Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
To skærme på een PC
Fra : Thomas O

Dato : 19-02-03 10:01

Jeg har tidligere spurgt om dette, men søger lidt uddybning!

Jeg vil gerne benytte to skærme på min PC, hovedsageligt til afspilning af
film.
Min hovedskærm vil være en 16:9 50" plasma, med en opløsning på 1366x768.
Min sekundære skærm er en 15" LCD 1024x768, dvs. 4:3, som skal fungere som
slave i et andet
rum, dvs. vise en kopi af det der vises på plasmaen.

Er dette muligt uden at strække/komprimere billedet på den sekundære skærm.
Hvis ja hvordan så???.
Hvis nej, kan man så på en eller anden måde indsætte sorte rammer i top og
bund på den lille, for at vise bredformat.

Jeg har hørt at softwareprogrammerne tilpasser sig skærmens opløsning. Hvis
dette er sandt kan det vel aldrig lykkedes at have to skærme med hver sin
opløsning, eller hvad???

Jeg ser frem til jeres svar!

Mvh.

Thomas

Fra : Peter T.

Dato : 20-02-03 08:20

Thomas O wrote:

> Er dette muligt uden at strække/komprimere billedet på den sekundære
> skærm. Hvis ja hvordan så???.

Min løsning:

Den sekundære skærm skal kunne klare en opløsning på minimum af opløsningen
på din plasmaskærm, dermed minimum 1366*768 pixels. Så du skal nok have
fingre i en 17" eller 19" monitor fremfor en 15".
Du sætter så feks. din sekundære skærm til rgb-porten på dit Geforce 4 kort
så du evt. kan udnytte DVI-porten på samme kort til plasmaskærmen. I
indstillinger for Nview i display properties (højreklik på skrivebordet)
sætter du grafikkortet til clone, hvorefter billedet på begge skærme vil
være identisk. Så skulle den være hjemme.

Mit eget G4 kort kan bla. vise en opløsning på 1360*768, hvilket burde være
nok til dig, selvom du vil miste 6 pixels i horisontalt plan på din
plasmaskærm.

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Peter T.

Dato : 20-02-03 08:22

Peter T. wrote:

> Du sætter så feks. din sekundære skærm til rgb-porten på dit Geforce 4
> kort

Glemte at nævne, at forudsætningen er et G4 kort med DVI-udgang. Jeg har
ikke erfaring med matroxkortene, som også tilbyder dualscreen. Men giv dem
et forsøg, hvis de kan det samme mht. cloning af monitorsignal.

Fra : Tomasz

Dato : 20-02-03 23:29

> Jeg ser frem til jeres svar!

Hej
Alle de muligheder og meget mere til kan Parhelia kort fra Matrox klare.
Jeg tror at de andre kort fra Matrox skulle heller ikke have problemer.
Jeg har selv nu Parhelia plus 2 skærme sat i independent måde, lige som 2
separate skrivebord. Men klone eller forlægænse eller sætte et TV til er
også muligheden. Hvordan du indstiller din film visning er helt op til dig.
Der er hav er muligheder også dem du nævner. Hvordan gør man det? du vælger
den bare det er faktisk meget nemt.
Mange hilsner
Tomasz