Morbus Chron
Fra : uwb

Dato : 27-02-03 09:33

Er der nogen der har nogle gode råd, eller ved noget om behandling
/resultater af sygdommen Morbus Chron i udlandet eller herhjemme. Gode råd
modtages

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-02-03 11:49

uwb wrote:
> Er der nogen der har nogle gode råd, eller ved noget om behandling
> /resultater af sygdommen Morbus Chron i udlandet eller herhjemme.
> Gode råd modtages

det er lidt nemmere hvis du helt konkret beskriver sygdomsforløbet og
eventuelle behandlinger......

det eneste jeg konkret kan sige om MC er at den er uhelbredelig, men ligesom
CU(Colitis Ulcerosa) kan den pludselig gå i sig selv.......
når man behandler begge sygdomme så symptombehandler man for at slå
betændelsestilstanden ned.... ofte med celledræbende midler.....

operativt kan man ikke helbrede MC (men det kan man med CU), så når der
bliver opereret fjernes så lidt som muligt af det inficerede område.....

spørg gerne mere konkret ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-02-03 12:08

Sabina Hertzum wrote:

> operativt kan man ikke helbrede MC (men det kan man med CU), så når der
> bliver opereret fjernes så lidt som muligt af det inficerede område.....

Ikke helt enig. Jeg har ikke haft tilbagefald i de 14 år, der er gået,
siden min operation, og det kan man vel godt kalde at være helbredt
(selvom risikoen for tilbagefald stadig er der).

> spørg gerne mere konkret ;)

Her er jeg til gengæld helt enig. Jeg vidste simpelthen ikke, hvad jeg
skulle svare på indlægget. Også fordi jeg har på fornemmelsen, at såvel
sygdomsforløb som helbredelsesmetoder og -succes kan variere meget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-02-03 12:41

Kim Ludvigsen wrote:

> Ikke helt enig. Jeg har ikke haft tilbagefald i de 14 år, der er gået,
> siden min operation, og det kan man vel godt kalde at være helbredt
> (selvom risikoen for tilbagefald stadig er der).

sålænge der er risiko for tilbagefald, så er man jo ikke helbredt vel ;)
for mit vedkommende er jeg jo helbredt nu..... jeg har risiko for pouchitis
men ikke colitis mere...
som jeg også skrev så er der altid chance for at sygdommen går i sig selv,
og man aldrig får et nyt udbrud.... den chance er der ved begge sygdomme,
men det er ikke ensbetydende med at man er helbredt... det er bare held, så
at sige....... :)

helbredt for mig (og sådan generelt) betyder at sygdommen er væk fra
kroppen, og at man ikke får nogen medicin til at behandle den...... :)
sålænge man lever med risiko for tilbagefald... så er sygdommen jo ikke væk
:)

> [...]
> skulle svare på indlægget. Også fordi jeg har på fornemmelsen, at
> såvel sygdomsforløb som helbredelsesmetoder og -succes kan variere

kan det jo også.... sygdommene, også inden for den enkelte, er lige så
varierende som de mennesker der bærer den..... derfor kan man aldrig vide
hvad der virker og hvorfor..... det handler meget om at prøve sig frem,
desværre :)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-02-03 13:17

Sabina Hertzum wrote:

> helbredt for mig (og sådan generelt) betyder at sygdommen er væk fra
> kroppen, og at man ikke får nogen medicin til at behandle den...... :)
> sålænge man lever med risiko for tilbagefald... så er sygdommen jo ikke væk

Det vil sige, at man aldrig bliver helbredt for lungebetændelse og en
brækket arm? Næh, du prøver bare at distancere dig med din
letvægtsbetændelsestilstand i forhold til den slemme Crohn

Hvordan er det egentligt gået med dit hjemmesideprojekt? Jeg syntes
ikke, jeg har set dig reklamere for det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : John Sahl

Dato : 27-02-03 14:07

Kim Ludvigsen wrote:
> Hvordan er det egentligt gået med dit hjemmesideprojekt? Jeg syntes
> ikke, jeg har set dig reklamere for det.

Shh, det er min skyld. Jeg har ikke haft tid til at sætte serveren
ordentligt op til det. Det kommer snart.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-02-03 14:22

Kim Ludvigsen wrote:

> Det vil sige, at man aldrig bliver helbredt for lungebetændelse og en
> brækket arm? Næh, du prøver bare at distancere dig med din
> letvægtsbetændelsestilstand i forhold til den slemme Crohn

lunge betændelse og brækkede arme kan du ikke sammenligne med disse
sygdomme.... og jeg gengiver iøvrigt udelukkende hvad jeg har fået at vide
af diverse læger gennem de sidste 4 år.....
og letvægtsbetændelsestilstand?? næ du*G* den holder ikke...... der er intet
letvægts omkring noget der kræver fjernelsen af et helt organ ;)

snippede lige følgende fra www.ccf.dk
om chrons

Hvad betyder det, at sygdommen kaldes kronisk ?
En akut sygdom, som f.eks. influenza, har et hurtigt forløb over nogle dage
eller uger, og derefter er man rask. En kronisk sygdom forsvinder ikke, men
kan dog have gode perioder, hvor man ikke mærker sygdommen, og dårlige
perioder hvor symptomerne bryder ud igen. Crohns sygdom har man hele livet,
men gode perioder uden symptomer veksler med perioder med symptomer.

Kan Crohns sygdom nogensinde forsvinde helt ?
Vi kender ingen behandling hverken medicinsk eller kirurgisk, som kan
helbrede Crohns sygdom. Dette betyder, at den medicinske behandling går ud
på at dæmpe sygdomsaktiviteten i lange perioder. Kirurgisk behandling med
fjernelse af det syge tarmstykke kan give lange symptomfrie perioder.

om colitis..

Hvad betyder det, at sygdommen kaldes kronisk ?
Kronisk betyder, at sygdommen har et ofte årelangt forløb. Dog er det sådan,
at sygdommen i de fleste tilfælde (ca. 80 %) vil være præget af korte
perioder med aktivitet og symptomer, og lange perioder, hvor den er i ro og
ikke giver symptomer. Hos enkelte patienter er der kun tale om ét udbrud,
hvorefter man ikke mærker mere til sygdommen. Men colitis ulcerosa har man i
princippet hele livet, idet sygdommen typisk veksler mellem gode perioder
uden symptomer og dårlige perioder med sygdomsudbrud.

Vil colitis ulcerosa nogensinde forsvinde helt ?
Vi kender ingen medicinsk behandling, som kan helbrede colitis ulcerosa, men
hos nogle patienter vil sygdommen dog efter en kortere eller længere periode
gå i ro. Kirurgisk behandling med fjernelse af hele colon (tyktarmen) vil
derimod betyde helbredelse. Sygdommen er da helbredt!
og fortæl mig så igen at du er helbredt ;)

> Hvordan er det egentligt gået med dit hjemmesideprojekt? Jeg syntes
> ikke, jeg har set dig reklamere for det.

som john også skrev så er det hans skyld*G* det er lidt svært at fylde mere
på når databasen er fucked ;)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-02-03 15:38

Sabina Hertzum wrote:

> og letvægtsbetændelsestilstand?? næ du*G* den holder ikke...... der er intet
> letvægts omkring noget der kræver fjernelsen af et helt organ ;)

Årh hva', man mister da den vægt organet havde. Jeg kan forøvrigt huske,
at jeg var skuffet over, at man ikke kunne se, at tyktarmen var væk -
jeg havde sådan gået og drømt om en flad mave.

> som john også skrev så er det hans skyld*G*

Han burde skamme sig - med mindre han ikke har haft tid, fordi han har
pylret om dig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-02-03 15:46

Kim Ludvigsen wrote:

> Årh hva', man mister da den vægt organet havde. Jeg kan forøvrigt
> huske,
> at jeg var skuffet over, at man ikke kunne se, at tyktarmen var væk -
> jeg havde sådan gået og drømt om en flad mave.

