Dilemma !
Fra : Holm

Dato : 26-02-03 00:18

Hej NG

Jeg er havnet i en noget træls situation , og kunne tænke mig at høre jeres
meninger.
Jeg er nødt til at flytte , og ved ikke helt hvor jeg så havner , derfor
bekymrer det mig hvordan det skal gå med min meget aktive border collie tæve
som kun er tre år.

Vi bor pt. på en stor gård med meget plads , og her får hun lov til at være
udendørs det meste af dagen.
Hun elsker at være ude , og løber omkring og holder øje med alle kattene
eller ligger og daser i en solstråle hvis vejret er godt.
Vi træner én gang om ugen i DcH på konkurence C holdet , og hun er virkelig
dygtig.
Jeg er selv ved at uddanne mig til træner , og i den forbindelse har jeg
netop været på kursus i adfærd og race-adfærd.
Det giver en meget stor insigt i hunderacer og deres individuelle behov.

Jeg føler imidlertid ikke at jeg kan give hende al den opmærksomhed hun
virkelig fortjener , og heller ikke kan dække hendes specielle behov.

Jeg oplever at hun af og til bliver "trist" og jeg er meget opmærksom på at
det skyldes manglende arbejde.
Hun ER jo en hund der helst skulle arbejde med hjernen nogle timer hver dag
, og det er begyndt at knibe lidt for mig , da jeg også har en hvalp at
træne , og en gammel hund at tage hensyn til.

Nu er det så at jeg ønsker at tage hensyn til hunden og ikke mig selv.
Jeg tror det ville være bedst for hende at finde en ny ejer , som kan
tilgodese hendes behov , evt. en der arbejder dagligt med hyrdehunde , så
hun kan bruge sit instinkt fuldt ud.
Jeg føler det går lidt til spilde , fordi jeg ikke har tid nok til hende.

Hun er yderst følsom og abejdsvillig , og jeg ville aldrig tilgive mig selv
hvis hun blev placeret forkert , hos nogen der ikke ville bruge hende ,
eller ikke forstår sig på racen.

Hvad er mest hensigtsmæssigt for hunden ?

Hvad ville I andre overveje i den situation ?

Mange hilsener Holm

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-02-03 11:10

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> hun kan bruge sit instinkt fuldt ud.
> Jeg føler det går lidt til spilde , fordi jeg ikke har tid nok til

Ja du står unægteligt i en vanskelig situation ... og jeg er slet ikke i
tvivl om at du tænker på hunden mere end på dig selv ... du skriver
noget om at du har en hvalp at træne .. det jeg nok ville overveje var
at finde et hjem til hvalpen og så beholde den 3. årige .. dette ud fra
overvejelserne om at en hvalp lettere falder til end en ældre hund og at
din border collie på tre år nu egentlig er i en alder hvor den ikke så
naturligt vil forlade flokken for at bygge en ny flok .... dette ..
altså den naturlige udvandring fra flokken sker tidl. i hundens
udvikling ... og så vidt jeg husker omkring 1½ -2 års alderen ....
Blot min mening .. dog er det vigtigste synes jeg at du når du har taget
din beslutning holder fast i at det er den rigtig beslutning du har
taget .. du kender dig selv og du kender din hund ... og du virker for
mig som en ansvarlig hundeejer .. så jeg er slet ikke bekymret for at du
ikke finder den for din hund og bedste løsning ..
hejhils fra Ami