ledninger/stød/hunde ?
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-03-03 10:09

blev lige lidt nysgærig, har nogen prøvet at deres hund bed i en
ledning og fik stød ? og hvad skete der ? hvor alvorligt er det hvis
det sker ? og hvad gør man hvis det skulle ske?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-03-03 10:12

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> escribió

> blev lige lidt nysgærig, har nogen prøvet at deres hund bed i en
> ledning og fik stød ? og hvad skete der ? hvor alvorligt er det
hvis
> det sker ? og hvad gør man hvis det skulle ske?

Ja det er jo ikke hunde jeg kan fortælle om, men engang holdt vores
ovn fuldstændigt op med at virke og hver gang vi prøvede at tænde for
den, slog fejlstrømsrelæet fra i hele huset. Da vi fik bikset ovnen
ud og kigget bag den, vidste det sig at en lille mus havde tygget sig
igennem ledningen og havde dræbt sig selv ved det kraftige stød. Det
var ikke hverken et behageligt syn eller en behagelig lugt.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-03-03 11:19

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

> blev lige lidt nysgærig, har nogen prøvet at deres hund bed i en
> ledning og fik stød ? og hvad skete der ? hvor alvorligt er det hvis
> det sker ? og hvad gør man hvis det skulle ske?

Vores flat gnavede ledningen til videoen over da hun var hvalp, men hun fik
underligt nok ikke stød.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Ladycatwoman

Dato : 05-03-03 13:21

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> blev lige lidt nysgærig, har nogen prøvet at deres hund bed i en
> ledning og fik stød ? og hvad skete der ? hvor alvorligt er det hvis
> det sker ? og hvad gør man hvis det skulle ske?

Tja 2 mobilladere, ledning til højtalere, ledning til radio er bare nogle af
de ting med strøm i, som Cujo smagte på, da han var lille. Han lever i
bedste velgående, men det var nok også meget heldigt, at de fleste ting var
med lav strømstyrke. Radioledningen var dog med 220 Volt - og her ville man
bare give ham lidt musik, når han var alene hjemme .

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-03-03 14:07

> [...]
>med lav strømstyrke. Radioledningen var dog med 220 Volt - og her ville man
>bare give ham lidt musik, når han var alene hjemme .

,,,,,,,,ok så er i kernekunder nede i Merlin Men det kunne være
spændende at høre om en hund dør af at få 220 volt ? om om nogen har
set det ske, for selv om ledningen er tygget over når man ikke var
hjemme så er det jo ikke sikkert at den har fået stød, for så ville
sikringen vel være røget eller hvad ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-03-03 15:09

> [...]
> set det ske, for selv om ledningen er tygget over når man ikke var
> hjemme så er det jo ikke sikkert at den har fået stød, for så ville

Min ringe kendskab til 230V inst. siger mig at hvis hund ikke har fået stød
er der god chance for at sikringen er røget, da strømmen så er gået gennem
sikringen og ikke hunden.

Hvis hunden har fået stød kan HFI relæet være slået fra, men det er kun hvis
der har været afladning til jord.

Fra : Ann K.

Dato : 05-03-03 15:26

Hejsa.
Har heldigvis aldrig selv oplevet at mine hunde (eller katte) har
gnasket i ledninger... men har fået at vide af dyrlægen at der for
hvalpe og ældre hunde kan være en stor risiko for hjertestop
Var jeg Lars, ville jeg sætte den standerlampe, han taler om, op på
loftet mens hunden stadig er hvalp og kan finde på at tygge, ganske,
gnave i alt... Når hunden er blevet ældre og har lært ikke at gøre
dette, så kan lampen sagtens sættes frem igen Computerledninger kan
sikres (nogenlunde) ved at bruge et armeret plastrør (ligesom
blikkenslagere bruger - aner ikke hvad det hedder!)... det er svært at
tygge igennem, hvis vovse da ellers finder på det....

Mvh Ann

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-03-03 18:32

> [...]
> ledning og fik stød ? og hvad skete der ? hvor alvorligt er det hvis
> det sker ? og hvad gør man hvis det skulle ske?

Hej Punish

Dyr har en besynderlig evne. De kan mærke strømmen, så det gør at de
temmelig ofte kan spise al isolering på en 230 volt ledning, og der er ikke
kun tale om den ene, nej begge, uden at få stød, og uden at kortslutte dem.
Så hvis man vil kigge efter, så gå forsigtigt frem. Jeg har set en kanin,
der helt havde fjernet isoleringen, der lå kun kobber på gulvtæppet, men der
havde ikke været problemer med strøm. Nej jeg har ikke set dem få stød, men
til gengæld en kat, som sprang ind i højspændingen på et TV, og er du kat,
så tro mig, lad være med at prøve.

