Stofa + DI-604
Fra : Lasse Bigum

Dato : 02-03-03 17:33

Hej,

Vi er 2 fyre som er flyttet i lejlighed sammen i Aalborg og i den anledning
skulle vi selvfølgeligt have os noget internet. Valget faldt på Stofa
FlatRate fremfor ADSL pga. Stofa var billigere. Nu nytter det jo så ikke
noget at 2 personer med 4 computere i alt kun kan være på én af gangen, så
vi skulle hurtigst muligt investere i en router, og valget faldt på en DLink
DI-604 som ankom kort efter.
Jeg stod for at sætte den op, og det voldede lidt problemer lige i starten,
men jeg fik det op og køre vha. "Dynamic IP"-indstillingen. Vi var ret glade
for den til at starte med, den lod til at køre uden problemer, men det
varede kun kort.

Vi er begyndt at opleve problemer med at den mister forbindelsen til
internettet med jævne mellemrum, og det er selvom der er trafik på
forbindelsen. Dette er YDERST generende og belastende. Vi er nødt til at gå
ind på routeren webinterface og trykke på "Reboot" for at den genopdager
forbindelsen, hvorpå vi skal ind på signon.stofanet.dk for at logge os på
igen. Dette medfører at vi mister forbindelse til IRC, ICQ og alt andet.

Jeg ville høre om andre har haft lignende problemer, og forhåbentligt har
fundet en løsning på det eller har nogle forslag? Jeg har søgt på nettet
efter hjælp, men der lod ikke til at være mange der har haft de samme
problemer.

MVH
Lasse

Fra : Lars

Dato : 02-03-03 18:19

> [...]
glade
> for den til at starte med, den lod til at køre uden problemer, men det

Jeg har sat det op for flere og det køre fint. Er det på WAN siden i bruger
Dynamic IP? hvis ja, hvorfor?

lars

Fra : Lasse Bigum

Dato : 02-03-03 19:18

> starten,
> glade
>
> Jeg har sat det op for flere og det køre fint. Er det på WAN siden i
bruger
> Dynamic IP? hvis ja, hvorfor?

Ja, vi bruger Dynamic på WAN siden. Som jeg forstår det får man ikken fast
IP fra dem, så derfor skal man sætte det op med Dynamisk IP. Vi har Stofa
FlatRate hvis det ændrer noget?

Skriv ENDELIGT hvordan du har sat det op, det går os virkeligt på nerverne i
og med at det går ned hele tiden.

/Lasse

Fra : Freddy Nielsen

Dato : 02-03-03 22:54

"Lasse Bigum" <Lasse@hardwareonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> FlatRate hvis det ændrer noget?
>
> Skriv ENDELIGT hvordan du har sat det op, det går os virkeligt på nerverne

Hej Lasse

Dit spørgsmål hører vel egentlig hjemme i dk.edb.netvaerk. Der tror jeg du
har større chance for at få hjælp, idet der har været mange tråde omkring
netop DI-604.

Men her kommer alligevel mit bud. Du bør checke om du har den nyeste
firmware. Der var problemer med 1.61, så hvis du har den er det sikkert
forklaringen. Den nyeste hedder 1.62, og der skulle efter sigende være en
helt ny på vej.

Jeg bruger også en DI-604 med dynamisk IP på WAN siden uden problemer.

mvh
Freddy

Fra : Lasse Bigum

Dato : 03-03-03 01:50

> Dit spørgsmål hører vel egentlig hjemme i dk.edb.netvaerk. Der tror jeg du
> har større chance for at få hjælp, idet der har været mange tråde omkring
> netop DI-604.
Har netop posted den der også.

> [...]
> firmware. Der var problemer med 1.61, så hvis du har den er det sikkert
> forklaringen. Den nyeste hedder 1.62, og der skulle efter sigende være en
Jeg har installeret 1.62 build 6, tror ikke den fåes nyere?

> Jeg bruger også en DI-604 med dynamisk IP på WAN siden uden problemer.
Sammen med hvad? Stofa også?

