et par spml om Matrox G550...
Fra : **TwN**

Dato : 16-02-03 20:24

Hej gruppe,
jeg står og overvejer at købe en matrox kort, så jeg kan have to skærme
tilsluttet til min PC
Jeg vil så lige høre om Matrox G550 er et godt kort, hvordan de klare spil
og andet 3D...
nogle erfaringer?

**TwN**

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 16-02-03 21:39

**TwN** wrote:
> [...]
> tilsluttet til min PC
> Jeg vil så lige høre om Matrox G550 er et godt kort, hvordan de klare spil

Et Matrox G550 er et godt kort til 2D, men det dur ikke til 3D spil
medmindre vi taler om noget der er 2-3 år gamelt og du ikke stiller de
store krav til framerate.

Både Nvidia og ATI laver grafikkort med tilslutning til flere skærme,
det er nærmest blevet en standard feature på de bedste kort, og de
hurtige af dem kan klare et hvilketsomhelst 3D spil. Lige nu er det
hurtigst et ATI 9700 Pro, og MÅSKE kommer Nvidia Geforce FX snart. Og
venter du et par måneder så har ATI noget nyt klar.

Mvh

Bruno

Fra : **TwN**

Dato : 16-02-03 21:45

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> hurtigst et ATI 9700 Pro, og MÅSKE kommer Nvidia Geforce FX snart. Og
> venter du et par måneder så har ATI noget nyt klar.

Så skal det nok ikke være et Matrox kort aligevel
Jeg synes bare ikke lige jeg har set noget Geforce eller Readon kort, med
dual-head... :-/

**TwN**

Fra : **TwN**

Dato : 16-02-03 21:52

> Så skal det nok ikke være et Matrox kort aligevel
> Jeg synes bare ikke lige jeg har set noget Geforce eller Readon kort, med
> dual-head... :-/

Glemte lige at sige:
Efter at have søgt på edbpriser efter graffik-kort, med hak i "dual
monitor", fandt den kun matrox-kort... :-/

Fra : Claus Albaek

Dato : 17-02-03 00:14

**TwN** wrote:

> Glemte lige at sige:
> Efter at have søgt på edbpriser efter graffik-kort, med hak i "dual
> monitor", fandt den kun matrox-kort... :-/

Det er fordi, nvidia kalder det for TwinView, ATI kalder det for
HydraVision.. kært barn har mange navne men det reklamerer for den
nøjagtigt samme funktion.

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 17-02-03 02:20

> Det er fordi, nvidia kalder det for TwinView, ATI kalder det for
> HydraVision.. kært barn har mange navne men det reklamerer for den
> nøjagtigt samme funktion.

Nej, G550 har fysisk 2 VGA-udgange på PCB'et, der skal ikke engang bruges et
specielt kabel der omformer eller noget - men direkte 2 fysiske
VGA15-udgange.

TwinView fungerer ved at bruge SVHS-udgangen, og egentlig ganske få alm.
PC-skærme supporterer dette signal.

// Troels

Fra : Stig N. Jepsen

Dato : 17-02-03 09:54

> [...]
> VGA15-udgange.
>
> TwinView fungerer ved at bruge SVHS-udgangen, og egentlig ganske få alm.

Så vidt jeg ved dækker TwinView over det at køre med to skærme. Det kan så
være en TV-skærm og en monitor. Men det kan også være to monitorer. Fx. en
TFT og en CRT eller to CRT'ere via en adapter til DVI-stikket.

Mvh Stig

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 17-02-03 12:45

> Så vidt jeg ved dækker TwinView over det at køre med to skærme. Det kan så
> være en TV-skærm og en monitor. Men det kan også være to monitorer. Fx. en
> TFT og en CRT eller to CRT'ere via en adapter til DVI-stikket.

TwinView har intet med DVI-out-stikket at gøre. TwinView styrer
videoudgangen der er gennem det SVHS-lign. stik på kortet, eller, hvis der
er en sådan, kompositudgangen.