M.V.H....Benny..

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 05-03-03 19:35

> [...]
men
> til gengæld en kat, som sprang ind i højspændingen på et TV, og er du kat,

Jeg ville nu alligevel ikke tage nogen chancer!!! Jeg har selv prøvet at få
stød af en tændt forlængerledning som jeg ville samle op for at lægge væk,
og tog selvfølgelig på selve stikket (jeg må nok lige her tilføje at jeg
altså ikke var særlig gammel ), hvilket resulterede i at jeg fik stød 2
gange efter hinanden, og her var der ikke noget HFI-relæ der reagerede på
det. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, og jeg er ikke et sekund i tvivl
om at et sådan stød sagtens vil kunne svitse en hund til døde.
Så om et dyr kan mærke strømmen inden den får stød eller ej, lad være med at
tage nogen chancer!!!

Mvh
Susanne

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-03-03 21:54

On Wed, 5 Mar 2003 19:34:37 +0100, "~ Susanne ~"
<MunkeboSLETVENLIGSTDETTE@post6.tele.dk> wrotd:

> [...]
>om at et sådan stød sagtens vil kunne svitse en hund til døde.
>Så om et dyr kan mærke strømmen inden den får stød eller ej, lad være med at

,,,,,,,ja jeg har også prøvet det og det er absolut ikke sjovt ! men
det kunnevære intersant at vide om hunde er mere eller mindre følsomme
over for stødet end vi mennesker er ?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-03-03 22:51

"~ Susanne ~" <MunkeboSLETVENLIGSTDETTE@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> om at et sådan stød sagtens vil kunne svitse en hund til døde.
> Så om et dyr kan mærke strømmen inden den får stød eller ej, lad være med

Hej Susanne

Nej det skaber respekt, selv har jeg ikke haft problemer med det, det er
sket et par gange, men det kildede lidt i fingrene, men ellers ikke noget.
Men altså, brændt kat, kors hvor det stinker, og et blåt glimt, der kunne
lyse en halv by op.

M.V.H....Benny..

Fra : skingur

Dato : 17-03-03 23:22

hej
Hunde og stød...min mormor havde i tidernes morgen en puddel, der fik et
gevaldigt stød. Den blev ret sær efter det...bidsk og agressiv. (Nu skal
det siges, at alle min mormors hunde har været ret sære, så måske var
den blevet det alligevel...)

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-03-03 21:52

On Wed, 5 Mar 2003 18:32:04 +0100, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk>
wrotd:

> [...]
>til gengæld en kat, som sprang ind i højspændingen på et TV, og er du kat,

,,,,,,,,,,,,,jeg er ikke kat men har nu ikke tænkt mig at prøve
aligevel der skulle vist være rimmeligt meget bål på strømmen netop
der har jeg hørt

men det andet var da meget intersant det kan jo være at de kan mærke
det begynder at summe jo tættere de når ind til ledningen !?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-03-03 23:12

> [...]
>
> men det andet var da meget intersant det kan jo være at de kan mærke
> det begynder at summe jo tættere de når ind til ledningen !?

Hej igen

Langt længere, det er åbenbart en form for naturkraft for dem, som de
instinktivt ved hvordan de skal behandle. Som jeg beskrev kaninen, ingen
isolering efterladt, alt kobber lå urørt. Hvordan gør en kanin det. Vi kan
ikke engang lægge kobberet, hvis vi prøvede. Ikke engang uden strøm på,
hvordan får en kanin så kobberet til at blive liggende. Hvorfor bliver den
ved ledningen, når de flygter hvis strømmen fra jorden bliver kraftigere.
Jeg gætter på, fordi den i ledningen er stabil, og den fra jorden varierer,
og så har dyr åbenbart en faremåler der siger, over dette niveau, løb som
bare pokker. Det gør at, områder som rammes af jordskælv som regel tømmes
for dyr, før skælvet, burfugle og andre indespærrede dyr, bliver helt vilde.
Ikke så mærkeligt, de er jo ved at dø af skræk. Det mener man skyldes store
elektriske udladninger fra jorden, men den almindelige videnskab har det
vist med at være lidt tungnem, og hårdnakket benægte alt, hvad de ikke selv
har fundet på. De kan dog ikke forklare hvorfor dyrene flygter, og
indespærrede dyr går helt banana.

M.V.H....Benny..