikke selv har mulighed for
at lave dem i Photopaint eller Photoshop. Hvis jeg skal det, så send mig en
mail. på artryk@post11.tele.dk

Mvh
Anders

Fra : Digit

Dato : 15-02-03 12:13

> Nu er det vist tid til at lære noget nyt - eller er det. For mig at
> se/høre så har Nielsen et problem med det som vi i den grafiske
> branche kalder fritskrabning

Fritskrabning er en ækel betegnelse. Fritlægning er langt bedre IMO.

> [...]
> er han) ønsker er at få motivet til at stå alene til brug i et andet
> dokument, på evt en anden baggrund - eller tar jeg fejl?

Ja. Han ønsker en transparent tiff.

> Og så dit "kloge" hoved, så vil jeg gerne have en forklaring/udredning
> fra dig på hvad TRANSPERANS er,

Transparens dækker blot over at [x,y] pixel optager den samme farveværdi
eller indexværdi som pixel [x1,y1] med mere eller mindre givne
modifikationer.

Og mester, det staves med et 'a' som i 'transparens'.

> [...]
> underliggende elementer). For hvis det er det sidste som Nielsen
> ønsker, så er også dette MEGET let i Corel Photopaint. Og begge dele

Objektivt set er der ingen forskel på gennemsigtighed, fritskrabning,
fritlægning osv. eftersom disse blot dækker over transparens. Metoderne
hvormed man opnår transparens kan dog variere fra programmel til
programmel; resultatet er principielt det samme.

I øvrigt tror jeg ikke at Corel Paint understøtter transparente tiff'er
eftersom Adoba har overtaget rettighederne efter Aldus som "opfandt"
formatet i 86.

--
/Digit

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 15-02-03 16:25

> I øvrigt tror jeg ikke at Corel Paint understøtter transparente tiff'er
> eftersom Adoba har overtaget rettighederne efter Aldus som "opfandt"
> formatet i 86.
> /Digit

Du snakker som du har forstand til!!!

Fra : Digit

Dato : 15-02-03 17:42

"Anders Rehhoff" ræsonnerede, og skrev d. 15 feb 2003:

> Du snakker som du har forstand til!

Hvad bestrider du? At Adobe staves med et 'e' i stedet for et 'a'?

--
/Digit

"muslinger fra Mols mine damer.."

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 15-02-03 18:40

Din generelle holdning til alle andre programmer end programmer fra Adobe.

Fra : Digit

Dato : 15-02-03 19:03

> Din generelle holdning til alle andre programmer end programmer fra
> Adobe.

...Og hvad er min holdning til disse da?

Det forekom mig logisk at antage Tiff transparency er Adobe regi eftersom
de har opkøbt Aldus og -tilsyneladende- er ved at udviklet et "Adobe
begrænset" format. Hvis Photopaint kan gemme Tiff med transparency info..
jamen det er jo bare peachy.

Og skal vi endelig komme ind på diskussionen om det skal være Prince eller
Cecil, ja så lød din "guide" til trans længere oppe -i mine øre- som en
noget speget affære.

--
/Digit

"Æd de skide muslinger knægt!"

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 15-02-03 20:59

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-02-03 22:07

Anders Rehhoff skrev (for anden gang):

> Du snakker som du har forstand til!

Må vi så lige be' om kammertonen. Denne gruppe plejer at være behagelig
at følge. Det behøver du ikke at ødelægge.

Fra : Nielsen

Dato : 14-02-03 10:32

Tak for de mange svar, nu har jeg da lidt at arbejde videre på. Hvis det
ikke lykkes, vender jeg stærkt tilbage

Nielsen