Hvad skal man spise?
Fra : Cathrine Pedersen

Dato : 10-03-03 14:53

Hej alle.
Der verserer en del rygter om, hvad der er sundt at spise. Dem vil jeg
helst ikke ind på.
Men...der er altså en ting, som de fleste har misforstået: Proteiner
feder altså ikke! Man kan faktisk ikke få for mange proteiner, for dem
man ikke bruger udskilles med urinen. Derimod er kulhydraterne de
største syndere når det kommer til vægttab. Kulhydrater sætter
insulinniveauet i vejret, og når det sker, kan man ikke omdanne den
man man spiser. Det bliver simplethen til rent kropsfedt. Hvis man
f.eks. spiser et stykke brød om eftermiddagen, så er maven fuld af
kulhydrater om aftenen og den mad man spiser der, uanset hvor sund og
nærende den er, er vanskelig at omsætte.
Hovedreglen er; 1 g protein pr. kg kropsvægt om dagen! Så æd bare
løs!
Varme hilsener
Cathrine.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 10-03-03 21:14

"Cathrine Pedersen" <cp@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

> Men...der er altså en ting, som de fleste har misforstået: Proteiner
> feder altså ikke!

Der er altså ikke noget energi i proteiner?

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Jørgen Hess

Dato : 10-03-03 23:04

"Cathrine Pedersen" <cp@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> nærende den er, er vanskelig at omsætte.
> Hovedreglen er; 1 g protein pr. kg kropsvægt om dagen! Så æd bare

Det er korrekt at overskud af proteiner skal bortskaffes. Det sker ved
at leveren omdanner aminosyrerne (Proteiner består af ? forskellige
aminisyrer) til sukker. Og i 1970'erne var diskusionen så om dette
sukker (der altså ikke har været igennem maven/tarmen) påvirker
insulinproduktionen nævneværdigt. Det er denne del af en proteinkur
der er vigtig. Fedtcellerne skal påvirkes af insulin for at optage
fedt. En lavkulhydratdiæt (Sorry the Danish) laver altså en kunstig
lav insulinproduktion. Så ved jeg så ikke om man udskiller sukker i
urinen ligesom en ubehandlet sukkersyge. Et symptom ved en ubehandlet
sukkersyge er stor tørst, og især ved en proteinkur skal man drikke
meget vand. Er det en sammenligning?
mvh
Jørgen