Når vi snakker om bas...
Fra : Chris

Dato : 07-02-03 16:46

Det er sjovt, i snakken om basrifs og soloer har ingen nævnt
slapbassens mester, Larry Graham fra Sly & The Family Stone.

Han er funkbassist i særklasse. Og jeg kan kun være enig med mig selv.

Chris

Fra : sv-e

Dato : 07-02-03 23:04

Den Fri, 07 Feb 2003 16:46:02 +0100, skrev Chris:

> [...]
> slapbassens mester, Larry Graham fra Sly & The Family Stone.
>
> Han er funkbassist i særklasse. Og jeg kan kun være enig med mig selv.

Hej
Det bliver ham der Mark King fra Level42 da vist ked af at høre, han kan
ihvertfald også slå til søren på bassen.

vh
sv-e

Fra : Karina Hjorth

Dato : 07-02-03 23:06

> Det bliver ham der Mark King fra Level42 da vist ked af at høre, han kan
> ihvertfald også slå til søren på bassen.

Her vil jeg godt istemme med en anerkendende nik.... Mark King er helt klart
min favorit - og svær at nå på højde med, når man snakker slap....

Og hvor er det i øvrigt fedt, at der pludselig er så meget snak om bas, når
man nu selv jamrer lidt på sådan en fætter*G*

Mvh
Karina

Fra : sv-e

Dato : 07-02-03 23:50

Den Fri, 07 Feb 2003 23:05:40 +0100, skrev Karina Hjorth:
> Og hvor er det i øvrigt fedt, at der pludselig er så meget snak om bas, når
> man nu selv jamrer lidt på sådan en fætter*G*
>
> Mvh
> Karina
Hej Karina
Hvis du gerne vil spille lidt avanceret bas, hvad så med at lure basgangen
på Hotel California "Eagels" af, den bas er sq sofistikeret, og den
rykker.

vh
sv-e

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 07-02-03 23:55

sv-e wrote:
> Hvis du gerne vil spille lidt avanceret bas, hvad så med at lure basgangen
> på Hotel California "Eagels" af, den bas er sq sofistikeret, og den
> rykker.

Må jeg anbefale at lytte til Paul Simons "Graceland"?
Hvis I har lyst til at spille "off-all" så tjek bassen ud.

Forøvrigt har jeg selv i mange år spillet basgangen fra Hotel California,
den er sjov men ikke svær......jeg havde lidt mere besvær med bassen til
Stevie Wonders "Sir Duke"

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : sv-e

Dato : 08-02-03 00:08

Den Fri, 07 Feb 2003 23:55:10 +0100, skrev Flemming Jørgensen:
> Forøvrigt har jeg selv i mange år spillet basgangen fra Hotel California,
> den er sjov men ikke svær......jeg havde lidt mere besvær med bassen til
> Stevie Wonders "Sir Duke"
Hej
Ja det er jo muligt at den ikke er svær at spille, udtaler mig kun som bas
lytter, spiller selv lidt guitar, men med sofistikeret og avanceret mener
jeg at den er godt spillet/fundet på, og ikke nødvendigvis svær.

vh
sv-e

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 08-02-03 01:04

sv-e wrote:
> men med sofistikeret og avanceret mener jeg at den er godt spillet/fundet
på,
> og ikke nødvendigvis svær.

Aaarrh ok, tricky little bastard that is! Helt klart fedt riff.
Tjek også Pino Paladino´s bassgange i Paul Youngs "Every thing must change"
Poprockens Jaco!
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Michael Westi

Dato : 08-02-03 02:01

> Aaarrh ok, tricky little bastard that is! Helt klart fedt riff.
> Tjek også Pino Paladino´s bassgange i Paul Youngs "Every thing must
> [...]

En der også IMO trykker godt er Christian McBride. Specielt på George Duke´s
seneste cd "Face the music".
Især 2 numre "Ain´t it funky" og "Ten Mile Jog" som banker afsted i over 11
minutter.
---
Mvh Michael
"The intelligence on this globe is constant
but the population is growing."

Fra : Van Dango

Dato : 08-02-03 10:17

I det hele taget hele Paul Young Albummet 'No parlez', Fantastisk bas på den
plade!

Van Dango

Fra : Michael Bas

Dato : 08-02-03 10:07

> Må jeg anbefale at lytte til Paul Simons "Graceland"?
> Hvis I har lyst til at spille "off-all" så tjek bassen ud.

