Valg af debugger UNIX
Fra : Markowitch

Dato : 08-02-03 13:46

Hej NG

Jeg har noget erfaring ud i C/C++, men har indtil nu altid kunne klare
at debugge, ved at bruge cout eller printf!!!

Men, når man vil debugge et GUI eller et program med tråde, så går det
bare ikke at bruge udskrift til stdout!!

Derfor er mit spørgsmål, er der en debugger/udviklingsmiljø I kan
anbefale til GNU/Linux, gerne noget i stil med Matlab's debugger.
Måske en debugger som også fungerer med emacs!!

Hej igen
Mark

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 08-02-03 14:26

Markowitch <cfs7000@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> bare ikke at bruge udskrift til stdout!!
>
> Derfor er mit spørgsmål, er der en debugger/udviklingsmiljø I kan

gdb. Der findes sikkert andre debuggere, men gdb er nok den mest
udbredte til GNU/Linux. Den er ret god synes jeg, også når man bruger
den "straight up", altså uden diverse front ends.

> gerne noget i stil med Matlab's debugger.
> Måske en debugger som også fungerer med emacs!!

M-x debug
gdb a lá emacs, det såkaldte GUD-mode[1]

Ellers er ddd[2] en ganske udmærket front end til gdb. Når man lærer
den at kende, så kan den nogle fede tricks, især med grafisk
repræsentation af datastrukturer.

[1] Grand Unified Debugger
[2] Data Display Debugger

--
Christian Hemmingsen

Fra : Markowitch

Dato : 09-02-03 12:12

Tak for svaret, jeg går straks igang med at prøve mig frem! :)

mvh
Mark