MR eller CT Scanning ??
Fra : T Pedersen

Dato : 12-02-03 22:17

MR Scanning Eller CT Scanning.

Jeg er en mand på 34 år som efterhånden er træt af at gå galt I byen I det
Danske sundhedssystem.

Min mave er på et ½ år ændret udseende som om jeg har slugt en fodbold.

Det spænder meget og er øm og hård. Jeg er 178 cm og vejer ca. 80 kg.

Så en tur til læge

Forstoppelse lød svaret

4 dage indlagt og kikkert op i .

Synes ikke selv jeg havde problemer med af komme af med både vand og stort.

Men alt var ok.

Ambulant samtale for forstoppelse og kost vejledning var medicinen.

Jeg gav det 3 mdr. men det blev kun værre med maven og smerterne.

Til Læge igen.

Ultralydsundersøgelse af de indre organer.

Der kunne man ikke se min venstre nyre.

Dejligt tænkte jeg

Så er det der problemet er.

Måske sidder den et forkert sted ??

Røntenundersøgelse kunne vise det

Af sted igen..

Men den var der og alt var ok.

Jamen så fejler jeg jo ikke noget..

Maven vokser stadig trods jeg næsten ingenting spiser.

Har ofte 3 gange så stor " side delle" i min venstre side som er utrolig øm
og gør

ondt helt om i ryggen og presser på "noget" som gør jeg får besvær med at gå
og bøje mig ned.

Bliver unormal meget træt i benene i løbet af dagen. og orker faktisk ikke
noget mere

selvom jeg passer mit arbejde hver eneste dag.

Af sted til læge igen.

Mavesår måske?

På sygehuset igen.

Kikkert ned i halsen.

Havde haft et mavesår kunne de se men det var fint groet sammen og alt
normalt.

Men et eller andet må der jo være galt

Sygehusene får en henvisning og man undersøger kun netop for det.

Det er der de enkelte læger er og kan gøres ansvarlige.

At de ikke har fundet noget på det de er blevet bedt om at undersøge gør

at så passer de jo deres !!!

Det får jeg det bare ikke bedre af desværre.

Nu vil jeg på egen hånd og for egne midler prøve et blive scannet.

Jeg må have et eller andet abnormt "fremmedlegeme" et sted i maven .

En vandcyste ?

En knude ?

Noget der er kommet i klemme og derfor er hævet voldsomt op.

Hvad type scanning er mest velegnet til at synliggøre det jeg har som
mistanke

Håber en eller anden kan og vil hjælpe mig videre med et svar

Med venlig Hilsen

En mand fra Fyn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-02-03 00:35

"T Pedersen" <No.Mail.Here@j.hh> skrev

> MR Scanning Eller CT Scanning.
>
> Jeg er en mand på 34 år som efterhånden er træt af at gå galt I byen I det
> Danske sundhedssystem.

Hmm. "velkommen" i klubben, sådan er der vist desværre mange der har haft
det før dig.

> [...]

> noget mere
> selvom jeg passer mit arbejde hver eneste dag.

At man passer sit arbejde, har i realitet intet med at gøre om man er syg
eller ej.

> [...]
> På sygehuset igen.
> Kikkert ned i halsen.
> Havde haft et mavesår kunne de se men det var fint groet sammen og alt

Ja det er der jo nok også.

> [...]
> Det er der de enkelte læger er og kan gøres ansvarlige.
> At de ikke har fundet noget på det de er blevet bedt om at undersøge gør

Og sådan er "systemet" desværre.
At fejle noget udover det sædvanlige, kræver faktisk ret meget af en
personligt, ofte er man nød til selv at tage sagen i egen hånd, for at få
den rigtige diagnose og behandling.

> [...]
> Noget der er kommet i klemme og derfor er hævet voldsomt op.
> Hvad type scanning er mest velegnet til at synliggøre det jeg har som

Da jeg ikke har nogen medicinsk uddannelse, ud over den livet har givet mig,
skal jeg ikke kunne sige dig om den ene eller anden type scanning der er
bedst.

Inden du river den store tegnedreng om af lommen, så overvej at gå op til
din læge og bank i bordet, høfligt naturligvis(det kunne jo være en jeg
kendte, sig at du MÅ have den diagnose på hvad du fejler, foreslå evt en
indlæggelse OdenseuniversitetHospital, så nogle nye øjne kan få set på dig.

Jeg kan sagtens komme i tanken om andre, både nogle livstruende, men også
nogle ufarlige diagnoser. Men da jeg ikke er læge, skal jeg nok vare mig for
at fremkomme med dem.
Men overvej at opsøge læger med speciale i kredsløbet og/eller
mavetarmkirugisk.

Han nogen forresten interesseret sig for dit blodtryk?

> Håber en eller anden kan og vil hjælpe mig videre med et svar
> Med venlig Hilsen
> En mand fra Fyn

Jeg håber du kan få noget ud af mit input, selv om jeg ikke har besvaret dit
spørgsmål.

Undtagelsesvis har jeg citeret hele indlæget, minus mellemrum, det gør det
lidt lettere at citere fra for jer andre.

Mvh.

Fra : Ulrich Bang

Dato : 13-02-03 12:46

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> "T Pedersen" <No.Mail.Here@j.hh> skrev

Begge typer scanninger kan vise om der "er for meget" i maven altså noget
der ikke skal være der. CT er bedre til at vise knogler imens MR bedre kan
vise delikate bløddelsstukture som sener og muskler.
Det skal dog siges at ultralydundersøgelsen burde vise hvis du har en stor
udfyldning i maven, men nogle gange kan den ikke alligevel. Kot fortalt.

Jeg synes ikke at du skal betale selv for en scanning. Hvis du virkelig har
de symptomer du beskriver og har fået foretaget undersøgelserne så mener jeg
at du skal have en scanning. Da CT-scannere efterhånden er mangfoldige burde
du sagtens kunne få lavet den scanning uden den store ventetid. MR-scanning
er der nok længere ventetid på.
Insistér overfor din læge. Det er ikke en holdbar situation du beskriver.

Mvh
stud.med Ulrich Bang

Fra : Mari

Dato : 13-02-03 21:45

"T Pedersen" <No.Mail.Here@j.hh> skrev i en meddelelse
> MR Scanning Eller CT Scanning.

Jeg vil anbefale dig at gøre som jeg: Jeg gik til en kiropraktor
et par gange - og efter det havde jeg ikke den enormt oppustede
mave efter måltiderne.

Min "irritable tyktarm" opførte sig, som du beskriver og det var MEGET
smertefuldt.
Jeg brugte MOLKOSAN (Matas) og grov kost til at genoprette tarmens sunde
bakterieflora.
Det, sammen med jævnlig motion kan få min tarm til at fungere normalt.

/Mari