Jeg kunne evt. tro at det var det der MAC-halløj den ikke var glad for, har
trykket på den så mange gange nu at jeg ikke ved hvad den står til, den
oprindelige indstilling eller min computers MAC.

/Lasse

Fra : Lars

Dato : 03-03-03 10:20

> [...]
> trykket på den så mange gange nu at jeg ikke ved hvad den står til, den
> oprindelige indstilling eller min computers MAC.

Hvis du er kommet på, så har det ikke noget med MACen at gøre. Du skal bare
have registeret den MAC hos STOFA og så burde det fungere. Husk ikke at sige
at du bruger en router, da man ikke må dele stofa til flere PCer.

Har I prøvet at køre med en PCer direkte på kabelmodemet. Det kunde jo også
være en dårlig forbindelse. Du skriver også at du skal ind på signon for at
af forbindelse, prøv at forlænge din logout tid til 2 timer.

lars

Fra : Lasse Bigum

Dato : 03-03-03 17:41

> [...]
sige
> at du bruger en router, da man ikke må dele stofa til flere PCer.
Ok, øv bøv, det ville da have været en nem løsning
Ved godt man ikke må bruge router mm. man har et familie-abbonnement eller
sådan noget.

> [...]
at
> af forbindelse, prøv at forlænge din logout tid til 2 timer.
Har prøvet at køre uden router, så virker det vist fint nok, men det har vi
aldrig gjort i mere end maks 1 time, så har vi smidt routeren på igen

Log-out tid? Hvor gør man det?

MVH
Lasse

Fra : alias

Dato : 03-03-03 17:56

Hej Lars

Det undrer mig at du ikke bare valgte Stofanets familieopkobling til kun 25
kr. ekstra om måneden for op til 5 Pc.´er samtidig på nettet ???så skulle du
bare have købt en switch, det har du nok en grund til. Jævnf. betingelserne
må du dog kun bruge opkoblingen til en PC medmindre du har
familieopkobling!!!så pas på du ikke bliver blacklistet Idletiden kan
du sætte til uendelig inde på deres hjemmeside.

Mvh.

Fra : Lasse Bigum

Dato : 03-03-03 18:30

> [...]
> familieopkobling!!!så pas på du ikke bliver blacklistet Idletiden kan
> du sætte til uendelig inde på deres hjemmeside.

Familie: Ja, korrekt, men 25 kr/md over 2 år bliver altså til mere end hvad
1 router koster, og den har man så for tid og bestandighed og kan bruges med
andre abbonnementer og samtidig som en lille switch.

Blacklistet: Hvad kan de gøre ved det?

Idle: Jeps, har lige opdaget det og været inde og ændre det, men tak....

/Lasse

Fra : Lars

Dato : 03-03-03 22:00

Og hvordan er det lige STOFA vil finde ud af at der er mere end en PC på af
gangen? Hvis det er muligt så vil jeg gerne vide hvordan, for det er vel
ikke forbudt at sætte en router op?

> [...]
med
> andre abbonnementer og samtidig som en lille switch.

Bede dig om at skifte udbyder :) men det er der jo ikke mange kunder i

Fra : Benny Amorsen

Dato : 04-03-03 16:54

Lars> Og hvordan er det lige STOFA vil finde ud af at der er mere end
Lars> en PC på af gangen? Hvis det er muligt så vil jeg gerne vide
Lars> hvordan, for det er vel ikke forbudt at sætte en router op?

Hvorvidt det er tilladt at sætte en router op skal jeg ikke kunne
sige, men rent teknisk er det relativt enkelt at genkende
NAT-gateways, og også at lave et rimeligt gæt på antallet af maskiner,
der benytter den.

Man kan starte med at kigge på TTL-værdier, da de fleste NAT-gateways
trækker een fra (nøjagtigt som en almindelig router). Derfra kan man
så kigge på TCP-sessioner. Man kan ud fra TCP sequence numbers
vurdere, hvorvidt hver enkelt session kommer fra en af de maskiner man
allerede har opdaget, eller om der er tale om en man endnu ikke har
talt med.

Prøv evt. at læse dette:

http://www.research.att.com/~smb/papers/fnat.pdf

Venlig hilsen