Til dem der søger nye hunde
Fra : JeNyLa

Dato : 08-03-03 13:14

Hej

Hvis I kigger på den gruppe, der hedder dk.marked.privat.dyr så er der
flere, som gerne vil af med deres hunde af den ene eller anden grund. Jeg
har set både blandinger og racerene. bl.a. en golden på 9 mdr.
Men til Jer der tænker på voksne hunde, så undersøg forholdene godt, der er
måske andre grunde til at folk vil af med en hund, end den de lige fortæller
i gruppen.
Venlig hilsen Jette

Fra : R. Ilsøe

Dato : 08-03-03 13:25

> [...]
er
> måske andre grunde til at folk vil af med en hund, end den de lige

Det er der desværre tit!
Specielt når man ser' en hund på feks. 8-10 mdr. -Lømmelalderen... Det er
ofte (ikke altid dog) nogen der ikke kan overskue hunden. Lidt trist folk
ikke sætter sig ind i hvad det kræves. Jeg kan heller ikke forstå hvordan
folk kan sælge unge hunde (under 1 år) pga. "Manglende tid" Ja men hvad
havde de regnet med?? At hunden var et gulvtæppe der lige skulle rystes i
haven af og til? Folk burde sq vide inden de køber hund, at sådan et kræ
kræver tid... Meget tid... Ellers så må de finde en "gulvtæppe-hund" der
ikke kræver så meget. Har nemlig lagt mærke til at det tit er de populære
(og aktive) racer der sælges. De mere rolige og ofte mindre populære racer
formidles sjældent.

Hvis ikke folk er 100% ærlige i deres annoncer, så producerer de jo bare en
kastebold. Man kan lige så godt være ærlig når man sælger sin hund, for der
skal nok være et sted der er parat til at ta' en evt. udfordring op!

Nå, bare lidt surt opstød...

Rinnie
http://www.flatcoated-retriever.dk
http://www.flatcoated-retriever.dk/familie.htm

Fra : Carsten

Dato : 08-03-03 15:18

"JeNyLa" <jenyla@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> måske andre grunde til at folk vil af med en hund, end den de lige

Det skulle tilfældig vis ikke være min Labrador han på 9 mdr. som du
omtaler?

Der er intet galt med min hund, men problemet ligger hos min datter, men vis
mig en gruppe hvor man kan sælge sin børn i stedet for!

Jeg er selv vokset op med hund, bla. Labrador og jeg ved godt hvad det vil
sige at have hund, men ikke hvad det vil sige at have børn i de forskellige
alders trin, det er noget jeg først er ved at finde ud af nu og vil være
forberedt i fremtiden når vores næste kommer.

Jeg er sgu ikke meget for at gå af med ham og det vil give mig et dybt stik
i hjertet den dag han bliver kørt væk af en ny ejer, faktisk så meget at jeg
slet ikke tør tænke på det.

Men det er skide synd for hunden at den skal lukkes ude i bryggerset for at
vi kan få fred i huset.

Jeg har tænkt på at bygge en hundegård til ham, da han tilbringer det meste
af dagen ude i haven, men hvor meget glæde har man af en hund der løber
rundt der ude.

Carsten

Fra : Smat

Dato : 08-03-03 15:30

Hej Carsten.
Det er jo ikke nødvendigvis dig det er myndiget på.
Nu er det her ikke for at være grov, men har I forsøgt at arbejde på at dit
barn og din hund kan finde ud af det sammen?
Du siger det er for at få ro i huset, har I talt med nogle af de mange
"kloge" folk der er god til at finde løsninger. Hvis min hund skulle være
udenfor størstedelen af tiden er jeg bange for at han ville betrangte det
næsten som en gave. Han intet mindre end elsker at være ude. Jeg synes måske
ikke en hundegår er noget dårligt forsøg. Du skal bare huske at være sammen
med hunde også. Din hund har jo altså også en alder for den højst sansynlig
ikke spilder tiden på at stå stille, tror du ikke at bare nogle måneder mere
ville kunne gøre en forskel.
Jeg ved jo ikke hvor gammel din datter er, men på et tidpunkt kan man jo
også snakke med hende om hvordan man omgåes hunde (jeg mener ikke hun
behøver være træls ved din hund, men børn leger jo).
Forstå mig ret jeg synes bare du lyder til at du egentlig meget gerne vil
beholde hunden og så synes jeg der skal kæmpes.

