Hundefløjte; Frekvens? (Hz)
Fra : Kenneth / Wide

Dato : 06-03-03 17:50

Hejsa,

Jeg har forgæves prøvet at finde ud af, hvor højt en hundefløjte kan fløjte,
ved henvendelse til forskellige dyrehandlere samt dyrlæger. Er der nogle der
ved hvad freksens (Hertz) en hundefløjte benytter?

/Kenneth

Fra : Line

Dato : 06-03-03 18:04

"Kenneth / Wide" wrote

> [...]
der
> ved hvad freksens (Hertz) en hundefløjte benytter?

Hejsa Kenneth.

Det varierer vist lidt fra fløjte til fløjte, men så vidt jeg ved, er det
sår`n cirka 5-6000 hz - eller i hvert fald i det område.

Mvh. Line

Fra : Kenneth / Wide

Dato : 06-03-03 19:34

> Hejsa Kenneth.
>
> Det varierer vist lidt fra fløjte til fløjte, men så vidt jeg ved, er det
> sår`n cirka 5-6000 hz - eller i hvert fald i det område.
>
> Mvh. Line

Man kan da ikke høre en hunde fløjte? Så vidt jeg er orienteret så man
mennesked høre op til omkring de 20.000Hz, hvilket vil give at frekvensen
for fløjten på ligge over dette niveau.

/ kenneth

Fra : Kenneth / Wide

Dato : 06-03-03 19:48

Prøver lige igen - det var da næsten ulæseligt:

------

Man kan da ikke høre en hunde fløjte? Så vidt jeg er orienteret, så kan
mennesket høre op til 20.000Hz, hvilket vil betyde at frekvensen
for fløjten, må ligge over dette niveau.

/ kenneth

Fra : Line

Dato : 06-03-03 20:24

"Kenneth / Wide" wrote:

> Man kan da ikke høre en hunde fløjte? Så vidt jeg er orienteret, så kan
> mennesket høre op til 20.000Hz, hvilket vil betyde at frekvensen
> for fløjten, må ligge over dette niveau.
>
> / kenneth

Hejsa.

Oooooh, nu faldt tiøren: du mener de "lydløse" hundefløjter! Aha, ja der kan
jeg nok ikke hjælpe dig......
Men det må vel være mellem de 20.000 hz, som mennesket kan opfatte, og
60.000 hz, som hundene kan opfatte, så - måske omkring 40.000 hz? Bare et
gæt....

Mvh. Line

Fra : Kenneth / Wide

Dato : 06-03-03 21:25

> [...]
> Men det må vel være mellem de 20.000 hz, som mennesket kan opfatte, og
> 60.000 hz, som hundene kan opfatte, så - måske omkring 40.000 hz? Bare et

lol - jeg, det glemte jeg lige at skrive - ops

Ved du om der findes et hertz niveau der er smertefuld eller direkte
smadelig for hunden?

/ Kenneth

Fra : Peter Brown

Dato : 06-03-03 22:11

Dette link giver måske ikke et direkte svar på dit spørgsmål, men viser da i
hvilken retning......
http://www.dr.dk/jagtenpaa/211100/faktasub06.htm

Peter

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-03-03 03:39

> [...]
der
> ved hvad freksens (Hertz) en hundefløjte benytter?

Hej Kenneth

Med en rimelig stor usikkerhedsmargin, men hvis jeg ikke husker helt galt,
plejer de vist at ligge fra ca 23KHz til ca 33 KHz. Der findes ikke mig
bekendt nogen direkte smertegrænse for tonens højde, altså frekvensmæssigt,
men volume mæssigt, er en anden sag, og den varierer så til gengæld i takt
med frekvensen. Dette varierer også meget fra race til race, da ikke alle
hunde hører lige godt i alle områder. hunde har det lige som mennesker der,
de kan være svagthørende i visse toneområder, men høre udmærket i andre.

Til gengæld ville jeg gerne tilføje lidt til dine spørgsmål, da jeg har haft
en forløjerlig oplevelse med en af mine egne hunde. Kan hunde, eller dyr i
stil med hunde, kommunikere med stemmen i ultralydsområdet, altså højere end
vi kan høre.

M.V.H....Benny..

Fra : Kenneth / Wide

Dato : 07-03-03 07:54

Hejsa,

Jeg takker for jeres svar, som bekræfter det jeg troede (Mellem 25kHz-35kHz)

Venlig Hilsen

Kenneth Poulsen

Fra : Pia J

Dato : 07-03-03 08:50

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message news:3e6806d7$0$52189

> [...]
> en forløjerlig oplevelse med en af mine egne hunde. Kan hunde, eller dyr
> stil med hunde, kommunikere med stemmen i ultralydsområdet, altså højere

Elefanter kan kommunikere på en meget lav frekvens som vi mennesker heller
ikke kan høre. Selv kan de vist høre signalerne på flere km afstand. Så
hvorfor ikke også andre dyr? Spørsmålet er, om nogen har tænkt på at måle
efter.

:Pia

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-03-03 04:00

Hej Pia

Ja jeg var klar over elefanterne kommunikerer over lange afstande med
infralyd. Så forresten en udsendelse engang, hvor man ville prøve at
hidkalde elefanterne. Så det skulle transportere højttaleren på en
folkevognsbus, det så skægt ud, højttaleren var større end bilen .

Men jeg havde nogle sjove oplevelser i Zoo, da der var disse Hyænehunde.
Den ene af disse, og mig hund opførte noget af et sjov, hvergang vi kom
forbi, så det kunne egentligt være skægt at vide, hvad pokker sagde de til
hinanden. Det var den samme Hyænehund hver gang, og det spillede ingen
rolle om den lå og boblede. Den kom straks hen til glasset, og så sprang den
op af glasset, og det samme gjorde min hund. Jeg er faktisk temmelig sikker
på, at hvis de mødtes uden glas, så ville Zoo blive en Hyænehund fatigere,
eller også blev jeg en hund fattigere, for jeg er rimelig overbevist om, at
det ikke var et udtryk for kærlighed ved første blik. Jeg syntes det
lignede, at de begge sagde, jeg er på ingen måde vegetarianer, og jeg kan
lide dig ( bogstaveligt talt ), mente vist, " Du er lige til at spise "

M.V.H.....Benny..

Fra : Per, Odense

Dato : 07-03-03 12:17

I news:b47u6h$ru4$1@sunsite.dk , skrev Kenneth / Wide
<kenneth@usage.biz> , bl.a. :
> [...]
> fløjte, ved henvendelse til forskellige dyrehandlere samt dyrlæger.
> Er der nogle der ved hvad freksens (Hertz) en hundefløjte benytter?

Hej
Her er lidt om de forskellige frekvenser.

http://www.netnatur.dk/bruger/side_vis.pl?site=netnatur&omraade=Nethunden/Dr
essur/Arkiv/&side=Fl%f8jtende%20ligegyldigt&state=side_bruger_vis
--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen