BIOS: AGP apperture size?
Fra : Sib

Dato : 11-02-03 09:06

Hej NG

Jeg er ret ny til det her med bios-indstillinger, så jeg må lige spørge:
Hvad betyder "AGP APERTURE SIZE"? -kan indstilles til 4mb - 256mb, stod til
64mb hos mig.
Så vidt jeg ved har jeg ingen AGP-slots, da det vist nok er sådan noget
on-board-grafikkortshalløj-bundkort.
Men hvad er så funktionen af førnævnte? og hvad sker hvis man ændrer den?

Sib

Fra : Per N

Dato : 11-02-03 08:46

On Tue, 11 Feb 2003 09:06:28 +0100, "Sib" <Sib@no.spam> wrote:

> [...]
>on-board-grafikkortshalløj-bundkort.
>Men hvad er så funktionen af førnævnte? og hvad sker hvis man ændrer den?

Hej

Selvom du har onboard grafikkort kan det godt være AGP da
det også er bus-bredden imellem bundkort og grafikkort ( også selvom
det er onboard )
AGP Aperture size har noget at gøre med hvor meget af maskinens
RAM der kan bruges til at lagre data til grafikkortet og denne
størrelse kan især påvirke maskinens performance i grafik-tunge
3D spil.
Det er svært at sige hvilken størrelse der vil være bedst for netop
din maskine, men du kan da prøve de forskellige indstillinger og
så se hvad der kører bedst. Det har jeg selv gjort.

mvh Per

Fra : Leony

Dato : 11-02-03 12:02

"Sib" <Sib@no.spam> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg er ret ny til det her med bios-indstillinger, så jeg må lige
> spørge: Hvad betyder "AGP APERTURE SIZE"? -kan indstilles til 4mb -
> 256mb, stod til 64mb hos mig.

Tommelfingerreglen er at den skal være det halve af dine MB RAM:
http://dmzweb3.europe.creative.com/htmlhelp/graphics/geforce/agp_aperture.htm

> Så vidt jeg ved har jeg ingen AGP-slots, da det vist nok er sådan
> noget on-board-grafikkortshalløj-bundkort.

> Men hvad er så funktionen af førnævnte? og hvad sker hvis man ændrer
> den?

Du kan se på disse benchmarks at det ikke betyder det helt vilde, bare
den ikke kommer under 16 MB.
http://www.tweak3d.net/articles/aperture-size/
Men du kan prøve dig frem.
Jeg tror dog mest det har betydning for dine spil og med et onboard
grafikkort er din spillelyst vel begrænset til et minimum.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/