Hvordan laver jeg min gamle plader om til ~
Fra : Jan

Dato : 21-02-03 18:28

Hejsa

Vil gerne have mine gamle plader konverteret til cd eller mp3, men hvad
kræver det og tager det ikke lang tid ???

Jan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-02-03 18:52

Jan wrote:

> Vil gerne have mine gamle plader konverteret til cd eller mp3, men hvad
> kræver det og tager det ikke lang tid ???

Tiden afhænger af, hvor perfekt resultatet skal være. Hvis du bare vil
have overspillet pladerne og er ligeglad med ridser og knas, tager det
"kun" lidt længere tid end afspilning af selve pladen. Jeg bruger
Mp3DirectCut til det formål. Programmet optager direkte i mp3, og
tillader lettere redigering (fade og klip). Det er gratis og kan hentes
her:
http://www.rz.uni-frankfurt.de/~pesch

Vil du fjerne ridser med mere, tager det noget længere tid, og du skal
bruge et program som for eksempel Cool Edit 2000/Cool Edit pro eller
Goldwave. Prøveversioner af Cool Edit kan hentes her:
http://www.syntrillium.com
Mens en prøveversion af Goldwave kan hentes her:
http://www.goldwave.com

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Claus Grønkjær

Dato : 21-02-03 19:47

Hej
Hvordan gør man det i praksis ? Ledning fra forstærker til pc`ns
line-indgang-eller hvad hedder det ?? Og hvad gør man så ??
Venligst
Claus Grønkjær.

Fra : Lars Bernau

Dato : 22-02-03 08:45

In article <3e56743e$0$24717$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
clauslone@mail1.stofanet.dk says...
> [...]
> Hvordan gør man det i praksis ? Ledning fra forstærker til pc`ns
> line-indgang-eller hvad hedder det ?? Og hvad gør man så ??

Forbind din pladespiller til enten phonoindgangen på en forstærker, eller
en ekstern RIAA forstærker, og forbind Line In indgangen på lydkortet med
en udgang på din forstærker, eller med RIAA forstærkeren.

Vupti! du er klar til at optage, evt. et et af de proggrammer som Kim
foreslog.
--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-03 09:18

Lars Bernau wrote:

> Forbind din pladespiller til enten phonoindgangen på en forstærker, eller
> en ekstern RIAA forstærker, og forbind Line In indgangen på lydkortet med
> en udgang på din forstærker, eller med RIAA forstærkeren.

Lige en tilføjelse: Du kan risikere at få problemer med at få lyd
igennem. Hvis det sker, skal du ind i lydindstillingerne. Dobbeltklik på
højtaleren i systembakken ved uret. Klik på "Indstillinger" ->
"Egenskaber". Sæk mærke ud for "Indspilning", og klik på "OK". Reguler
lydstyrken under "Linje-ind". Vær opmærksom på ikke at vælge for høj en
lydstyrke, det vil forvrænge lyden.

Jeg håber, du ikke har alt for mange plader, for det tager T-I-D. Selvom
jeg valgte den hurtige metode med direkte optagelse i mp3, kæmper jeg på
fjerde måned med at få overspillet mine plader - og jeg er langt fra
færdig.

God fornøjelse!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Lars Bernau

Dato : 22-02-03 09:29

In article <3E573220.40E1@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
says...
> [...]
> jeg valgte den hurtige metode med direkte optagelse i mp3, kæmper jeg på
> fjerde måned med at få overspillet mine plader - og jeg er langt fra

Hold da op! det er da hyggeligt at høre alle ens gamle plader, som man
ikke har hørt i årevis.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-03 11:20

Lars Bernau wrote:

> In article <3E573220.40E1@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk

> Hold da op! det er da hyggeligt at høre alle ens gamle plader, som man
> ikke har hørt i årevis.

Absolut, og nogle af dem får man lyst til at høre igen og igen. Men det
sætter en dæmper på humøret, når man så kommer til at se, at man efter
flere måneder stadig kun er kommet til Cowley - der er laaangt til
Østjysk Musikforsyning, for slet ikke at nævne alle opsamlingspladerne,
der ikke er sat i alfabetisk orden. Og singlerne!

Gid pladeselskaberne kunne finde ud af at sælge de gamle numre på
internettet, så man var fri for besværet - men de vil åbenbart ikke
tjene penge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Troels

Dato : 22-02-03 16:00

> Gid pladeselskaberne kunne finde ud af at sælge de gamle numre på
> internettet, så man var fri for besværet - men de vil åbenbart ikke
> tjene penge.

Det kommer på http://www.phonofile.dk/, men som i selv har konstateret tager
det tid at overføre det fra et analogt medie til f.eks. en harddisk.

/Troels

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-03 17:47

Troels wrote:

> Det kommer på http://www.phonofile.dk/, men som i selv har konstateret tager
> det tid at overføre det fra et analogt medie til f.eks. en harddisk.

1. Jeg er ikke specielt interesseret i dansk musik.

2. Jeg tvivler på, at selv de få danske numre, jeg er interesseret i,
vil kunne købes inden for en overskuelig fremtid på nettet. Jeg kan ikke
se, hvorfor Phonofile skulle gøre en forskel. Det er ikke teknikken, der
giver problemer, det er indstillingen hos pladeselskaberne.

Bemærk, jeg er ikke interesseret i begrænsende filformater - jeg vil
selv bestemme hvor og hvor mange gange, jeg må spille et nummer, jeg har
købt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen