Matrox G550 Dualhead med DVI+RGB
Fra : Martin L. Johansen

Dato : 08-02-03 15:23

Hejsa

Er der nogle her som ved hvordan ovenstående performer under Linux og om der
er aktiv eller passiv køling på den?

--
Martin L. Johansen

Fra : Peter Christiansen

Dato : 08-02-03 17:03

Martin L. Johansen wrote:
> Hejsa
>
> Er der nogle her som ved hvordan ovenstående performer under Linux og
> om der er aktiv eller passiv køling på den?

Jeg ved ikke hvordan det er under linux, med der er passiv køling på det.
Matrox skulle dog have nogle gode linux drivere.

Peter

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 08-02-03 21:10

Peter Christiansen wrote:

> Jeg ved ikke hvordan det er under linux, med der er passiv køling på det.

Hvis det er 100% sikkert med den passive køling, så er det næsten for godt
til at være sandt *GG*

Takker for dit indlæg.

--
Martin L. Johansen

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 08-02-03 22:01

"Martin L. Johansen" skrev:

> Hvis det er 100% sikkert med den passive køling, så er det næsten for godt
> til at være sandt *GG*

Det er 100 % sikkert. Har selv Matrox G550.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 08-02-03 22:31

Kenn Gerdes wrote:

> Det er 100 % sikkert. Har selv Matrox G550.

Jamen så ved jeg hvad de næste 1000 spir går til... Kan du fortælle mig
noget om det? Jeg har selv kørt med et G400 men pga. 3.3v kan jeg ikke
bruge det i mit nye bundkort.

--
Martin L. Johansen

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 09-02-03 00:48

"Martin L. Johansen" skrev:

> Jamen så ved jeg hvad de næste 1000 spir går til... Kan du fortælle
mig
> noget om det? Jeg har selv kørt med et G400 men pga. 3.3v kan jeg ikke
> bruge det i mit nye bundkort.

Inden jeg starter den store salgstale bør jeg måske lige nævne at jeg har
haft Matrox grafikkort siden G200, og at jeg aldrig kunne finde på at sætte
et gayforce-kort i maskinen. Så ved du ligesom hvor jeg står på det punkt.

G550 er en videreudvikling af G400/G450. G550 har en feature der hedder
Headcasting. Det bruges til at kommunikere virtuelt over Internettet. Har
aldrig brugt det, og havde gerne været det foruden (måske grafikkortet så
kunne have været billigere :) ). Dualhead featuren er i sin 3. udgave i
G550. Den feature bruger jeg heller aldrig. Til gengæld sætter jeg meget
stor pris på Matrox´ 2D-kvalitet, som stadig er gayforce-kortene overlegen.
Jeg har endnu ikke haft mulighed for at savle over et Matrox Parhelia, men
det varer forhåbentlig ikke så længe :). Kort fortalt er G550 et G400/G450
tilsat lidt hastighed, forbedret 3D (det er dog ikke pga af kortets
3D-kvalitet man skal købe det), forbedret dualhead og en ganske undværlig
feature kaldet Headcasting. Dog vil jeg fremhæve G550´s tv-out kvalitet. Du
har ikke set ordentlig tv-out, før du har set fra et Matroxkort.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 09-02-03 12:23

Kenn Gerdes wrote:

> [...]
> haft Matrox grafikkort siden G200, og at jeg aldrig kunne finde på at
> sætte et gayforce-kort i maskinen. Så ved du ligesom hvor jeg står på det

He he fair nok :)

> G550. Den feature bruger jeg heller aldrig. Til gengæld sætter jeg meget
> stor pris på Matrox´ 2D-kvalitet, som stadig er gayforce-kortene

Er det sandt at G550 har en skarpere 2D kvalitet end G400?

> overlegen. Jeg har endnu ikke haft mulighed for at savle over et Matrox
> Parhelia, men det varer forhåbentlig ikke så længe :). Kort fortalt er

Den er for dyr til mig, og så er den med aktiv køling :-/

> [...]
> undværlig feature kaldet Headcasting. Dog vil jeg fremhæve G550´s tv-out

Forbedret dualhead.. hmm, det lyder ikke helt tosset.

