/ Forside / Teknologi / Udvikling / C/C++ / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
C/C++
#NavnPoint
BertelBra.. 2425
pmbruun 695
Master_of.. 501
jdjespers.. 500
kyllekylle 500
Bech_bb 500
scootergr.. 300
gibson 300
molokyle 287
10  strarup 270
DirectDraw: Effekter på surfaces
Fra : Klaus Petersen


Dato : 08-02-03 12:33

Kan nogen komme med nogle forslag til effekter, man kan lave på sine
surfaces?

Jeg tænker på f.eks. fading.

Kan det lade sig gøre at lave i 16/24/32 bit mode?

Klaus.



 
 
Morten F. Hansen (11-02-2003)
Kommentar
Fra : Morten F. Hansen


Dato : 11-02-03 02:09

> Kan nogen komme med nogle forslag til effekter, man kan lave på sine
> surfaces?
> Jeg tænker på f.eks. fading.
> Kan det lade sig gøre at lave i 16/24/32 bit mode?

Jeg ville vælge at bruge DirectX 8 eller 9 til den slags ting. Her er meget
bedre understøttelse af alpha-blending, multi-texturing (for ikke at tale om
vertex og pixel-shaders) m.v. til den slags effekter. SDL kan også være en
mulighed. Her ved jeg dog ikke om man kan bruge alpha-blending og den slags.

DirectDraw blev opgivet efter DirectX 7, hvor DirectDraw og Direct3D smeltede
sammen til en ny (og bedre) API, og derfor er mange funktioner man kun ser i
nyere (og halv-gamle) grafik-kort ikke understøttet af DirectDraw.

Selv om det ikke umiddelbart virker som en mulighed at bruge DirectX 8 eller
9 til 2D, kan man sagtens vælge et 2D vertex-format (D3DFVF_XYZRHW), så man
ikke bruger den traditionelle world/view/projection-transformation, men bare
giver DirectX sine 2D-skærm-kordinater direkte.

DirectX 8/9 (især sammen med D3DX) er også meget nemmere at sætte op og få
til at virke end DirectDraw er.



Klaus Petersen (11-02-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Petersen


Dato : 11-02-03 12:06

Kan du anbefale en bog eller har du nogle gode links der omhandler DirectX
8/9?

DirectX 7 er i hvert fald uegnet til fullscreen alpha blending i realtime.

Og tak for dit svar i øvrigt.



Morten F. Hansen (11-02-2003)
Kommentar
Fra : Morten F. Hansen


Dato : 11-02-03 15:19

> Kan du anbefale en bog eller har du nogle gode links der
> omhandler DirectX 8/9?

Jeg plejer at bruge hjælpe-filen fra Microsoft, som følger med
SDK'en. Den er faktisk udemærket. Ellers kan man jo søge efter
specifikke ting/effekter (eller bare tutorials) på google.

Også nvidia.com og ati.com har gode developer-sektioner med
artikler, som går i dybten med forskellige effekter og
optimeringer, både til DirectX og OpenGL.

Jeg har ikke erfaring med DirectX bøger. Jeg har ikke gidet at
købe nogle, da de sikkert alligevel hurtigt bliver forældet
p.g.a. den hurtige udvikling af grafikkort og API'er.

> DirectX 7 er i hvert fald uegnet til fullscreen alpha blending
> i realtime.

Ja, enig.

> Og tak for dit svar i øvrigt.

Selv tak



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408518
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste