Formel i AutoCAD 14
Fra : Henning Berggren

Dato : 26-02-03 16:00

Hejsa...

Er der nogen, der ved om man kan indtaste en formel i ACAD14 - f.eks.
(x,y,z) = (2*x, 2*x*y, z) - eller er man forvist til at lave noget
script?

På forhånd tak.

- Henning

Fra : P.C.

Dato : 26-02-03 17:06

Hi

"Henning Berggren" <henning.berggren@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen, der ved om man kan indtaste en formel i ACAD14 - f.eks.
> (x,y,z) = (2*x, 2*x*y, z) - eller er man forvist til at lave noget

Du har med AutoCAD mulighed for at bruge Lisp som er rimeligt simpelt og
temmeligt effektiv til at beskrive formler som funktioner , der er alle de
sædvanlige funktioner til rådighed men derudover kan Lisp nogle ting som gør at
udtryk som du ellers bruger hundrede af linier til at definere og evaluere, kan
klares med 4 liniers recursiv programering. -------- når du skriver "x,y,z"
tyder det på at du vil have nogle funktioner der virker på lister og her er Lisp
selvskreven fordi du kan arbejde med symboler hvilket Lisp er specielt god til.
Hvis du f.eks. skal lægge x,y,z sammen i en regne operation tilbyder Lisp helt
naturligt Mapcar som kombineret med + vil give dig resultatet af x+x y+y og z+z
i en liste. Apply giver dig mulighed for at udsætte x y og z for samme funktion
og foreach vil udføre en funktion på hver atom i en liste eller hver liste i en
liste.
Du kan på stedet definere en funktion eller bruge copy og paste og derved have
en funktion til rådighed og skal du arbejde rigtigt effektivt med AutoCAD , kan
det altså godt betale sig at have en række små standard funktioner som du kan
loade når det er aktuelt, ------- funktioner der tilbyder noget mere end
standard funktionerne ; det eneste problem er at du må "oversætte" din formel
til Lisp.
P.C.

Fra : CADmageren

Dato : 27-02-03 11:15

Hej Henning.

AutoCAD har en funktion der hedder EVAL, hvormed du kan evalulere
matematiske udtryk.

Men hvis du skal lave matematiske grafer i AutoCAD, mener jeg den
letteste løsning er at lave et script i Excel

mvh
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen

http://www.kandu.dk/