Hvornar begyndte man at udgive CD'er i Dan~
Fra : Kasper Jensen

Dato : 19-02-03 13:53

Mig bekendt blev de forste CD'er lavet i 1980 eller 1981, men hvornar blev
de mest salgende kunstnere udsendt pa CD'er i Danmark samtidigt med LP- og
MC-udgivelsen?
Jeg tanker her f.eks. pa Kim Larsens ganske godt salgende albums fra 1983
(Midt Om Natten), 1985 (Kim I Cirkus), 1986 (Forkladt Som Voksen) og 1988
(Yummi Yummi), men det er da ogsa relevant for andre danske kunstnere. Kom
godt salgende udenlandske kunstnere generelt pa CD i Danmark tidligere end
de danske kunstnere?

Fra : Søren H. Nicolaisen

Dato : 19-02-03 18:50

Det begyndte man på i foråret 1983.

Første danske band på CD var Sneakers, med albummet Roulet.

Siden kom News, og resten fulgte hurtigt efter.

I starten havde man det største udvalg i TP-musik på Gl. Kongevej. Når man
skulle handle CD'er, gik man op til skranken og udbad sig kassen med D'erne,
så man kunne bladre mellem de 20-30 stykker, imens man så MEGET vigtig ud.

Stolt fiskede man en frem, og halede de 179,50 op ad baglommen. På det
tidspunkt måbede damerne i Magasin, når man spurgte efter "CD'ere". Det
hjælp ikke stort at man prøvende uddybede "øøh Kompakt Disk".

Min første CD var Love over Gold med Diarre Stræde.

Søren

Fra : Robert Eriksen

Dato : 19-02-03 21:07

Søren H. Nicolaisen wrote:
> Det begyndte man på i foråret 1983.
>
> Første danske band på CD var Sneakers, med albummet Roulet.

Var der ikke noget med at den første kommercielt internationalt udgivne
CD var med Fleetwood Mac?
Det mindes jeg da at have læst et sted.

/Robert

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-02-03 23:25

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Var der ikke noget med at den første kommercielt internationalt udgivne
> CD var med Fleetwood Mac?
> Det mindes jeg da at have læst et sted.
>

> /Robert

Næppe!
Det var Philips der udgav de første CD'er og det har nok været klassisk
musik og pop fra Polydore og Mercury (=Philips pladeselskaber) der var bland
de første.
Fleetwood Mac har måske være blandt de første i USA hvor deres Roumors
solgte - og stadig sælger - enormt.

Min første var Paul McCartney "Give my Regards to Broadstreet" som jeg købte
på udgivelsesdagen - i såvel LP som CD - i 1984. CD'en spiller fint den dag
i dag.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 20-02-03 09:07

In an article of 19 Feb 2003 Robert Eriksen wrote:

> Var der ikke noget med at den første kommercielt internationalt udgivne
> CD var med Fleetwood Mac?

Fleetwood Mac var vist de første, der udgav en musik-CD, hvorpå der også
var data.

--
Uffe Holst

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-02-03 11:42

"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> CD var med Fleetwood Mac?

Fleetwood Mac var vist de første, der udgav en musik-CD, hvorpå der også

Det er rigtigt CD Graphics - der var billeder og tekster på pladen og med
den rigtige afspiller kunne man få det på tv skærmen mens man hørte pladen.
Jeg husker en demonstration i Tårnby hvor jeg så det. Men jeg har ikke set
det i praksis.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-02-03 14:35

Michael Lund Sørensen skrev:

>Jeg husker en demonstration i Tårnby hvor jeg så det. Men jeg har ikke set
>det i praksis.

Ehh, er det ikke en smule modsigende?

PS! Du citerer forkert.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Nu også unlocking/opdatering af Nokia 6100, 6610, 7210 m.fl.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-02-03 15:59

> Ehh, er det ikke en smule modsigende?

Nej. Det var en lukket Philips demonstration hvor de viste fremtidige
produkter. Ikke produkter der var i butikkerne. Og i butikkerne har jeg
altså aldrig set CD-Graphics.

> PS! Du citerer forkert.

Ja, ">" tegnene mangler i mit indlæg. Mystisk - jeg har ikke fjernet dem!
Beklager.

> Venligst,
> Lasse Hedegaard

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 20-02-03 17:07

In an article of 20 Feb 2003 Michael Lund Sørensen wrote:

> Nej. Det var en lukket Philips demonstration hvor de viste fremtidige
> produkter. Ikke produkter der var i butikkerne. Og i butikkerne har jeg
> altså aldrig set CD-Graphics.

Commodores CDTV kunne afspille CD+G. Jeg har dog aldrig set det gjort. Den
version jeg har af det omtalte Fleetwood Mac-album er uden data på.

--
Uffe Holst

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-02-03 22:21

Michael Lund Sørensen skrev:

>Nej. Det var en lukket Philips demonstration hvor de viste fremtidige
>produkter. Ikke produkter der var i butikkerne.

Det er nu da stadig praksis (i modsætning til teori), men nok om
det...

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 20-02-03 22:47

Michael Lund Sørensen <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote:

> [...]
> altså aldrig set CD-Graphics.

> Ja, ">" tegnene mangler i mit indlæg. Mystisk - jeg har ikke fjernet dem!

Prøv at lave en linie mellem teksten - ligesom jeg har gjort her.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Overgård

Dato : 21-02-03 10:09

Hej
Jeg er rimelig sikker på at den første danske Cd var Tøsedrengenes Tiden er
klog, der var bl.a. en artikel i High fidelity om det dengang, den blev
udgivet af Mercury.
Det der CD Graphics var fænomen som bl.a. var på Lou Reed' s New york fra
89, og altså langt senere end de første Cdplader, iøvrigt var det kun
teksterne til sangene man kunne se, ikke billeder. Men det der med ekstra
data på CD'en som er omtalt i forbindelse med Fleetwood Mac, er vist rigtigt
nok. Jeg husker en historie om en hollandsk ABBA cd, hvor der var notater
fra Philips bestyrelsesmøder, men hvordan hulen man har kunnet læse dem i
starten af firserne er en gåde. Datamaten fra regnecentralen var jo ikke
just udstyret med CDrom drev.
mvh. Niels