> kvalitet. Du har ikke set ordentlig tv-out, før du har set fra et
> Matroxkort.

Det kan vi godt blive enige om. Jeg har lige nu et GF4 MX440 og hold fast
hvor jeg savner mit gamle G400 og dens DVD Max. Der er bare intet som slår
dette.

Jamen hvis du ikke har mere at sige om det, så vil jeg bare sige tusind tak
for din version af kortet. Jeg er nu næsten 100% sikker på at det bliver et
G550 jeg bestiller på mandag. Afhænger lidt af om min "køber" af mit GF4
slår til eller ej. Ellers også må jeg bare at et ekstra kort liggende og så
bestille G550 uanset hvad

1059,- inkl. forsendelse er ikke galt. Og jeg spiller aldrig spil så det er
ikke der jeg kommer til at savne noget. Vigtigt er dog at det virker
ordentlig under Linux.

--
Martin L. Johansen

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 09-02-03 16:48

"Martin L. Johansen" skrev:

> Er det sandt at G550 har en skarpere 2D kvalitet end G400?

Ja - G550 er lige en tand skarpere.

> Det kan vi godt blive enige om. Jeg har lige nu et GF4 MX440 og hold fast
> hvor jeg savner mit gamle G400 og dens DVD Max. Der er bare intet som slår
> dette.

Ja - så kan du lære det :)

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 09-02-03 17:24

Kenn Gerdes wrote:

> Ja - G550 er lige en tand skarpere.

Fint :)

> Ja - så kan du lære det :)

Ja lært det har jeg, he he. 2D er faktisk rigtig god på mit MSI GF4, dette
observeret i 1280x1024. Jeg kan huske mit første GF2 MX, det var elendigt i
2D. Dette er hæderligt, men fuck hvor TV-out stinker langt væk.

Jeg skal have mig et Matrox igen - og fuck spil, jeg bruger det ikke Det
er/var også kun fordi det gamle G400 var et 3.3v kort og det kunne mit nye
bundkort ikke lide. Ved du om G550 er 3.3v eller 1.5v ?

Takker for dine indlæg :)

--
Martin L. Johansen

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 10-02-03 00:33

"Martin L. Johansen" skrev:

> Ved du om G550 er 3.3v eller 1.5v ?

1,5v.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 10-02-03 16:19

Kenn Gerdes wrote:

> 1,5v.

Problem solved, tak til dig Kenn!

--
Martin L. Johansen

Fra : stigaard

Dato : 10-02-03 16:38

On Mon, 10 Feb 2003 16:19:20 +0100, Martin L. Johansen wrote:

> Problem solved, tak til dig Kenn!
jeg skirver det her fra en debian box med et g550 kort i dog synes jeg
dual head er lidt træls at få til at virke optimalt under linux det samme
gælder tv-out, men så igen har jeg heller ikke brugt ret lang tid på at
prøve at få det til at virke :D

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 10-02-03 17:09

stigaard wrote:

> [...]
> dual head er lidt træls at få til at virke optimalt under linux det samme
> gælder tv-out, men så igen har jeg heller ikke brugt ret lang tid på at

Ok, det lykkedes mig heller ikke da jeg kørte med det gmale G400 i den gamle
maskine, så jeg satser ikke så meget på TV-Out under Linux, men under
Windows. Dog er det vigtigt at G550'eren virker 100% ellers i Linux, da det
er der jeg arbejder og "lever"

--
Martin L. Johansen

Fra : Christian

Dato : 10-02-03 20:23

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> wrote

> [...]
Du
> har ikke set ordentlig tv-out, før du har set fra et Matroxkort.

Hej Kenn - vil du ikke prøve at udybe hvad du mener med at G550 har
forbedret dualhead i forhold til G450 ?

