MSVC++ Visuel tutorial
Fra : Wiljan

Dato : 12-02-03 16:51

Hej

Er der et godt sted på nettet hvor der er en slags tutorial der tager en
gennem en simple opbygnig at et visuelt program, så man kan blive "dus" med
med knapper fonte labels og dialog menuer.
Jeg er 100% inde i Delph og syntes lige at msvc++ lige er lidt mere
uoveskuelig

Venlig hilsen Wiljan

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-02-03 19:58

"Wiljan" <Wiljan@post8.tele.dk> wrote

> [...]
med
> med knapper fonte labels og dialog menuer.

Hvilken version af Microsoft Visual C++ bruger du ?

Du kan bruge flere forskellige måder til at lave visuelle programmer med
Microsoft Visual C++:
* Direkte med Win32 API - som er et C baseret API
* Med MFC - som er et Microsoft C++ application framework
* Med andre C++ frameworks som f.eks. wxWindows

Hver måde har sine fordele og ulemper.
Den mest nærliggende er nok MFC.

Du skal nok gøre dig klart at MFC er en døende teknologi, og Microsoft i
stedet promoverer .NET frameworket.
Derfor vil jeg anbefale at du gør dig klart hvad dit mål er.
F.eks.:
* Lære MFC programmering
* Lære C++ programmering
* Lære Win32 API programmering
* Lære Visual Studio miljøet at kende

> Jeg er 100% inde i Delph og syntes lige at msvc++ lige er lidt mere
> uoveskuelig

Hvis du kender Delphi og lidt C++ vil du uden problemer kunne lave visuelle
programmer til MS-Windows med:
* Microsoft Visual Studio .NET 2003
* Borland C++Builder
for det er samme programmeringsmodel som Delphi.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Wiljan

Dato : 13-02-03 10:43

Mogens skrev:
> Hvilken version af Microsoft Visual C++ bruger du ?

MSVC++ 6.0

> [...]
> stedet promoverer .NET frameworket.
> Derfor vil jeg anbefale at du gør dig klart hvad dit mål er.

Mit mål er at lave nogle aplikationer til noget hardware hvortil der er et
SDK kit
Dette SDK benytter C++ og alle exsemplerne er skrevet i MSVC++ 6.0 så derfor
ville det være et naturligt sted at starte, ellers skal jeg have "overført"
koden til et andet miljø og det er jeg ikke så stiv i

> [...]
> * Microsoft Visual Studio .NET 2003
> * Borland C++Builder
> for det er samme programmeringsmodel som Delphi.

Borland C++ Builder har jeg leget med og den er lige så straight som Delphi
her kan jeg sagtens lave mine bruger flader men så skal min aplikation
lige snakke med diverse driver til hardwaren ....

Venlig hilsen
Wiljan

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-02-03 22:14

"Wiljan" <Wiljan@post8.tele.dk> wrote

[8<8<8<]
> MSVC++ 6.0

Ok.

[8<8<8<]
> Mit mål er at lave nogle aplikationer til noget hardware hvortil der er et
> SDK kit

Ok.

> Dette SDK benytter C++ og alle exsemplerne er skrevet i MSVC++ 6.0 så
derfor
> ville det være et naturligt sted at starte,

Det lyder rimeligt

> ellers skal jeg have "overført"
> koden til et andet miljø og det er jeg ikke så stiv i

Det giver næsten garanteret også lidt arbejde.

Så 2 bud på svar på dit oprindelige spørgsmål:
* Søg på Google efter MFC og Tutorial - mon ikke man finder noget
* Jeg har haft gavn af bogen
Programming Windows with MFC, Second Edition
Jeff Prosise
IBSN 1-57231-695-0
som forekommer mig at være en seriøs gennemgang af MFC,
men ikke af Visual C++ udviklingsmiljøet

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Wiljan

Dato : 15-02-03 11:22

Tusinde tak for hjælpen, så er det bare op til mig at forstå det

Venlig hilsen wiljan

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-02-03 12:02

"Wiljan" <Wiljan@post8.tele.dk> wrote

[8<8<8<]
> Mit mål er at lave nogle aplikationer til noget hardware hvortil der er et
> SDK kit

En mulighed er er at lave den ikke visuelle del af applikationerne i MSVC++
6.0 og stille den funktionalitet til rådighed som et DLL med et C-baseret
interface.
Det DLL vil så kunne anvendes fra andre værktøjer hvor det er nemmere at
lave brugerflade, og hvor du er mere på hjemmebane f.eks. Delphi (eller
C++Builder, Visual Basic 6, Visual Studio .NET 2003).

Ulempen ved den løsning er jo bl.a.
* Flere værktøjer til at udvikle applikationen
* Der skal laves et C-baseret interface alene af hensyn til sprogmapning,
hvor overvejelser omkring typer og ejerskab af objekter og hukommelse
spiller en væsentlig rolle
* Installationen bliver mere kompliceret, fordi der bliver flere DLL'er

Venlig hilsen

Mogens Hansen