Jeg læste en artikel med Paul Simon nogle år tilbage, hvor han blev spurgte
om passagen, hvor man kan høre bassen lave en fedt løb alene. Intervieweren
havde prøvet at lytte passagen af, men havde ikke kunnet gennemskue den.
Paul fortalte, at det nok også ville blive svært, fordi passagen er et
basløb som er blevet indspillet "forlæns" og lagt "baglæns" ind i sangen. Om
det er sandt, ved jeg ikke - men basløbet lyder fedt og er svært at spille.

Mvh
Michael Bas

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 08-02-03 10:29

Michael Bas wrote:
> [...]
Om
> det er sandt, ved jeg ikke - men basløbet lyder fedt og er svært at

Det er korrekt at de bandt en sløjfe på det lille basintermezzo i "Call me
Al", og til koncerterne blev der spillet noget der lignede, men ikke helt
det samme.
>But what the hell; så bruger vi en lille "sequencer on stage" og snyder
lidt.< ;)
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 08-02-03 15:59

At Sat, 8 Feb 2003 10:29:18 +0100, Flemming Jørgensen mumbled something like:
> Det er korrekt at de bandt en sløjfe på det lille basintermezzo i "Call me
> Al", og til koncerterne blev der spillet noget der lignede, men ikke helt
> det samme.

Bassløjfen på studieindspilningen til "Call me Al" blev svjh. sammensat af det
samme riff der først spilles forlæns og derefter baglæns.

--
Lasse

Fra : Robert Piil

Dato : 10-02-03 15:55

On Fri, 07 Feb 2003 23:50:19 +0100, "sv-e" <sem@odin.dyndns.dk> wrote:

>Hvis du gerne vil spille lidt avanceret bas, hvad så med at lure basgangen
>på Hotel California "Eagels" af, den bas er sq sofistikeret, og den
>rykker.

Den er vel ikke så avanceret, men musikalsk, det er den.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Chris

Dato : 08-02-03 13:43

On Fri, 07 Feb 2003 23:03:58 +0100, "sv-e" <sem@odin.dyndns.dk> wrote:

>Det bliver ham der Mark King fra Level42 da vist ked af at høre, han kan
>ihvertfald også slå til søren på bassen.

Ham fittelihutten fra Tower of Power har vist også ømme fingre, når de
lige har givet koncert.

Mark King er ok, men jeg synes ikke rigtigt, at han har gjort noget,
nogen andre ikke har gjort før ham eller bedre end ham.

Chris

Fra : Robert Piil

Dato : 10-02-03 15:58

On Sat, 08 Feb 2003 13:42:54 +0100, Chris <dhira@softhome.net> wrote:

>Ham fittelihutten fra Tower of Power har vist også ømme fingre, når de
>lige har givet koncert.

Francis Rocco Prestia. Han er nu så cool og afslappet når de spiller,
at jeg ikke rigtig tror på at han anstrenger sig, selvom man selv får
sved på panden, af at prøve at spille noget lignende. Prøv at brække
fingrene lidt på "No Credit".

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Per Madsen

Dato : 10-02-03 18:10

Chris <dhira@softhome.net> wrote:

> Mark King er ok, men jeg synes ikke rigtigt, at han har gjort noget,
> nogen andre ikke har gjort før ham eller bedre end ham.
>
> Chris

Hmm, check lige "A physical presence" (Level 42 Live fra '83/'84) eller
Mark King's soloalbum fra '84 "Influences" (hvor han forøvrigt også
spiller guitar, trommer, percussion, keyboards og det løse). Anyway, jeg
har aldrig hørt nogen spille så hurtigt som ham, og han behersker
desuden også det mere stille lækre glidende fingerspil.
Han spiller MONSTER hurtigt på sit gamle soloalbum...

Synd de begyndte på pop ;-(

Fra : Robert Piil

Dato : 10-02-03 18:24

On Mon, 10 Feb 2003 18:09:41 +0100, permandREMOVETHIS@cool.dk (Per
Madsen) wrote:

>Anyway, jeg
>har aldrig hørt nogen spille så hurtigt som ham, og han behersker
>desuden også det mere stille lækre glidende fingerspil.

Jeg tror såmænd der er mange der kan spille ligeså hurtigt. JEg vil
endda vove påstanden at jeg selv er tæt på, men der er ikke mange (og
slet ikke mig) der får det til at rykke lige så godt. Det swinger
simpelthen ganske fantastisk.

Som sagt synes jeg dog man bliver træt af slap i for store doser.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Per Madsen

Dato : 10-02-03 23:53

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> [...]
> simpelthen ganske fantastisk.
>
> Som sagt synes jeg dog man bliver træt af slap i for store doser.

