Hvilket grafikkort skal jeg vælge??
Fra : Brian Andersen

Dato : 27-02-03 13:39

Hej,

Jeg er på jagt efter en flok billige skærmkort, og jeg har derfor
været inde på edbpriser.dk for at tjekke priser og typer, men jeg er
kommet lidt i vildrede, og har derfor behov for jeres råd og
vejledning.

Bør jeg købe grafikkort baseret på GeForce 4 MX440, GeForce 3 Ti1200,
Radeon 7500 eller Radeon 9000?? Årsagen til at det skal være blandt
disse kort er, at prisen ikke må overstige 900 kr. pr. kort og så er
det jo lidt ældre kort, man skal vælge imellem. Jeg regner med at
vælge et kort med 128 MB RAM.

Hilsen
Brian

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 27-02-03 14:13

Brian Andersen skrev: (messageID: <news:824b3735.0302270438.41d94d54
@posting.google.com>)

> [...]
> disse kort er, at prisen ikke må overstige 900 kr. pr. kort og så er
> det jo lidt ældre kort, man skal vælge imellem. Jeg regner med at

Det afhænger jo af hvad de skal bruges til.

Jeg antager, at der er tale om pcere primært til kontorapplikationer etc.
I så fald denne antagelse er korrekt, vil jeg anbefale Radeonkort (f.eks.
9000). Disse udmærker sig nemlig ved at have en fremragende
billedkvalitet - omend ikke helt på højde med Matrox, men ihvertfald
bedre end Geforce (IMO).

Et godt alternativ kunne være Matrox G450 eller G550. Disse har dog ikke
128Mb RAM, men er du også sikker på, at der er behov for det(?)

--
Kasper Damkjær

http://damkjaer.net/
- nu med mere brun!

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-02-03 14:31

Kasper Damkjær wrote:
> Jeg antager, at der er tale om pcere primært til
> kontorapplikationer etc.

Ditto.

> I så fald denne antagelse er korrekt, vil jeg anbefale
> Radeonkort (f.eks. 9000). Disse udmærker sig nemlig
> ved at have en fremragende billedkvalitet

Og køber man fx Sapphire, så er der passiv køling,
dvs. ingen støj fra dem i hvert fald.

Billede mv:
<http://www.sapphiretech.com/vga/9000.asp>

Priser:
<http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017897>

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Brian Andersen

Dato : 27-02-03 15:20

Jeg må indrømme, at grafikkortene ikke alene skal bruges til
kontorpgrammer. De skal i hverdagen bruges til kontorprogrammer,
men der er planer om i enkelte weekender at lave dem om til en
form for netcafé, så de skal også bruges til spil. Fx. Battlefield
1942 og demoen af Delta Force Black Hawk Down og andre spil af den
type.

Brian

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-02-03 16:02

Brian Andersen wrote:
> [...]
> til spil. Fx. Battlefield 1942 og demoen af Delta Force
> Black Hawk Down og andre spil af den type.

Det kan disse grafikkort sagtens køre, men vil du have
mere 3D performance, så se fx. på Geforce3 Ti200:
<http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364627892>

3D benchmark:
<http://www.tomshardware.com/graphic/20020418/vgacharts-01.html>