Hej!
Som fritidsfotograf har jeg tid bøvlet noget med at få detaljer i både skygge og
højlys, når jeg scanner billeder ind. Problemet ligger dels i, at min filmscanners
dynamiske område er lidt for lille (3,2 vistnok) og at især diasfilm har et meget
snævert eksponeringsområde, og derfor næsten altid bruger hele sit dynamikområde
fuldt ud.
En scanning er derfor altid lidt at en ofring - for skal man sigte efter flotte
detaljer i højlyset og så lade skygge blokke ud eller visa versa?
Under justeringen i PS kom jeg til at tænke på, om det ikke var muligt først at
scanne billedet efter højlyset og derefter skyggen, og så kombinere de to billeder i
PhotoShop. Det første forsøg var ret primitivt, og foregik med at jeg manuelt viskede
lidt væk af skyggen i højlysbilledet, så de fine skyggedetaljer i laget lige under
kunne titte frem.
Ved at lege lidt med det, fandt jeg ud af at man kunne kopiere et af billederne ind i
Chanels og oprette en Alfa Kanal og så med Levels hæve kontrasten så meget, at
billedet enten bestod af skygge eller højlys. Resultatet brugte jeg så som en Layer
Mask, så det øverste lag kun bestod af højlys- og mellemtone-detaljer mens den
nederste havde de resterende mellemtoner og skyggen. På den måde kunne jeg nemt hive
detaljer frem fra skyggen, uden at højlyset derved blokkede ud.
Her et quick-eksempel lavet ud fra et gammelt scan (kun ét billede), hvor jeg
justeret højlyset og skyggen med Levels - fremfor at scanne det af to omgange:
http://mclaren.homepage.dk/toneomfang.jpg
.... mit spørgsmål er nu, om der findes en nemmere/bedre både at gøre det på? Evt.
nogle sider med info og hjælp?
--
MVH
Kristian
www.knl-dtp.dk