Matacam
Fra : Rikke Andersen

Dato : 07-03-03 08:51

Hejsa

Som nogen sikkert ved (og andre ikke) har min gamle hund Loppe HD. Han har
sine op og nedture, dvs. dage hvor han ikke er så mobil som man kunne ønske.
De dage han er stiv og lidt halt plejer jeg at give ham en eller to Rimadyl
og så går det. Sidste uge havde han så et par dage hvor han var halt, og
Rimadyl hjalp ikke rigtig.

Min sædvanelige dyrlæge var på ferie så jeg talte med en af de andre, der
gav mig Metacam til Loppe. Jeg fik at vide at der var ganske gode resultater
med dette produkt - og niks weiter. HMMMM jeg drog hjem og læste lidt på
varebeskrivelsen, og det blev jeg ikke specielt klogere af. Det står bl.a.
at man kan forvente effekt i løbet af 3-4 dage, men ikke rigtig noget
omkring varigheden af kuren, for jeg betragter det nærmest som en slags kur
lidt i retning af Artoflex eller Cortaflex som man giver dagligt over en
lang periode.

Men da varebeskrivelsen samtidig indeholder ½ side omkring bivirkningerne er
jeg sådan lidt usikker på denne nye vidunderkur. Og min alm. dyrlæge er
stadig på ferie, så jeg forsøger lige denne vej.

Hvad kender I til Metacam ????

Mange hilsner

Rikke Andersen

Fra : Max Larsen

Dato : 07-03-03 17:23

Hej

Så vidt jeg husker er Metacam et smertestillende middel, så loppe ikke
går og har ondt, det er da godt nok, men det ændrer ikke på loppe's
problem som er HD.

Har du overvejet Glucosamine eller Vitalanimin eller måske at du lærte
noget hundemassage.

Kærligst

Max

Fra : Smat

Dato : 07-03-03 19:35

Hej Rikke

> [...]
kur
> lidt i retning af Artoflex eller Cortaflex som man giver dagligt over en

Det er vel forskelligt hvor lang tid der skal behandles, vi skal behandle i
5 døgn, det er jo også nyt for os. Vi er i gang med 4. døgn. Igår begyndte
jeg at kunne se en hjælp hos Apollo. 5 døgn er det mindste jeg har hørt folk
(altså deres hunde) skulle bruge det. Men ring da og spørg dyrlægen.

> [...]
> jeg sådan lidt usikker på denne nye vidunderkur. Og min alm. dyrlæge er
> stadig på ferie, så jeg forsøger lige denne vej.

De skal i indlægssedlerne skrive alt ned om bivirkninger, det gør det til
noget skræmmende at læse om.
Hvis du læser om Rimadyl vil du faktisk se næsten identiske bivirkninger.
Metacam er et såkaldt NSAID (non steoid antiinflamatorisk drug), det virker
ved at påvirke noget der hedder prostaglandiner, de er med i den proces der
gør at man registrerer smerter, meget forenkelt skrevet. Problemet er bare
at prostaglandiner også er med til at beskytte mavesækken mod det meget sure
miljø, da medicinen ikke er selektiv vil den slå ned på både i maven og i
forbindelse med smerter, derfor vil der kunne opstå bivirkninger der har
relation til mave-tarmsystemet. Jeg ved ikke om det her giver nogen mening,
det er meget forenkelt skrevet, bare et forsøg på at forklarer det lidt.
Jeg ved ikke om du selv engang i mellem anvender smertestillende medicin fx
indeholdende ibuprofen (fx. ipren, ibumetin ) disse er også NSAID præparater
og mange af bivirkningerne vil være de samme.
Man undgår i høj grad bivirkningerne hvis man giver medicinen sammen med
mad, hvilket du højst sansynligt gør ved din hund.
NSAID præperater er ikke noget nyt hokus pokus det er en gammelkendt
medicingruppe der er velafprøvet, så en ny vidunderkur vil jeg ikke kalde
Metacam.

Håber ikke jeg har gjort forvirringen større.

MVH
Margrethe