MVH
Margrethe

Fra : skingur

Dato : 09-03-03 00:21

"Smat" skrev d. 08-03-03 15:30 dette indlæg :

> [...]
at dit
> barn og din hund kan finde ud af det sammen?

Kære Carsten
jeg synes, margrethe giver et godt råd. Nu har jeg en eller anden ide
om, at din datter er 4...enten er det noget, jeg digter, eller også har
det stået i et tidligere indlæg. men hvis hun er det, er hun også gammel
nok til, at man kan tale med hende/forklare hende, hvad det vil sige at
have en hund samt være sammen med den i en dagligdag, der skal fungere.
Er hun´med til at gå ture, fodre, lave stimulansøvelser mv...alle de
ting man gør, når "man har hund"? Få hende til at føle et ansvar (det er
ok, selvom man kun er 4...ihvertfald hvis alternativet er 0 hund!) Måske
vil det, at hiún er med i det daglige, få hende til at geare lidt ned.
Biblioteket har gode bøger for børn om det at have hund... forklaringer
på, hvorfor hunden skal have lov at hvile, være i fred mv. Spørg
bibliotekaren!
Om et år er både hund og barn blevet ældre...og forhåbentlig lettere at
være sammen med. Det er en stor beslutning at skaffe sig af med den
ene...det vil altid ligge i baghovedet, er jeg bange for.
Måske tager jeg fejl. Det er et velment forsøg på at hjælpe.
kh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 10-03-03 11:35

> [...]
der er
> måske andre grunde til at folk vil af med en hund, end den de lige

Du har helt ret i at man skal se sig godt for når man vælger en
"genbrugshund" og noget helt andet er at jeg synes man i al fald ikke
som førstegangshundeejer bør vælge genbrugshund da det altså faktisk er
lettere at stå med en hvalp man selv skal præge end at stå med en hund
man faktisk intet aner om hvad har med i bagagen ... jeg er vokset op
med hund og har stort set haft alle hundene fra hvalp dog med undtagelse
af min nuværende Wupper som jeg i marts 2000 hentede på et DB
hundeinternat ... jeg var da hvad jeg vil kalde erfaren hundeejer .. og
viste hvad jeg skulle holde øje med og alligevel har jeg tøsen den dag i
dag nogle ting jeg trods træning, aktivering, motionering, stimulering
osv egentlig ikke kan gøre ret meget ved .. kun konstatere at det i al
fald går bedre og bedre .. men det er en sej omgang og Wuppertøsen har
kostet mig langt mere arbejde , tid mv end nogle af mine andre hunde har
gjort ... så jeg mener helt sikkert ikke at genbrugshunde er for nybagte
hundeejere ..
hejhils fra Ami

Fra : Carsten

Dato : 10-03-03 12:00

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kostet mig langt mere arbejde , tid mv end nogle af mine andre hunde har
> gjort ... så jeg mener helt sikkert ikke at genbrugshunde er for nybagte

Jeg vil da langt heller have en "genbrugshund" direkte fra dens ejere end
fra et hundeinternat.

At ejeren selv prøver at finde et nyt hjem til sin hund siger da en del mere
om hunden og dens ejeren en den som aflevere sin hund i et hundeinternat.

Hundeinternat er for hunde der er langt hen af vejen er blevet opgivet af
deres ejer og har sikkert mange ting som skal rettes op på.
Hvor en ejere som selv søger nyt hjem ofte gør det af kærlighed til dyret og
for at finde en god ny familie til hunden.

Carsten

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 10-03-03 13:13

"Carsten" <howard@NOSPAMadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor en ejere som selv søger nyt hjem ofte gør det af kærlighed til
dyret og
> for at finde en god ny familie til hunden.

Det kan selvfølgelig fint være det forholder sig som ovenstående men det
behøver bestemt ikke altid være tilfældet ... nogle vælger selv at
afsætte vovse fordi de vil spare de omkring 250 -500 kr det rent faktisk
koster at lade sin hund få nyt hjem gennem et DBinternat ...