Tjek lige hans soloalbum fra '84,- hvis du kan spille noget der ligner
er du hermed øjeblikkeligt blevet min egen personlige helt

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 11-02-03 00:15

On Mon, 10 Feb 2003 23:52:56 +0100, permandREMOVETHIS@cool.dk (Per
Madsen) wrote:

>Tjek lige hans soloalbum fra '84,- hvis du kan spille noget der ligner
>er du hermed øjeblikkeligt blevet min egen personlige helt

Det vil jeg gøre en dag ved lejlighed.

Det jeg kender bedst af hans ting er live albumet med Level 42. Det
der hvide, du ved.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Per Madsen

Dato : 11-02-03 00:23

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Det vil jeg gøre en dag ved lejlighed.
>
> Det jeg kender bedst af hans ting er live albumet med Level 42. Det
> der hvide, du ved.

Jepper, har slidt to vinyl udgaver af det op
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Birck

Dato : 08-02-03 14:34

> [...]
> slapbassens mester, Larry Graham fra Sly & The Family Stone.
>
> Han er funkbassist i særklasse. Og jeg kan kun være enig med mig selv.

For nylig faldt jeg over et Prince album "The rainbow children" det er
edderrasme noget funky shit.....

Fra : Robert Piil

Dato : 10-02-03 15:53

On Fri, 07 Feb 2003 16:46:02 +0100, Chris <dhira@softhome.net> wrote:

>Det er sjovt, i snakken om basrifs og soloer har ingen nævnt
>slapbassens mester, Larry Graham fra Sly & The Family Stone.

Jeg kender ham ikke ordentligt, men jeg synes jeg hurtigt bliver træt
af de bassister, der hovedsagligt slapper. Det ender med at blive ret
inerverende at høre på, men Marcus Miller som en undtagelse.

Det der med hundrede meter bas på tid, er vist kun sjovt for os
bassister, i hvert fald i større doser.

Men hnu hvor vi er ved de oversete, kender i så Jonas Hellborg?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : -V-

Dato : 10-02-03 22:17

Robert Piil wrote:

> Men hnu hvor vi er ved de oversete, kender i så Jonas Hellborg?

Han er aldeles ikke overset.
Stiftede første gang bekendtskab med ham i en svensk dokumentar fra start
halvfemserne, men har ikke rigtigt fulgt med i hans gøren og laden i de
sidste par år.
Han har vist lavet en del med Johansson-brødrene og med Morgan Åkergren.
Sidstnævnte er et meget interessant bekendtskab i sig selv.

Der er vist ingen der har nævnt Stanley Clarke. Hvordan rangerer han på
ranglisterne?

-V-

Fra : Lars D. Christensen

Dato : 10-02-03 22:41

> Der er vist ingen der har nævnt Stanley Clarke. Hvordan rangerer han på
> ranglisterne?

Det var da rart at han endelig dukkede op... Både "Bass Folk Song" fra
"Children of Forever" og "Lopsy Lu" fra "Stanley Clarke" er værd at lytte
til.

Lars D. Christensen

"Oh yes, I've learned from my mistakes and I'm sure I could repeat them
exactly."
-- Peter Cook

Fra : Robert Piil

Dato : 11-02-03 00:17

On Mon, 10 Feb 2003 22:16:41 +0100, "-V-" <Diplomaten@snotmail.com>
wrote:

> [...]
>Sidstnævnte er et meget interessant bekendtskab i sig selv.

>Der er vist ingen der har nævnt Stanley Clarke. Hvordan rangerer han på

HAr er sikkert dygtig, men jeg blev ret hurtigt træt af hans stil, når
han spillede blærebas på sine soloplader. Jeg lyttede dog en del til
Return to Forever, og var ret vild med det.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 11-02-03 00:23

wrote:

> [...]
>Han har vist lavet en del med Johansson-brødrene og med Morgan Åkergren.
>Sidstnævnte er et meget interessant bekendtskab i sig selv.

Jeg har kun for alvor lyttet til hans "Elegant Punk"-plade. Kan stadig
huske min reaktion, da jeg første gang hørte noget fra den i jazz-nyt
en aften. Hold da kæft hvor fik jeg travlt med at få et kassettebånd i
optageren.

Jeg fandt lige en bio- og discografi på ham. Han har jo lavet en hel
del. Jeg vidste godt han havde spillet med John McLaughlin, men resten
har jeg ikke hørt meget af.

--
Robert Piil
http://piil.org