Andet multimedie
bentjuul 3670
ændre digitale billeders størelse til hjem~
Fra : erik

Dato : 26-01-03 22:27

Hej
I går tog jeg til en fødselsdag nogle digitale billeder, som jeg gerne vil
lægge ud på min hjemmeside.
Alle 40 billeder er "for store" (og er på ca. 7oo kb).
Er der en smart måde at formindske billederne på "i et hug", e.v.t. så de passer til
den
ramme de vil blive vist i?
(det eneste jeg kunne finde ud af, var at "ændre størrelse" (til 40%) og så gemme;
filerne blev på ca 80kb (og det er vel OK); men det er en tung vej og billederne
passer ikke i størelse)

og tak for hjælp
Erik R.N.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 26-01-03 22:39

"erik" skrev:
> Alle 40 billeder er "for store" (og er på ca. 7oo kb).
> Er der en smart måde at formindske billederne på
> "i et hug", e.v.t. så de passer til den ramme de vil
> blive vist i?

En mulighed er at publisere dem via et program beregnet til den slags som
f.eks. Jasc Aftershot (skifter snart navn til Jasc Paint Shop Photoalbum)

http://www.jasc.com/products/aftershot/

Det er et prisbelønnet alt-i-et program til at håndtere digitale photos,
arrangere dem i albums, publisere dem på internet (skaleret til samme
størrelse), tilrette, autokorrigere, udskrive oma.

Mvh, Lars

Fra : PerX ...

Dato : 27-01-03 00:02

In article <3e345286$0$83836$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
fox44REMOVETHIS@mail.dk says...
> [...]
> filerne blev på ca 80kb (og det er vel OK); men det er en tung vej og billederne

http://www.irfanview.com/

Irfanview er et effektivt lille program, som nok primært bruges til at
vise billeder med, men det kan også lave 'batch conversions' - du kan
vælge et eller i tusindevis af billeder og så bestemme hvad der skal ske
med dem, noget så simplet som at convertere fra bmp til jpg fx, men også
scalere dem op og ned, ændre antallet af farver, beskære det etc. Meget
simple.