Du har ret i at en del hunde der havner på internat har en mega tung
bagage med .. men dette kan så sandelig også være tilfældet når man
køber sin genbrugshund privat .. idet ingen som ejeren kan "huske
forkert " når det drejer sig om en hund han gerne vil af med .. køber
man hunden på internat er hunden i al fald tjekket af dyrlæge,
vaccineret og har fået ormekur ... og er det en god internatsejer ja så
har han/hun også dannet sig et billede af hundens psyke(hvilket dog kan
være svært da hunden jo ofte er mærket af det at havne et nyt sted og
har så travlt med at tilpasse sig at den ikke viser sit sande jeg ... En
anden ting at det ved DB internater ikke er hvem som heltst der får en
hund med derfra .. idet man for at få en hund fra et internat faktisk
skal igennem en samtale, ses sammen med hunden og i det hele taget
bliver bedømt om man er "værdig" til at få en hund med hjem ....
hvorimod den private ejer der vil af med sin hund kan være så forhippet
på at komme af med hunden at den ryger med den første og bedste der
melder sig som aftager .....
hejhils fra Ami

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 10-03-03 13:20

Carsten skriver:

> Hundeinternat er for hunde der er langt hen af vejen er blevet opgivet af
> deres ejer og har sikkert mange ting som skal rettes op på.

Hej Carsten!
Hvornår har du sidst været på f.eks. et DB internat og kigget på hundene? Jeg
har besøgt en del af dem, og mener slet ikke du har ret i ovenstående. Normalt
formidler man slet ikke problem-hunde videre, og da slet ikke uden at gøre en
egnet køber opmærksom på situationen. Langt de fleste af de hunde jeg har set,
er faldet i 2 kategorier:

1) Store, unge hunde der bare er glade, og altså store. Folk har typisk ikke sat
sig ind i hvad det vil sige at have sådan en basse i huset, har ikke gået til
træning, og har nu fået nok af ødelagte sko, døre og ulydig hund. Sådanne hunde
vil oftest trives fint, hvis de kommer ud til mennesker der er indstillet på en
stor hund, og som gider beskæftige sig nok med den, så den ikke er
understimuleret, samt give den grundlæggende lydighedstræning.

2) Anden gruppe er hunde der pga. personlige omstændigheder er sat på
internatet, det kan være udlandsophold, flytning, dødsfald osv. Igen vil langt
de fleste af disse hunde passe fint ind i en ny famile, uden nogen form for
adfærdsproblemer. Vi har selv modtaget sådan en "skilsmisse-hund", og ud over
lidt lederskabstræning, har han ikke haft brug for andet en kæl, mad og en sofa
at putte i.

Tror du skal revidere din opfattelse af internater lidt, det er ikke blot et
sted for problemhunde der kræver uendeligt meget af nye ejere, og personalet er
ofte meget opmærksomme på at sætte de rigtige hunde sammen med de rigtige nye
familier. Jeg vil i hvert fald gerne opfordre folk, også 1. gangs hundeejere,
til at kigge nærmere på internaternes hunde, i modsætning til hos private, er
man garanteret en objektiv vurdering af hunden!

Hilsen Dorthe

Fra : pops2

Dato : 11-03-03 10:37

Dorthe Prip Lahrmann <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message news:<3E6C8304.2FF8A53F@hotmail.com>...
> Carsten skriver:

Hejsa!
Nu følte jeg trang til at forsvare internathundene!!! Vi har kun haft
hunde fra internat og de har været de mest fantastiske hunde
overhovedet! For det første er hundene tit så glade for at blive
hentet ud af det der sted (hvor der selvfølgelig bliver sørget for
dem). Der er bare ikke den familiekontakt mange hunde har brug for.
Derfor når de så endelig kommer til et hjem, hvor de bliver elsket og
leget med, så passer de ekstra meget på for ikke at blive sendt afsted
igen! De to hunde, jeg kan huske vi har haft, har været de mest
velopdragne og trofaste hunde jeg har kendt! Jeg kan kun anbefale at
man næste gang kigger forbi et internat, hvis man tænker på at
anskaffe hund!
/Pernille