AWT klassen drilller!!!
Fra : Jesper Lind

Dato : 12-03-01 21:07

hejsa

jeg er igang med et program som skal kaldes i en Frame som oprettes i Main
og fra en Gui klassen kalder jeg så Buttons, Labels osv.

Mit problem består i at den sidste Component som jeg Add'er, bliver uanset
hvorledes jeg fremstiller den, lig med Framens størrelse.

Mit spørgsmål er så kan dette være at jeg benytter default layout manager?

Eller er det fejl i koden hvorpå jeg laver en f.eks. knap koden kan ses
herunder:

exit = new Button();
exit.setLabel("test");
exit.setBounds(420,400,60,20);
exit.addActionListener(this);
add(exit);

jeg håber i kan hjælpe på forhånd tak!

Fra : N/A

Dato : 13-03-01 12:36

Fra : Jan Uhre

Dato : 13-03-01 12:36

Soren Staun Jorgensen <ssj@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gZar6.235$pf6.29898@news101.telia.com...
> Jesper Lind <imf@vip.cybercity.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:98jagg$2cjv$1@news.cybercity.dk...

Main

> Fordi default layout manager'en er et FlowLayout
>
> Sæt layout'et til null ( this.setLayout( null); ) hvis du vil undgå
> ovenstående.
>
> Venlig hilsen
> Søren Staun Jørgensen

Default manager'en for en Frame er netop *ikke* FlowLayout, for så ville
ovenstående problem ikke forekomme. Flowlayout honorerer netop altid et
komponents foretrukne størrelse.

Default manager'en for Frame er BorderLayout, og hvis du bare add'er en
komponent uden at angive yderligere, bliver komponenten placeret i CENTER,
og uden N, S, E eller W vil den fylde hele frame'n ud. Du kan evt. ændre
layout til Flow (eller mere fleksible managers). Du kan også tilføje et
panel i Framen og ændre dens layout, men at sætte layout til null er
generelt en dårlig ide med mindre man ikke har noget imod at skulle ændre
placering, størrelse mm på alle komponenter hver gang der sker ændringer i
GUI'en.

Med venlig hilsen
Jan Uhre

Fra : N/A

Dato : 13-03-01 22:06

Fra : Jan Uhre

Dato : 13-03-01 22:06

Soren Staun Jorgensen <ssj@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4prr6.28$%93.4998@news101.telia.com...

> Jan Uhre <uhreNOSP@Memail.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:98l0p9$164f$1@news.cybercity.dk...

> Ja ja - små slag, default layout manager'en for en Frame er naturligvis
> BorderLayout.
> Jeg undskylder mange gange for min manglende hukommelse i skrivende stund
> :-/
>
> Venlig hilsen
> Søren Staun Jørgensen

Du behøver skam ikke undskylde, Søren. Jeg ville bare sikre, at Jesper fik
den rette information, når nu der endelig er noget, jeg ved

Med venlig hilsen
Jan Uhre