// Troels

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-02-03 14:00

Troels Plougmann Olsen wrote:
> TwinView har intet med DVI-out-stikket at gøre. TwinView styrer
> videoudgangen der er gennem det SVHS-lign. stik på kortet, eller, hvis der
> er en sådan, kompositudgangen.

Siden du er så meget klogere end os andre gider du så ikke henvise til
en side der underbygger det du skriver, for mig og se har du nemlig
misforstået noget.

Mvh

Bruno

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 17-02-03 14:21

> Siden du er så meget klogere end os andre gider du så ikke henvise til
> en side der underbygger det du skriver, for mig og se har du nemlig
> misforstået noget.

Jaja, indrømmer jeg tog fejl... Er bare indskrænket til mit MX440

http://developer.nvidia.com/view.asp?IO=feature_twinview

// Troels

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-02-03 14:59

Troels Plougmann Olsen wrote:
> Jaja, indrømmer jeg tog fejl... Er bare indskrænket til mit MX440

OK, det sker.

Mvh

Bruno

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-02-03 13:06

Troels Plougmann Olsen wrote:
> Nej, G550 har fysisk 2 VGA-udgange på PCB'et, der skal ikke engang bruges et
> specielt kabel der omformer eller noget - men direkte 2 fysiske
> VGA15-udgange.

Den eneste omformer som evt. skal bruges på TwinView / HydraVision kort
er fra DVI til VGA og det kan kun være en fordel hvis et grafikkort
supportere DVI til de nye fladskærme.

> TwinView fungerer ved at bruge SVHS-udgangen, og egentlig ganske få alm.
> PC-skærme supporterer dette signal.

Sludder, mit ATI kort har en VGA, en DVI/VGA og en SVHS udgang og det
gælder altså mange af de nye kort hvor der altså sidder 3 stik på. Mig
bekendt har TwinView betegnelsen aldrig været brugt på den måde du nævner.

mvh

Bruno

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 17-02-03 13:22

> Den eneste omformer som evt. skal bruges på TwinView / HydraVision kort
> er fra DVI til VGA og det kan kun være en fordel hvis et grafikkort
> supportere DVI til de nye fladskærme.

Jeps, så er der også en omformer. Matrox' G550 har 2 fysiske udgange direkte
på kortet.

// Troels

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-02-03 13:58

> Jeps, så er der også en omformer. Matrox' G550 har 2 fysiske udgange direkte
> på kortet.

Ja, og mit ATI kort har 3 udgange. Hvad er din pointe?

Det du skev med TwinView var, og er stadig, noget sludder. Twinview er
at sammenligne med Matrox's DualHead og ATI's Hydravison og har ikke
noget at gøre med SVHS bortset fra at hvis man har lyst så kan man også
bruge et TV som skærm.

Mvh

Bruno

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 17-02-03 14:19

> Ja, og mit ATI kort har 3 udgange. Hvad er din pointe?

At Matrox kortet har 2 VGA-udgange - og ikke 1 vga, 1 svhs / 1 DVI udgang.

// Troels

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-02-03 14:57

> At Matrox kortet har 2 VGA-udgange - og ikke 1 vga, 1 svhs / 1 DVI udgang.

Jamen det er ikke det der er tale om.

Mit kort har, som mange andre, 1 VGA, 1 DVI/VGA og en SVHS (Som
forøvrigt også rummer composite).

Dit Matrox kan forøvrigt nok levere SVGA med en adaptor på den ene VGA.

Mvh

Bruno

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 17-02-03 20:39

"Troels Plougmann Olsen" <troels.o@hard-news.dk> wrote in message

> Jeps, så er der også en omformer. Matrox' G550 har 2 fysiske udgange
direkte
> på kortet.

Kan man så ikke køre pc-skærm og TV samtidig .?

/Kenneth

Fra : Jesper KA

Dato : 19-02-03 17:35

"Kenneth Andersen" <kenneth@boxmail.dk> wrote in message

> Kan man så ikke køre pc-skærm og TV samtidig .?

Jo det kan du via et adapter kabel der tilsluttes
den ene vga udgang .. altså enten 2 skærme
elelr en skærm og et tv samtidigt.

Regards