*G* min mave er da fladere nu end da jeg havde tyktarmen*G* men nej, man kan
ikke direkte se det ;) men jeg fandt ret hurtigt ud af at man faktisk kan
mærke at tarmen er væk hvis man trykker ind der hvor den oprindeligt sad ;)

> Han burde skamme sig - med mindre han ikke har haft tid, fordi han har
> pylret om dig.

tiden hvor jeg skulle pyldres om er vist ved at være overstået ;) jeg har
været erklæret helt rask nu i henved 3-4 mdr og alt fungerer bare perfekt ;)

Fra : John Sahl

Dato : 27-02-03 18:34

Sabina Hertzum wrote:
> tiden hvor jeg skulle pyldres om er vist ved at være overstået ;) jeg
> har været erklæret helt rask nu i henved 3-4 mdr og alt fungerer bare
> perfekt ;)

Det vil sige jeg skal skamme mig ,-)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-02-03 19:06

John Sahl wrote:

> Det vil sige jeg skal skamme mig ,-)

Det er egentligt rart at høre (men du kunne jo også have pylret om
Sabina, selvom hun er erklæret helt rask).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : John Sahl

Dato : 27-02-03 19:25

Kim Ludvigsen wrote:
> Det er egentligt rart at høre (men du kunne jo også have pylret om
> Sabina, selvom hun er erklæret helt rask).

Så hedder det at forkæle, og det er vist ikke helt fremmed
for mig

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-02-03 13:22

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev

> [...]
> når man behandler begge sygdomme så symptombehandler man for at slå
> betændelsestilstanden ned.... ofte med celledræbende midler.....

Hvor udbredt er behandlingen med TNF-alfa hæmmere?

Mvh.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-02-03 14:31

Uffe Ravn wrote:
> Hvor udbredt er behandlingen med TNF-alfa hæmmere?

svært at sige....

fandt lige følgende link: http://www.au.dk/da/sun/klinmhep/fsk1997.htm

det har ikke været muligt for mig at finde yderligere oplysninger, men jeg
vil anbefale dig at spørge på feks www.ccf.dk og
http://ibd.patientcommunity.com/ og http://www.ccfa.org/ jeg er ret sikker
på at du vil have nemmere ved at få svar der :)

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 27-02-03 17:50

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sikker
> på at du vil have nemmere ved at få svar der :)

ligeledes i nyhedsgruppen alt.support.crohns-colitis

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 01-03-03 19:02

Hej

uwb wrote:
> Er der nogen der har nogle gode råd, eller ved noget om behandling
> /resultater af sygdommen Morbus Chron i udlandet eller herhjemme. Gode råd
> modtages

Desværre nej, min mor har haft MC i snart 40 år og hun har prøvet alt.
Lige fra de konventionelle behandlingsmetoder( prednisolon, 5
operationer, div blindforsøg osv osv.) til alverdens alternative
behandlingsformer( akupunktur, aromaterapi, homøopati, hajbrusk osv osv)

I perioder har hun haft det godt og i andre har hun haft det skidt.
I sin første graviditet havde hun det fantastisk, i sin anden var hun
ved at dø.

Uanset om hun har en god eller en dårlig periode plages hun af konstante
diarre´er og har bedt om at få en stomi,(det er blevet afvist gang på
gang)diarrerne holdes lidt i skak med questranpulver, men slet ikke nok.

Med sygdommen følger tendens til bylder og fistler, som hun har været
indlagt med adskillige gange.

Det skal lige siges at hun for det meste slet ikke taler om sin sygdom
og at hun hader at tale om det. Hun er heldigvis et menneske med et lyst
og positivt sind.

Jeg håber meget at dit forløb bliver nemmere og at de snart løser gåden
om årsag og behandling af de kroniske tarmbetændelser.
Så gode råd modtages også gerne her.

Marianne Feddersen