Selv har jeg et GF2 GTS kort som jeg kører på min primære 19 ''skærm.
Derudover har jeg et PCI G450 som jeg benytter til min sekundære 20'' skærm
samt benytter den anden udgang på kortet dels til TV-out og dels til en 3.
skærm (afhængig af om det er arbejde eller fornøjelse )

TV-kvaliteten er det bedste jeg har set et grafikkort kan levere :)
Ligeledes er jeg meget tilfreds med 2D grafikken, den er klart bedre end mit
GF2 GTS.
Desuden er jeg meget glad for de mange muligheder der følger med kortet. Jeg
benytter således ofte DVDMax, hvor man kan afspille en film på TV´et mens
man kan arbejde og benytte computerskærmen. Der er også en funktion hvor man
kan forstørre et markeret område på hovedskærmen, som således bliver
forstørret på den sekundære skærm (benytter jeg meget i CAD/CAM programmer).
Og så er der et hav af andre muligheder og genvejstaster.

I bund og grund et lækkert kort. Jeg er dog ikk tilfreds med mit GF2 kort,
da det får min maskine til at crashe i utide! Jeg overvejer derfor at købe
et G550 og sætte i AGP porten. Men vil gerne vide om der er tilføjet nogle
nogle ekstra dualhead features i forhold til G450.

Mvh. Christian

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 10-02-03 21:50

"Christian" skrev:

> Hej Kenn - vil du ikke prøve at udybe hvad du mener med at G550 har
> forbedret dualhead i forhold til G450 ?

Man kan med G550 køre i højere opløsning på den sekundære skærm end
tidligere. Mener det nu er muligt at køre op til 1600*1200 i 32bit. Desuden
er der kommet en feature kaldet eDualhead, hvor man kan læse websider som en
bog. I stedet for at scrolle som normalt, kan man køre den resterende del af
websiden over på skærm 2 (hvorvidt dette er praktisk må være op til en selv
at vurdere). Desuden kan man med eDualhead åbne hyberlinks på skærm 2,
således at man stadig har "hovedsiden" på den primære skræm. eDualhead skal
hentes på Matrox´ hjemmeside. Kan downloades når man registrerer produktet.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Madsen

Dato : 10-02-03 22:48

Kenn Gerdes skrev:

> Man kan med G550 køre i højere opløsning på den sekundære skærm end
> tidligere. Mener det nu er muligt at køre op til 1600*1200 i 32bit.

Det kommer vist lidt an på hvad det er for en type skærm man benytter.
<http://www.matrox.com/mga/products/tech_info/g550_factsheet.cfm>

> Desuden kan man med eDualhead åbne hyberlinks på skærm 2,
> således at man stadig har "hovedsiden" på den primære skræm.
> eDualhead skal hentes på Matrox´ hjemmeside.

eDualhead mener jeg også at jeg på et tidspunkt havde inde på mit
tidligere G400 Max, så det er vel ikke noget nyt som kun fungerer
på G550, er det?

Madsen.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 10-02-03 23:04

"Madsen" skrev:

> eDualhead mener jeg også at jeg på et tidspunkt havde inde på mit
> tidligere G400 Max, så det er vel ikke noget nyt som kun fungerer
> på G550, er det?

Hvis man også kunne få eDualhead til G400 var jeg i så fald ikke klar over
det på det tidspunkt.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Madsen

Dato : 11-02-03 00:31

Kenn Gerdes skrev:

> Hvis man også kunne få eDualhead til G400 var jeg i så fald ikke
> klar over det på det tidspunkt.

Jeg kan huske at det var en valgmulighed når man hentede driveren
til G400/G400 Max på et tidspunkt. Det er det ikke mere, men det
står her: <http://www.matrox.com/mga/edhreg/home.cfm>

Madsen.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 11-02-03 01:05

"Madsen" skrev:

> Jeg kan huske at det var en valgmulighed når man hentede driveren
> til G400/G400 Max på et tidspunkt. Det er det ikke mere, men det
> står her: <http://www.matrox.com/mga/edhreg/home.cfm>

Cool - takker.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes